Check Engine a przegląd: czy auto przejdzie badanie?

Wielu kierowców obawia się, że ich pojazd nie przejdzie badania technicznego - szczególnie, gdy na desce rozdzielczej świeci się kontrolka Check Engine.Po przeczytaniu tego artykułu będziesz wiedział o częstych powodach zapalenia kontrolki Check Engine, czy samochód z nią przejdzie przegląd oraz jakie lampki na desce rozdzielczej skutkują negatywnym wynikiem badania technicznego.
Zapalona kontrolka Check Engine na desce rozdzielczej, która ma zobrazować zależność między jej podświetleniem a przeglądem.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Spis treści

O czym może świadczyć kontrolka Check Engine?

Kontrolka Check Engine może sygnalizować wiele różnych usterek. Do najczęstszych przyczyn jej zapalenia należą m.in.:

  • Problemy z sondą lambda – Mogą skutkować wzrostem spalania i większą emisją spalin z pojazdu.
  • Awaria katalizatora – Ma wpływ na spalanie. Spowoduje zwiększenie emisji toksycznych substancji w spalinach.
  • Uszkodzona cewka lub świece zapłonowe – Mogą objawiać się trudnościami z odpaleniem, spadkami mocy i zwiększeniem spalania.
  • Poluzowany przewód elektryczny – Sterownik silnika może nie otrzymywać prawidłowych danych, co skutkuje zapaleniem kontrolki.
  • Problemy z wtryskiwaczami – Zaobserwować można zwiększone spalanie i nierówną pracę silnika.
Kontrolka Check Engine może świadczyć o problemach z sondą lambda, awarii katalizatora, problemach z wtryskiwaczami, poluzowaniem przewodu, uszkodzeniem cewki lub świecy zapłonowej.

Czy samochód przejdzie przegląd z kontrolką Check Engine?

Wynik badania technicznego przy świecącej się kontrolce Check Engine zależy od kilku czynników, m.in.:

  • Pomyślnym przejściem wszystkich pozostałych badań – Pojazd może nie przejść badania, jeśli usterka wpływa na emisję spalin lub bezpieczeństwo.
  • Powodem zapalenia kontrolki – Dla błędów związanych ze spalaniem lub emisją będzie ona powodować negatywny wynik, podczas gdy poluzowany przewód w połączeniu z pomyślnym przejściem innych testów może zaliczyć przegląd.
  • Towarzyszące kontrolki – Jeśli oprócz Check Engine świecą się także inne kontrolki, to mogą skutkować niezaliczeniem badania.
To, czy samochód przejdzie przegląd z Check Engine zależy od przejścia pozostałych badań, powodu zapalenia kontrolki i towarzyszącym kontrolkom.

Jaka jest na to podstawa prawna?

"§ 8. 1. Niedopuszczalne jest, aby:
3) wskazania czytnika informacji diagnostycznej dla systemów EOBD wykazywały jakiekolwiek kody uszkodzeń, występowały nieprawidłowości w sygnalizacji kontrolki MIL oraz działanie było niezgodne z wymaganiami Regulaminu EKG ONZ Nr 83.05 („Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie emisji zanieczyszczeń gazowych przez pojazdy w zależności od wymagań paliwowych silnika”) dla pojazdów dopuszczonych do ruchu."

oraz:

"System OBD wykazuje kody usterek związane z emisją."

W praktyce oznacza to, że jeżeli kod błędu wskazuje na problem związany z emisją, pojazd nie przejdzie badania technicznego.

Jakie kontrolki dyskwalifikują auto na przeglądzie?

W przeciwieństwie do kontrolki Check Engine, inne lampki na desce rozdzielczej jednoznacznie wpływają na wynik badania technicznego. Negatywny wynik będą powodowały kontrolki:

  • ABS
  • ESP
  • Poduszek powietrznych
  • Włączenia świateł roboczych
  • Sygnalizująca nieszczelność gazu
  • EPS


Wszystkie poniższe zapisy prawne można znaleźć we wcześniej przytaczanym przez nas Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictw i Gospodarki Morskiej z 26 czerwca 2012 r.

Negatywny wynik badania technicznego zawsze spowoduje zapalenie się kontrolki ABS, ESP, EPS, poduszek powietrznych, włączenia świateł roboczych lub sygnalizacji nieszczelności gazu.

