Rozwarstwiona opona – przyczyny, objawy, możliwość naprawy

Rozwarstwienie opony (delaminacja) to oddzielenie się warstw osnowy tekstylnej lub stalowej od mieszanki gumowej, co pogarsza właściwości jezdne. Może ono powstawać naturalnie, pod wpływem czasu, ale też przez styl jazdy kierowcy i okoliczności na drodze.W tym artykule omówimy, czym jest rozwarstwienie opony, jakie są jego przyczyny i objawy oraz czy możliwa jest naprawa takiego uszkodzenia.
Rozwarstwiona opona świadcząca o długim lub nieprawidłowym użytkowaniu i konieczności wymiany,
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Spis treści

Czym jest rozwarstwienie opony?

Rozwarstwienie to separacja mieszanki gumowej od wewnętrznych warstw osnowy tekstylnej lub kordu stalowego. Dotyczy oddzielania między wewnętrznymi elementami ogumienia, które może prowadzić do poważnych konsekwencji na bezpieczeństwo podczas jazdy.

Deformacja opony prowadzi do pogorszenia jej właściwości jezdnych. W zaawansowanym stanie może skutkować nagłą utratą ciśnienia, a nawet wybuchem ogumienia.

Jakie są przyczyny rozwarstwienia opony?

Do najczęstszych przyczyn rozwarstwienia opony zaliczyć można:

  • Zbyt niskie ciśnienie – Powoduje nadmierne ogrzewanie boków opony, szybsze zużycie osnowy.
  • Zbyt wysokie ciśnienie – Przyspiesza zużycie środkowej części bieżnika i pogarsza komfort jazdy.
  • Przeciążanie pojazdu – Powoduje uginanie się opony, rozciąganie osnowy i deformację struktury wewnętrznej ogumienia.
  • Osłabienie struktury gumy pod wpływem czasu – Z biegiem czasu guma traci elastyczność i ulega utlenianiu, co zwiększa podatność na rozwarstwienia.
  • Nadmierne nagrzewanie się opony – Zbyt wysoka temperatura prowadzi do utraty właściwości przez materiały łączące w oponie i osłabienia jej struktury wewnętrznej.
  • Uderzenie w przeszkodę – Uderzenie w krawężnik lub dziurę, może naruszyć wewnętrzną strukturę opony i doprowadzić do jej rozwarstwienia.
  • Holowanie pojazdu – Błędy podczas holowania, jak zablokowanie koła lub niewłaściwe odciążenie osi skutkują przegrzaniem opon i przeciążeniem jednej strony bieżnika.
  • Wady produkcyjne – Zdarzają się rzadko, jednak błędy na linii produkcyjnej mogą skutkować mniejszą wytrzymałością struktury wewnętrznej ogumienia i powstawaniem ubytków w oponie.
8 najczęstszych przyczyn rozwarstwienia opony, takich jak niskie lub wysokie ciśnienie, przeciążenie pojazdu, zużycie naturalne, uderzenie w przeszkodę itd.

Jakie objawy można zaobserwować przy ubytkach w oponie?

Objawy przy ubytkach w oponie zauważyć można zarówno w trakcie jazdy, jak i podczas kontroli wizualnej ogumienia. Zalicza się do nich:

  • Wybrzuszenie na oponie – Wewnętrzne rozwarstwienie może prowadzić do powstania bąbla (pęcherza), który eliminuje oponę z dalszego użytku.
  • Wibracje podczas jazdy – Nierówność na bieżniku skutkuje odczuwalnymi wibracjami, które można zauważyć na kierownicy, a w skrajnych przypadkach, całym samochodzie.
  • Nierówne zużycie bieżnika – Deformacja opony sprawi, że w określonej jej części bieżnik będzie szybciej się zużywał. Jest to skutkiem separacji jej elementów.
  • Obniżenie ciśnienia opon – Rozwarstwiona opona nie będzie utrzymywała odpowiedniego ciśnienia, przez co jazda z nią będzie trudniejsza. Możliwe jest także zapalenie się kontrolki o tym informującej.
  • Pękanie gumy – Pęknięcia w połączeniu z ubytkami w oponie będzie można zauważyć przez oddzielanie się części ogumienia od bieżnika.
5 najczęstszych objawów rozwarstwienia opony, takich jak pękanie gumy, obniżenie ciśnienia, nierówne zużycie bieżnika, wibracje podczas jazdy i wybrzuszenie na oponie.

Czy można naprawić oponę z deformacją?

Rozwarstwionej opony nie naprawia się ze względu na normy bezpieczeństwa. Przyczyną tego jest możliwy nagły spadek ciśnienia w niej, co doprowadzić może do wybuchu opony i katastrofalnych konsekwencji.

Jeśli opona zbliża się do piątego roku eksploatacji (średnia żywotność opon osobowych), zaleca się jej wymianę. Powodem tego jest starzenie się gumy, która jest wówczas bardziej podatna na ubytki i deformacje. Nie będzie ona zachowywać odpowiednich właściwości.

Gdzie wymienić rozwarstwioną oponę?

Jeśli zauważyłeś rozwarstwienie swojej opony, zapraszamy do serwisu ogumienia Transbud Nowa Huta przy ul. Ujastek 11 w Krakowie, gdzie w szybki i profesjonalny sposób dokonasz kompleksowego serwisu.

Umów się na wizytę w naszym zakładzie telefonicznie pod numerem 12 681 82 58 lub 609 519 767, mailowo pod adresem tnhgum@transbud.com.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.

Najczęściej zadawane pytania

Dlaczego opona ulega rozwarstwieniu?

Powodem tego jest najczęściej jazda na zbyt niskim lub wysokim ciśnieniu opon lub przeciążanie pojazdu. Wewnętrzne warstwy ogumienia ulegają wtedy separacji.

Jest to odradzane. Przy dużych prędkościach taka opona może mieć wpływ na sterowanie pojazdem, dlatego zalecamy szybką wymianę ogumienia.

Przede wszystkim zachować bezpieczeństwo, czyli nie jeździć z wysoką prędkością i udać się do zaufanego serwisu ogumienia, gdzie dokładnie sprawdzisz stan i ewentualną wymianę opon.

Nie, nie jest to praktykowane, ponieważ jest to usterka wewnętrznej struktury opony. Nawet jeśli naprawiona zostanie zewnętrzna powierzchnia opony, wewnętrzna warstwa dalej będzie uszkodzona.

W każdym serwisie opon. Zapraszamy do naszego zakładu, znajdującego się przy ul. Ujastek 11 w Krakowie.

Można to zrobić telefonicznie pod numerem 12 681 82 58 lub 609 519 767, mailowo pod adresem tnhgum@transbud.com.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.

Przeczytaj także: