Rodzaje wybrzuszenia opony
Wyróżnia się 2 podstawowe rodzaje wybrzuszenia opony w zależności od tego, gdzie się ono znajduje. Obydwa będą równie niebezpieczne, jednak jedno z nich będzie łatwiejsze do zidentyfikowania podczas jazdy.
Wybrzuszenie na ścianie bocznej opony
Ten rodzaj deformacji opony powstaje, kiedy uszkodzeniu ulega wewnętrzna wyściółka lub inne części obudowy opony zostaną przebite. Tworzą się wówczas szczeliny między warstwami w ścianie bocznej, które powodują ucieczkę powietrza w to miejsce.
Małe bąble na ścianie bocznej mogą być trudne do wykrycia podczas jazdy. Warto dlatego regularnie sprawdzać swoje opony, w szczególności po uderzeniu w dziurę lub najechaniu na krawężnik. Może ono mieć poważne skutki na bezpieczeństwie jazdy.
Wybrzuszenie na bieżniku opony
Bąbel na bieżniku opony najczęściej świadczy o zerwanym kordzie. Zjawisko to często nazywane jest także rozdzieleniem opony.
Jest ono bardziej odczuwalne podczas jazdy, w postaci charakterystycznego uczucia uderzenia.
Obydwa te zjawiska są bardzo niebezpieczne i powodować mogą wystrzał opony, co przy dużych prędkościach może doprowadzić do katastrofalnych konsekwencji.
Przyczyny powstania wybrzuszenia na oponie
Wybrzuszenia na oponie powstają najczęściej w kilku określonych sytuacjach. Niektórych z nich ciężko uniknąć, jednak na pewno warto znać.
- Uderzenie kołem w dziurę na drodze – W szczególności często powstają podczas jazdy z dużą prędkością.
- Wjechanie na wysoki krawężnik – Częste wjeżdżanie na krawężnik pod kątem lub z dużą prędkością.
- Niepoprawne ciśnienie w oponie – Zbyt niskie ciśnienie może powodować ściśnięcie boku opony między jej obręczą, a przeszkodą. Zbyt wysokie ciśnienie powoduje nadmierne rozszerzenie opony.
- Jazda po nierównościach – Częsta jazda po nierównościach, czy to na drodze, czy w terenie może skutkować deformacją opony.
- Wypadek samochodowy – Kolizja lub wypadek mogą powodować wewnętrzne uszkodzenie opony na skutek silnego uderzenia.
- Wada fabryczna – Bardzo rzadko się zdarza, że bąbel na oponie mógł powstać podczas produkcji. Powinna ona wówczas być oddana na gwarancję.

Objawy niewidocznego gołym okiem bąbla na oponie
Oczywistym objawem bąbla na oponie jest jego zauważenie podczas wizualnej kontroli ogumienia. Możliwe jest jednak, że będzie on występował nie na zewnątrz, ale wewnątrz opony. Możliwe to jest do rozpoznania przez:
- Kontrolę ogumienia – Przejechanie dłonią po ogumieniu pozwoli wyczuć niewidoczne dla oka wybrzuszenia na oponie.
- Gorszą sterownością – Powiększanie się balonu w ogumieniu skutkować może widocznym pogorszeniem komfortu jazdy i sterownością.
- Nadmierne nagrzewanie się opony – Jeśli po jeździe zauważyłeś, że Twoja opona się w znaczny sposób nagrzała, to jednym z tego powodów może być właśnie jej deformacja.
- Zmniejszenie przyczepności – Nawet niezauważalne wybrzuszenie może skutkować mniejszą przyczepnością, która spowodowana będzie nierównym przyleganiem opony do nawierzchni.
- Wibracje dobiegające z okolic koła – Wibracje i stukanie z okolicy kół to częste objawy wybrzuszenia opony na jej bieżniku.
- Pęknięcia na ścianie bocznej opony – Balon na boku opony będzie powodował jej szybsze zużywanie, a nawet pęknięcia.
W przypadku zauważenia któregokolwiek z tych objawów warto jak najszybciej skontaktować się z profesjonalnym wulkanizatorem, który oceni stan Twoich opon i sprawdzi, czy nie zrobiło się w nich (lub na nich) wybrzuszenie.
Czy można jeździć z wybrzuszeniem na oponie?
Krótka odpowiedź to: nie, nie można. Nawet małe wybrzuszenie automatycznie dyskwalifikuje oponę z udziału w ruchu drogowym.
Dlaczego?
Bąbel na oponie powodować może ich wystrzał. Jest to szczególnie istotne w przypadku kiedy często poruszasz się z dużą prędkością (np. po autostradzie lub drodze ekspresowej). Spowodować może wówczas utratę nad panowaniem pojazdu, a co za tym idzie – wypadek.
Czy możliwa jest naprawa opony z guzem?
Nie. Naprawa opony z guzem jest prawnie zakazana. Powodem tego jest, że problemem nie jest sam bieżnik, a wewnętrzna struktura opony.
Wystąpienie wybrzuszenia powinno skutkować zatem natychmiastową wymianą i utylizacją zużytego ogumienia.
Co można w takim razie zrobić?
W przypadku zauważenia bąbla, sugerujemy zmianę koła na zapasowe, jeśli tylko jest to możliwe. W przeciwnym razie lepszym rozwiązaniem jest odholowanie pojazdu do najbliższego wulkanizatora.
Co robić, aby zminimalizować powstawanie balonu na oponie?
Powstawania balonu na oponie nie zatrzymasz w 100%. Są jednak metody, aby zminimalizować jego występowanie.
- Regularna kontrola ogumienia – Regularnie kontroluj stan ogumienia, sprawdzając ciśnienie, zużycie bieżnika i widoczne uszkodzenia, szczególnie po uderzeniach w dziury czy krawężniki
- Zwracaj uwagę na kontrolkę ciśnienia opon – Szybka identyfikacja problemów może zapobiec uszkodzeniu wewnętrznej struktury opony, a tym samym też tworzenia balonów.
- W miarę możliwości omijaj dziury – W przypadkach kiedy nie możesz tego zrobić, to zwolnij, gdyż przy większych prędkościach powstanie bąbla jest bardziej prawdopodobne.
- Jedź i parkuj ostrożnie – Wjeżdżaj na krawężniki przy prostych kołach i tyłem, gdyż ograniczy to prawdopodobieństwo wybrzuszenia.
- Korzystaj z dobrej jakości opon – Opony używane lub niskiej jakości mogą mieć słabszą strukturę, co skutkować będzie częstszym powstawaniem w nich bąbli.

Dokonaj wymiany opon w serwisie ogumienia Transbud Nowa Huta
Jeśli zauważysz wybrzuszenie w swojej oponie to koniecznie dokonaj jego wymiany w profesjonalnym zakładzie. W serwisie ogumienia Transbud Nowa Huta oferujemy nie tylko kompleksowy zakres czynności usługowych, ale prowadzimy także sprzedaż opon.
Dokładnie sprawdzimy i wymienimy opony w szybki i profesjonalny sposób, abyś miał pewność o bezpieczeństwie swoim, swoich pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego.
Najczęściej zadawane pytania
Jak długo mogę jeździć z wybrzuszeniem na oponie?
Wcale. Wybrzuszenie na oponie dyskwalifikuje je z uczestnictwa w ruchu drogowym.
Czy bąbel na oponie jest niebezpieczny?
Tak, prowadzić on może do wystrzału opon i utraty panowania nad pojazdem. Przy większych prędkościach może to mieć katastrofalne skutki.
Co jest najczęstszym powodem powstawania wybrzuszenia na oponie?
Najczęstszym powodem jest wjechanie w dziurę (w szczególności przy dużej prędkości). Często także przyczyną tego jest wjechanie na krawężnik.
Czy wjechanie na próg zwalniający może spowodować guz na oponie?
Nie, są one wyprofilowane w ten sposób, aby nie uszkadzały ogumienia. Przy większych prędkościach jest natomiast możliwość uszkodzenia zawieszenia pojazdu.
Dlaczego mój wulkanizator powiedział mi, że mam wybrzuszoną oponę, kiedy nic na niej nie widzę?
Powodem tego może być jej wybrzuszenie wewnętrzne. Może ono mieć równie przykre skutki co jego zewnętrzna odmiana, jednak ciężej je zidentyfikować.
Czy jeśli mam guz na jednej oponie to ile z nich będę musiał wymieniać?
Zaleca się wymianę opon parami (np. na tylnej lub przedniej osi). Powodem tego jest, że nierówne zużycie bieżnika może prowadzić do gorszego komfortu prowadzenia pojazdu.
Nie mam koła zapasowego i możliwości odholowania pojazdu, jak mam dojechać do wulkanizatora?
Jeśli opona z balonem jest na przednich kołach to warto je wymienić z kołami tylnymi (w przypadku wystrzału nie stracisz pełnej kontroli nad pojazdem). Sugerujemy wtedy bardzo ostrożną jazdę, omijając wszelkie dziury i przeszkody z najmniej obciążonym pojazdem (bez pasażerów, ładunku itp.).
Gdzie mogę wymienić opony?
Zapraszamy na wymianę opon do serwisu ogumienia Transbud Nowa Huta, znajdującego się przy ul. Ujastek 11 w Krakowie. Można się z nami skontaktować pod numerem telefonu 12 681 82 58 lub 609 519 767.