Kontrolka ABS

Sygnalizuje problem z układem zapobiegającym blokowaniu kół podczas hamowania. Jego niesprawność może zwiększać ryzyko wypadku.

Podstawa prawna: „Wskaźnik układu samodiagnostyki układu ABS nie działa” oraz „Wskaźnik ostrzegawczy wskazuje uszkodzenie układu”.

Kontrolka ESP / ESC

Ostrzega o usterce elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy. Jego brak wpływa na możliwość kontrolowania pojazdu w poślizgu.

Podstawa prawna: „Wskaźnik samodiagnostyki układu ESC wskazuje dowolny rodzaj awarii w układzie”.

Kontrolka poduszek powietrznych (SRS)

Wskazuje na usterkę w systemie poduszek powietrznych, napinaczy pasów lub czujników zderzeniowych.

Podstawa prawna: „Wskaźnik autodiagnostyki układu SRS wskazuje dowolny rodzaj awarii w układzie”.

Kontrolka świateł roboczych

Brak kontrolki informującej o włączeniu świateł mijania lub drogowych uznawany jest za usterkę istotną.

Podstawa prawna: „Brak kontrolki włączenia świateł roboczych”.

Kontrolka nieszczelności gazu (dla pojazdów z instalacją gazową)

Powinna się zapalić podczas testu detekcji gazu, co potwierdza sprawność systemu.

Podstawa prawna:
„§ 12. 1. Sprawdzenie działania systemu detekcji gazu w przedziale zbiornika LNG polega na skierowaniu niewielkiej strugi gazu (np. z pojemnika zapalniczki gazowej) bezpośrednio na czujnik gazu.
2. Kontrolka sygnalizująca nieszczelność umieszczona w kabinie kierowcy powinna się zapalić.”

Kontrolka EPS (elektrycznego wspomagania kierownicy)

Informuje o usterce systemu wspomagania, co może powodować trudności ze skręcaniem kierownicy.

Podstawa prawna: „Wskaźnik układu samodiagnostyki układu EPS wskazuje usterkę”.

Gdzie wykonać badanie techniczne pojazdu w Krakowie?

Badanie techniczne można wykonać na każdej uprawnionej podstawowej i okręgowej stacji kontroli pojazdów. Zapraszamy do Transbud Nowa Huta przy ul. Ujastek 11 w Krakowie, gdzie w profesjonalny sposób sprawdzimy stan Twojego samochodu.

Dla badań okresowych nie wymagamy wcześniejszego umawiania się, jednak jeśli masz jakieś pytania to zachęcamy do kontaktu telefonicznego pod numerem 12 681 82 61 lub 519 334 068, mailowego pod adresem oskp@transbud.com.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.

Najczęściej zadawane pytania

Czy podczas badania technicznego jest sprawdzane zapalenie się kontrolki Check Engine?

Tak, będzie to sprawdzone. Diagnosta podczas badania zauważy aktywne kontrolki na desce rozdzielczej.

Będzie ona zawsze skutkowała negatywnym wynikiem badania. Jest ona bezpośrednio związana z układem hamulcowym, a więc kluczowym systemem bezpieczeństwa w pojeździe.

Można, ale to tymczasowe rozwiązanie. Błąd może ponownie się pojawić, nawet w trakcie badania. Diagnosta może też zweryfikować próbę “zatuszowania” usterki.

Diagnosta będzie mógł odczytać kody z komputera pokładowego, zauważyć nie zapalanie się Check Engine po włączeniu zapłonu i sprawdzić gotowość systemów. Oczywiście, wszystkie testy zostaną wykonane, więc jeśli pojazd jest uszkodzony, to może to skutkować niemożliwością ich przejścia.

Jeśli świecą się jakiekolwiek kontrolki na desce rozdzielczej świadczące o awarii, to należy zdiagnozować przyczynę ich powstania i jej usunięcie. Zalecamy wcześniejsze przygotowanie pojazdu, by w razie potrzeby mieć czas na naprawę.

Zapraszamy do kontaktu telefonicznego pod numerem 12 681 82 61 lub 519 334 068, mailowego pod adresem oskp@transbud.com.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.

Przeczytaj także: