Na czym polega klejenie opon?
Klejenie opon to nic innego niż nałożenie na oponę łatki ogumienia, dzięki której przywracana jest jej szczelność i właściwości użytkowe.
Profesjonalna naprawa opon poprzez klejenie może być ekonomiczną alternatywą dla kosztownej wymiany. Wystarczy oczyścić uszkodzone miejsce i nałożyć specjalną łatkę – ale pod pewnymi warunkami.
Istotne jest to, że metodę tą wykorzystuje się tylko w przypadku małych uszkodzeń w mało krytycznych miejscach.
Jest to popularna technika, która swoje częste wykorzystywanie zawdzięcza stosunkowo niskiej cenie (w porównaniu z zakupem nowego ogumienia), więc jeśli chcesz zaoszczędzić na wymianie opon, to ich naprawa może być świetnym rozwiązaniem!
Czy klejona opona jest bezpieczna?
Krótka odpowiedź to: tak, klejona opona jest bezpieczna.
Dłuższa odpowiedź: to zależy.
Od czego?
Zależeć to będzie on tego, gdzie było jej uszkodzenie. Jeśli uszkodzenie wystąpiło na ścianie bocznej lub kancie, naprawa metodą klejenia jest zdecydowanie niewskazana ze względu na ryzyko pęknięcia opony podczas jazdy.
Istotny jest także aspekt wielkości uszkodzenia. Małe nacięcia lub dziurki, które miały miejsce na części wierzchniej ogumienia można śmiało poddać klejeniu, podczas gdy większe dla bezpieczeństwa lepiej wymienić.
Co jeszcze musisz wiedzieć?
Ważny jest też sposób przeprowadzenia tej czynności. Może to być ciężkie do ocenienia przed decyzją na tę usługę, tym bardziej jeśli nie masz sprawdzonego serwisu wulkanizacyjnego. Dobrze wykonana naprawa nie wpływa na pierwotne parametry opony i pozwoli Ci szybko i bezpiecznie wrócić na drogę.
Jak skuteczne jest klejenie opon?
W przypadku małych dziurek i zadrapań na wierzchniej warstwy ogumienia to klejenie opon będzie jak najbardziej skuteczne.
W procesie tym szczególnie ważny będzie sposób jego wykonania. Jeśli nie masz pewności w serwisowaniu własnych opon to zdecydowanie nie zalecamy, abyś zrobił to samodzielnie – w takim przypadku lepiej zostaw to profesjonalnemu serwisowi ogumienia.
Jeśli chodzi o trwałość tego procesu to zależeć będzie od wspomnianych wyżej czynników. W przypadku, kiedy wszystko zostanie wykonane zgodnie z zaleceniami to z klejonej opony będzie można korzystać aż do momentu jej naturalnego zużycia.
Kiedy warto kleić oponę?
Klejenie opony jest szczególnie atrakcyjną alternatywą do wymiany w kilku przypadkach:
- Kiedy średnica przebicia nie jest zbyt duża (zwykle przyjmuje się wartość 6 mm)
- Opona nie wykazuje oznak dużego zużycia
- Bieżnik opony jest na odpowiednim poziomie
- Uszkodzenie znajduje się w obrębie wierzchniej warstwy bieżnika, a nie na boku
Warto pamiętać, że dla niektórych opon producenci zalecają wymianę opony, nawet jeśli uszkodzenie wydaje się niewielkie. Zawsze należy sprawdzić zalecenia producenta.
Jeśli warunki te nie są spełnione, to ze względów bezpieczeństwa lepiej wymienić oponę na nową.

Zalety i wady klejonych opon
Zalety
- Skutecznie przywraca stan opony
- Znacznie mniejsze koszty w porównaniu z zakupem nowych opon
- Naprawa jest zwykle przeprowadzona szybko
- Dobrze wykonana pozwoli na eksploatację opony przez tysiące kilometrów
Wady
- Możliwość utraty gwarancji na opony
- Niemożliwość wykonania na wszystkich uszkodzeniach
- Źle wykonana może wpłynąć na bezpieczeństwo podczas jazdy
- Większa podatność na ponowne uszkodzenia w porównaniu z nową oponą
Jak samodzielnie naprawić swoją oponę?
Wymagane narzędzia
- Wiertarka nisko-obrotowa – Zbyt wysokie obroty mogą spowodować spalenie gumy.
- Zestaw naprawczy
- Koło rolkowe
- Środek czyszczący Pre Buff
- Koło polerskie do opon
- Cement gumowy
- Klej wulkanizacyjny
- Odkurzacz
- Nóż
- Śrubokręt
- Kombinerki
Proces naprawczy krok po kroku
Wychodzimy z założenia, że opona jest już zdjęta z koła. Wcześniej warto zaznaczyć miejsce, w którym znajduje się zawór (ułatwi to później montaż w podobnym miejscu, dzięki czemu może nie będzie konieczne ustawienie zbieżności – należy jednak je wtedy sprawdzić).
- Zlokalizuj uszkodzenie i zaznacz je w widoczny sposób (zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz opony)
- Użyj cementu gumowego do identyfikacji kierunku uszkodzenia (czy jest na wylot, czy pod kątem) – dzięki temu będziesz wiedział jak zamontować zestaw naprawczy. Możesz tego dokonać aplikując cement w dziurę i wsadzając w nią np. śrubokręt.
- Użyj środka czyszczącego Pre Buff do odtłuszczenia miejsca uszkodzenia – zapobiega to utraceniu ciśnienia. Daj mu chwilę czasu na odparowanie.
- Użyj nisko-obrotowej wiertarki do poszerzenia dziury zgodnie z wcześniej ustalonym kierunkiem – przygotuje ją do zamontowania łatki zestawu naprawczego.
