Aktualności

Mechanik odkręcający część pod maską samochodu przy pomocy klucza nasadowego, aby przeprowadzić regulację pompowtryskiwaczy
Układ wtryskowy

Regulacja pompowtryskiwaczy – czym jest, co daje i przebieg

Regulacja pompowtryskiwaczy to proces pozwalający na zapewnienie odpowiedniej pracy tego podzespołu. Jest w szczególności stosowana po ich montażu i wymianie.

W tym artykule przedstawimy, na czym polega ustawienie pompowtryskiwaczy, jakie są objawy ich nieprawidłowego działania, jak to sprawdzić oraz jak przeprowadza się tę czynność. Na koniec przybliżymy szacunkowe koszty związane z regulacją pompowtryskiwaczy.

Czytaj dalej »
Silnik samochodowy, w którym działają zmienne fazy rozrządu dla lepszej jego pracy.
Mechanika pojazdowa

Zmienne fazy rozrządu – czym są, objawy uszkodzenia, koszty

Układ zmiennych faz rozrządu (ang. Variable Valve Timing, VVT) optymalizuje moment otwarcia i zamknięcia zaworów, co przekłada się na niższe zużycie paliwa i lepsze osiągi silnika. Spotykamy różne warianty tego rozwiązania, np. VVT-i czy VCT. Choć usterki zdarzają się rzadko, naprawa potrafi być kosztowna.

W tym artykule przedstawimy czym są i jak działają zmienne fazy rozrządu, jakie są elementy w tym układzie, ich objawy uszkodzeń – zarówno ogólne, jak i dla poszczególnych komponentów, przyczyny awarii, skutki, metody diagnozy i koszty na jakie trzeba się przygotować w serwisie.

Czytaj dalej »
Mechanik unoszący maskę samochodu podczas przeglądu, który skutkować może negatywnym wynikiem badania technicznego
Kontrola pojazdu

Negatywny wynik badania technicznego – przyczyny i co dalej?

Regularne sprawdzenie poprawnego funkcjonowania pojazdu to obowiązek każdego kierowcy. Negatywny wynik badania technicznego oznaczać może poważne problemy z pojazdem i stwarzać zagrożenie podczas ruchu. Co jednak powoduje, że samochód nie przechodzi badania i co w takiej sytuacji powinieneś zrobić?

W tym artykule dowiesz się, jakie są najczęstsze przyczyny niezaliczenia przeglądu, jakie kroki podjąć po negatywnym wyniku oraz jakie koszty możesz ponieść. Poznasz także konsekwencje braku ważnego badania i jak przygotować pojazd przed wizytą na stacji kontroli pojazdów.

Czytaj dalej »
Mechanik sprawdzający stan pojazdu pod jego maską w poszukiwaniu objawów awarii pompy vacum.
Mechanika pojazdowa

Pompa vacum – czym jest, za co odpowiada, objawy awarii

Pompa vacum, czyli pompa próżniowa, odpowiada za wytwarzanie podciśnienia w silnikach wysokoprężnych. Jest jednak stosunkowo awaryjna przede wszystkim ze względu na swoją konstrukcję.

W tym artykule przedstawimy czym jest i za co odpowiada pompa vacum, jakie są przyczyny i objawy jej uszkodzenia oraz częste problemy z nią. Omówimy także metody sprawdzenia i diagnozy tego elementu oraz koszt serwisu.

Czytaj dalej »
Brak kalibracji tachografu to jeden z najczęstszych błędów kierowców – nawet w rutynowych trasach.
Tachografy

Brak kalibracji tachografu – możliwe kary i mandaty

Brak kalibracji tachografu stanowi poważne wykroczenie, skutkujące karami pieniężnymi dla kierowcy, właściciela firmy transportowej oraz menadżera floty. Dodatkowo, w niektórych przypadkach nałożone mogą zostać sankcje, które powodować będą opóźnienia w świadczeniu usług (np. zawieszenie licencji).

W tym artykule przedstawimy, co ile należy wykonywać kalibrację tachografu, jakie grożą mandaty i kary w przypadku jej braku, jak sprawdzić jej termin oraz ile ten proces kosztuje.

Czytaj dalej »
Element zawieszenia, na którym widoczne są gumy stabilizatora, których objawy to np. stukanie podczas skręcania.
Mechanika pojazdowa

Gumy stabilizatora: czym są, ich funkcje, objawy zużycia

Gumy stabilizatora, zwane także tulejami drążka stabilizatora, to gumowe elementy w układzie zawieszenia, które pomagają w odpowiednim pokonywaniu nierówności i zakrętów przez pojazd. Ich awaria może znacząco obniżyć komfort jazdy, a w niektórych przypadkach, nawet bezpieczeństwo.

W tym artykule omówimy, czym są gumy stabilizatora oraz gdzie się znajdują. Przedstawimy także ich funkcje, objawy zużycia, przyczyny uszkodzeń oraz konsekwencje jazdy z uszkodzonym elementem. Zaprezentujemy również metody sprawdzenia ich poprawnego działania, proces wymiany i koszty z nim związane.

