Nacinanie opon – na czym polega, bezpieczeństwo, koszt

Jeśli szukasz sposobu na przedłużenie żywotności swoich opon i zwiększenie ich przyczepności to nacinanie może być dla Ciebie! Dzięki pogłębieniu bieżnika nadasz drugiemu życiu swojemu ogumieniu, jednak nie można tego zrobić w każdym przypadku.Po przeczytaniu tego artykułu będziesz wiedział na czym polega nacinanie opon, jakie opony mogą być poddane temu procesowi, jego bezpieczeństwo i specyfikacje. Poznasz także ogólny proces pogłębiania bieżnika i szacunkowe koszty.
Opony na pierwszej i drugiej osi napędowej w ciągniku siodłowym, które można poddać nacinaniu opon.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Spis treści

Na czym polega nacinanie opon?

Nacinanie opon to pogłębienie ich bieżnika przy pomocy specjalnej maszyny zwanej nacinarką do opon i ostrzy. Polega na wykorzystaniu temperatury do nagrzania ostrzy i “wycięcia” większej części gumy na oponie zgodnie z zaleceniami producenta.

Dzięki pogłębieniu bieżnika możliwe jest zwiększenie przyczepności pojazdu i nadanie mu drugiego życia.

Co jest bardzo ważne, to że proces nacinania opon można wykonywać tylko na oponach do tego przeznaczonych.

Jakie opony można nacinać?

Nacinać można tylko i wyłącznie opony do tego przeznaczone. Są one oznaczone napisem “Regroovable”, który znajduje się na ich boku.

W praktyce, można pogłębiać bieżnik jedynie opon ciężarowych i naczep. Tylko ich producenci przewidują wykonywanie tego procesu. Jest to szczególnie istotne dla firm transportowych, które dzięki niemu mogą znacznie przedłużyć ich żywotność.

Najczęściej, temu procesowi poddaje się opony na osi napędowej oraz pierwszej i drugiej osi w naczepie.

Nawet wtedy, nie wszystkie z nich będą nadawać się do nacięcia…

Jakich opon nie można nacinać?

Zgodnie z tym co pisaliśmy wcześniej, nie będzie można nacinać opon do samochodów osobowych. Ich producenci tego nie przewidują (niektórzy producenci nie dopuszczają nawet możliwości naprawy opon).

Nawet w przypadku ogumienia ciężarowego, na których widnieje napis “Regroovable” musisz zachować ostrożność. Z procesu pogłębienia bieżnika wykluczy je:

  • Zbyt duże zużycie bieżnika (więcej o tym później)
  • Uszkodzenie na boku lub kancie opony
  • Mocne otarcie z widocznym kordem
  • Wybrzuszenie lub odkształcenie na oponie
  • Przebarwienia i ślady przeładowania
  • Nierównomierne zużycie bieżnika

Czy nacinanie opon jest bezpieczne?

Poprawnie wykonane nacinanie opon jest bezpieczne. Poprawi przyczepność opon i zwiększy ich żywotność.

Problemem jest niepoprawnie przeprowadzony proces pogłębiania bieżnika. Do często popełnianych błędów należy:

  • Używanie niewłaściwych narzędzi – Konieczna jest nacinarka do opon (przydatne jest także stanowisko do nacinania). W przeciwnym razie łatwo popełnić błąd i dostać się do drutów w ogumieniu.
  • Nacinanie nieprzystosowanych do tego opon – Np. tych bez napisu “Regroovable”, czy o zbyt dużym zużyciu bieżnika.
  • Złe wymierzenie nastawienia ostrza – Ucięcie zbyt dużej części gumy może doprowadzić do uszkodzenia opony, a w konsekwencji nawet do jej wystrzelenia.
  • Zbyt duża temperatury maszyny – Jeśli z nacinarki wydobywa się dym, to oznacza to, że ustawiona jest zbyt wysoka temperatura. Powoduje to uszkodzenie gumy opony.
  • Nie przygotowanie opony – Przed zastosowaniem procesu należy oponę oczyścić z zanieczyszczeń, jak np. kamyczków, czy innych brudów.
Warunki bezpieczeństwa przeprowadzenia nacinania opon od Transbud Nowa Huta.

Jak głęboko można pogłębić bieżnik?

Pogłębianie bieżnika opony ciężarowej powinno być zawsze konsultowane ze specyfikacją techniczną producenta. Można tam znaleźć konkretne wartości. Nie przeprowadzenie tego zgodnie z nimi jest nie tylko niezalecane, a w niektórych krajach (np. Wielkiej Brytanii) nawet nielegalne.

Żeby nacinanie w ogóle było możliwe, to konieczne jest, żeby posiadała ona co najmniej 3-4 mm bieżnika. Należy to także skonsultować z instrukcją techniczną producenta.

Szacunkowo przyjęte wartości to możliwość pogłębienia bieżnika o 2-3 mm.

Jak przeprowadza się proces nacinania opon?

Zanim przystąpi się do nacinania opon, konieczne jest zweryfikowanie, czy opona się do tego nadaje. Sprawdzamy wówczas, czy nie występują warunki je wykluczające (omówione wcześniej w artykule). Następnie, możemy rozpocząć proces pogłębiania.