- Przygotuj gumę przez jej polerowanie – Wykorzystaj koło polerskie do polerowania warstwy wewnętrznej ogumienia. Powierzchnia ta powinna być trochę większa od średnicy łatki w zestawie naprawczym.
- Odkurz pozostałości – Za pomocą odkurzacza pozbądź się fragmentów gumy po polerowaniu.
- Zaaplikuj cement gumowy w pobliżu uszkodzenia – Wielkość powierzchni powinna być trochę większa niż łatki (tak jak w przypadku polerowania).
- Pozwól cementowi się wysuszyć
- Zamontuj łatkę zestawu naprawczego – Może ona być oklejona specjalnym zabezpieczeniem, które trzeba będzie odkleić, jednocześnie uważając, aby jej nie zanieczyścić. Włóż ją od wewnętrznej części opony zgodnie z kierunkiem uszkodzenia i za pomocą kombinerek przeciągnij je od zewnętrznej strony, aby łatka była bezpiecznie zamontowana (uważaj na metalową część łatki, gdyż może się wysunąć).
- Uszczelnij łatkę kołem rolkowym – Od wewnętrznej strony, użyj koła rolkowego, aby uszczelnić łatkę. Zwróć uwagę w szczególności na jej obrzeża.
- Nasmaruj łatkę klejem wulkanizacyjnym – Posmaruj samą łatkę i jej obrzeża, aby upewnić się, że klej jest porządnie zaaplikowany. Nie należy używać klejów typu superglue, gdyż po zaschnięciu będą zbyt twarde, co doprowadzić może do pęknięcia opony.
- Utnij wystającą część łatki z zewnątrz opony – Za pomocą noża utnij zbędną część łatki po zewnętrznej stronie. Nie ciągnij za nią, a utnij ją tam, gdzie jest
- Sprawdź, czy na oponie nie ma przecieków – W łatwy sposób można to zrobić przy pomocy wody z mydłem. Psiknij nią w naprawiane miejsce. Jeśli zauważysz w nim bąbelki to znaczy, że opona przecieka.
Pozostaje teraz zamontować oponę z powrotem na koło i pojazd oraz sprawdzić i ewentualnie ustawić zbieżność.
Jeśli na samym początku zaznaczyłeś zawór opony i udało Ci się ją zamontować w tym samym lub podobnym miejscu to możliwe, że nie będziesz musiał ustawiać zbieżności (ale i tak ją sprawdź!).

Ile kosztuje klejenie opon?
W profesjonalnym zakładzie wulkanizacyjnym koszt naprawy opony metodą klejenia wynosi zazwyczaj od 50 do 100 zł, jednak warto pamiętać, że cena może się różnić w zależności od rodzaju uszkodzenia oraz modelu opony.
Jeśli chciałbyś taką naprawę przeprowadzić samodzielnie to koszt zestawu naprawczego waha się w granicach 10-50 zł.
Opony mają istotny wpływ na bezpieczeństwo, dlatego jeśli nie masz pewności co do swoich umiejętności naprawy to zdecydowanie polecamy powierzenie klejenia profesjonalnemu serwisowi opon.
Przekaż swoje opony serwisowi ogumienia Transbud Nowa Huta!
Jeśli chcesz mieć pewność, że Twoja opona zostanie naprawiona w sposób kompleksowy i bezpieczny to zapraszamy do serwisu ogumienia Transbud Nowa Huta przy ul. Ujastek 11 w Krakowie.
Posiadamy autoryzację Goodyear, możesz więc mieć pewność o najwyższej jakości i bezpieczeństwie świadczonych przez nas usług.
Umów się na wizytę w naszym serwisie opon już dziś i doświadcz współpracy z prawdziwymi profesjonalistami!
Najczęściej zadawane pytania
Czy każdą oponę można kleić?
Nie, klejenie opon jest możliwe tylko w przypadku niewielkich uszkodzeń w niekrytycznych miejscach (np. na wierzchu ogumienia) oraz kiedy naprawiana opona nie była wcześniej zużyta.
Czy można kleić oponę uszkodzoną z boku?
Nie, klejenie opony uszkodzonej z boku nie jest możliwe. Taka naprawa prowadzić może do pęknięcia opony w trakcie jazdy, co ze względów bezpieczeństwa to uniemożliwia.
Czym klejone są opony?
Do naprawy stosuje się specjalny klej wulkanizacyjny, który po zaschnięciu pozostaje elastyczny, dzięki czemu naprawiony obszar zachowuje właściwości zginania, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa jazdy.
Ile trwa naprawa opony?
Zależeć to będzie od wielkości uszkodzenia, jego położenia i konkretnego modelu opony. Szacuje się, że zwykle nie przekracza ona jednak 1 godziny.
Czy proces ten może wpłynąć na gwarancję opon?
Tak, klejenie opon może mieć wpływ na gwarancję, dlatego przed wykonaniem naprawy warto skontaktować się z producentem lub autoryzowanym serwisem, aby poznać szczegóły.
Gdzie mogę wykonać klejenie opony?
Jeśli chcesz powierzyć klejenie opony profesjonalistom to zapraszamy do serwisu ogumienia Transbud Nowa Huta przy ul. Ujastek 11 w Krakowie. Zapewnimy maksymalne bezpieczeństwo i komfort poruszania Twojemu pojazdowi!
Jak mogę umówić się na wizytę w Waszym warsztacie?
Zapraszamy do umówienia wizyty w naszym zakładzie telefonicznie pod numerem 12 681 82 58 lub 609 519 767, mailowo pod adresem tnhgum@transbud.com.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.