Czytaj dalej »
Naczepa pojazdu, w której wystrzał poduszki może doprowadzić do poważnych konsekwencji bezpieczeństwa jazdy.
Mechanika pojazdowa

Wystrzał poduszki w naczepie: co zrobić, jak wygląda wymiana

Wystrzał poduszki w naczepie – niepozorna awaria, która może mieć poważne konsekwencje. Niezależnie od tego, czy jesteś zawodowym kierowcą, właścicielem floty czy po prostu interesuje Cię temat transportu ciężkiego – warto wiedzieć, co może się wydarzyć, gdy zawieszenie zawiedzie.

W tym artykule przedstawimy objawy i skutki wystrzału poduszki w naczepie, jak wygląda jej wymiana i koszty z nią związane. Opiszemy także sposób na szybkie jej zaślepienie, aby móc bezpiecznie dotrzeć do serwisu.

Czytaj dalej »
Mechanik wymieniający tarcze i klocki hamulcowe, co może powodować szereg problemów przez ich docieranie.
Mechanika pojazdowa

Częste problemy po wymianie tarcz i klocków hamulcowych

Po wymianie tarcz i klocków hamulcowych duża liczba kierowców zauważa różne oznaki nieprawidłowej pracy, takie jak tarcie, stukanie czy piszczenie. Często, jest to naturalne zjawisko, które zniknie po przejechaniu kilkudziesięciu lub czasami kilkuset kilometrów. Nie zawsze tak się jednak stanie.

W tym artykule przedstawimy różne problemy, jakie można zauważyć po wymianie tarcz i klocków, jak np. tarcie, miękki pedał hamulca, stukanie, piszczenie, zapowietrzenie układu lub grzanie się kół, felg lub samych klocków.

Czytaj dalej »
Zarysowany zderzak na czarnym samochodzie, który wymagać będzie naprawy lakierniczej lub blacharskiej.
Szkody komunikacyjne

Zarysowany zderzak – koszt naprawy, przebieg, usunięcie rys

Zarysowany zderzak to jedno z najczęściej występujących uszkodzeń w pojazdach. Może powstawać na skutek nieuwagi podczas parkowania, stłuczki lub wjechania na wysoki krawężnik. W zależności od głębokości porysowania, konieczny może być różny rodzaj naprawy.

W tym artykule przedstawimy koszt naprawy zarysowanego zderzaka, przebieg procesu oraz różne metody naprawy. Opowiemy także o najczęstszych przyczynach porysowań, ich rodzajach oraz wpływie na ubezpieczenie.

Czytaj dalej »
3 pedały w samochodzie, w którym uszkodzony czujnik sprzęgła objawiać się będzie jego trudniejszym działaniem.
Mechanika pojazdowa

Uszkodzony czujnik sprzęgła – objawy, przyczyny i koszty

Uszkodzenie czujnika sprzęgła to z pozoru drobna usterka, która może uniemożliwić uruchomienie samochodu lub pogorszyć komfort podczas prowadzenia. Będzie ona przejawiała się kilkoma różnymi objawami, jednak mogą one pokrywać się z szeregiem innych problemów.

W tym artykule przedstawimy za co odpowiada czujnik położenia pedału sprzęgła, gdzie się znajduje, objawy uszkodzenia, ich przyczyny oraz skutki, a także metody sprawdzenia jego sprawności, jak go zaadaptować i wymienić oraz koszty z tym związane.

Czytaj dalej »
Samochód ciężarowy jadący w zimowym klimacie, którego komfortowe pokonanie gwarantuje nie posiadanie kodów błędów Webasto.
Mechanika pojazdowa

Kody błędów Webasto – co oznaczają

Kody błędów Webasto pomagają lepiej zidentyfikować, gdzie wystąpił problem i dlaczego ogrzewanie postojowe nie działa w odpowiedni sposób. Będą się one różnić w zależności od konkretnego modelu, jednak same kody prawie zawsze oznaczają to samo.

W tym artykule przedstawimy, jakie są kody migowe Webasto FXX (np. F01, F12 itp.), HXX (np. H02, H06 itp.) oraz te w tzw. “chińskim” Webasto, które zaczynać się będą od litery “E” (np. E03, E08). Napiszemy także o pozostałych kodach z przedrostkiem “T” (np. T12).

Czytaj dalej »
Niepoprawny montaż może skutkować przestawionym rozrządem, którego objawy to m.in. spadki mocy i falowanie obrotów.
Mechanika pojazdowa

Przestawiony rozrząd – objawy, przyczyny, skutki i koszty

Przestawiony rozrząd to poważny problem, który może skutkować uszkodzeniem silnika i dużymi kosztami naprawy, które czasami mogą przekraczać nawet wartość samochodu.

W tym artykule przedstawimy czym jest i jakie są objawy przestawionego rozrządu, co go powoduje, możliwe skutki, metody ustawienia i związane z nim koszty.

Czytaj dalej »