  1. Usunięcie zanieczyszczeń z opony – Czyścimy oponę z różnych brudów, jak np. kamyków między jej rzeźbą, smarów na jej wierzchu itp. Zdecydowanie ułatwi to poprawne wykonanie pogłębienia bieżnika.
  2. Zmierzenie głębokości bieżnika – Za pomocą głębokościomierza sprawdzamy obecną głębokość bieżnika w oponie. Zalecamy zrobienie tego w 4 różnych miejscach, aby mieć pewność o odczytaniu poprawnej wartości. Wynik ten dodajemy do liczby sugerowanej przez producenta opony (np. jeśli głębokość bieżnika to 4 mm, a producent zaleca pogłębianie o 3 mm to suma na jaką należy ustawić nóż to 7 mm).
  3. Dobór noża – W oparciu o szerokość podaną przez producenta wybieramy typ noża, który wykorzystamy podczas nacinania.
  4. Ustawienie noża – W oparciu o wcześniej otrzymane wartości ustawiamy nóż na odpowiednią głębokość i w odpowiednią stronę (większość noży jest ostra tylko na jednej krawędzi).
  5. Proces nacinania opony – Przy pomocy nacinarki rozpoczynamy pracę odpowiednio regulując temperaturę pogłębiania. Zagłębiamy klingę i dociskamy stycznik, aby uruchomić przepływ temperatury. Zaczynamy zawsze od 1 stopnia i w razie potrzeby (jeśli musimy używać zbyt dużo siły) zwiększamy jej intensywność. Zbyt dużą temperaturę można łatwo rozpoznać przez wydobywanie się dymu. Zawsze nacinamy zgodnie z rzeźbą bieżnika, zmieniając odpowiednio kierunek (z każdą taką zmianą musimy rozłączyć stycznik).

 

Odpowiednio przeprowadzony proces nacinania opon pozwoli na przedłużenie jej żywotności o nawet kilkadziesiąt tysięcy kilometrów.

Omówienie, jak przeprowadzane jest nacinanie opon krok po kroku w profesjonalnych zakładach wulkanizacyjnych.

Ile kosztuje pogłębianie bieżnika opon?

Koszt pogłębiania opon ciężarowych to 45-80 zł za 1 sztukę. Cena ta zależeć będzie od typu opony, skomplikowania jej rzeźby oraz lokalizacji, gdzie znajduje się warsztat.

W przypadku, jeśli chcesz proces ten przeprowadzić samodzielnie, to konieczna będzie nacinarka do opon, która kosztuje 1300-1800 zł. Musisz także kupić noże, których koszt to ok. 20-30 zł. Przydatny (lecz nie konieczny) okaże się także odpowiedni stojak, którego koszt może wynosić nawet 3500 zł.

Różnica w cenach nacinarek jest spowodowana różną mocą, marką i ilością ustawień pracy.

Jeśli nie prowadzisz własnego warsztatu, nie zalecamy wykonywania tego procesu samodzielnie. Niepoprawnie przeprowadzony może mieć poważne skutki bezpieczeństwa, dlatego polecamy wówczas skorzystać z pomocy profesjonalnego serwisu ogumienia.

Przedłuż żywotność swoich opon dzięki nacinaniu opon ciężarowych w serwisie ogumienia Transbud Nowa Huta!

Jeśli chcesz przedłużyć żywotność swoich opon, jednocześnie zaoszczędzając finansowo to nacinanie opon ciężarowych jest właśnie dla Ciebie. W serwisie ogumienia Transbud Nowa Huta świadczymy profesjonalne usługi pogłębiania bieżnika.

Możesz mieć pewność, że korzystając z nacinania opon w naszym warsztacie zapewnimy im największe możliwe bezpieczeństwo i komfort Twojej jazdy.

Zapraszamy na umówienie się na tą usługę pod numerem 12 681 82 58 lub 609 519 767 i wizytę w naszym serwisie znajdującym się przy ul. Ujastek 11 w Krakowie.

Najczęściej zadawane pytania

Czy nacinanie opon jest legalne?

Tak, jest ono legalne i rekomendowane przez Europejską Organizację Techniczną do spraw Opon i Felg. Warto jednak wspomnieć, że konieczne jest wykonywanie go zgodnie z zaleceniami producenta.

Nie, pogłębić można tylko opony do tego przeznaczone – te z napisem “Regroovable” na ich boku. W praktyce oznacza to, że nacinać można opony ciężarowe i naczepy. Producenci opon samochodów osobowych nie przewidują tego procesu.

Nie, zdecydowanie nie jest to zalecane. Łatwo w ten sposób uszkodzić druty znajdujące się w oponie, co zagrozić może ich wystrzałem. Nacinać powinno się specjalnie przeznaczoną do tego nacinarką.

Największą wadą pogłębiania bieżnika jest nieco większa podatność opony na przebicia. Najczęściej zdarza się to podczas najechania na gwóźdź.

Dla każdej opony możliwe jest to tylko 1 raz.

Najczęściej pogłębia się opony napędowe oraz na 1 i 2 osi w naczepie. Producenci zwykle nie zalecają nacinania opon na osi sterującej i ostatniej.

Nacinanie opon ciężarowych wykonać można w serwisie ogumienia Transbud Nowa Huta przy ul. Ujastek 11 w Krakowie.

Umówić się u nas można telefonicznie pod numerem 12 681 82 58 lub 609 519 767, mailowo pod adresem tnhgum@transbud.com.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego znajdującego się na stronie Kontakt.

Przeczytaj także: