Przegląd powypadkowy – skierowanie, koszt, czas trwania

Przegląd powypadkowy jest obowiązkowy po takich zdarzeniach drogowych jak kolizja lub wypadek. Wykonuje się go, gdy w wyniku stłuczki zostanie uszkodzona część pojazdu kluczowa dla bezpieczeństwa na drodze.W tym artykule omówimy konieczność przeprowadzania badania technicznego po wypadku, co jest podczas niego sprawdzane, jakie są koszty z nim związane, możliwe konsekwencje oraz terminy. Na końcu przedstawimy także, jak to wygląda dla pojazdów z instalacją LPG.
Policjant stojący obok samochodu zapisujący skierowanie na przegląd powypadkowy
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Spis treści

Kiedy konieczny będzie przegląd powypadkowy?

Przegląd powypadkowy jest wymagany, gdy w wyniku kolizji uszkodzone zostaną elementy wpływające na bezpieczeństwo pojazdu.

Kto to stwierdza?

Skierowanie na dodatkowe badanie techniczne po wypadku wydać może policjant na miejscu zdarzenia. Może to zrobić także ubezpieczyciel po szkodzie istotnej. Jeśli zauważona zostanie awaria części ważnej dla bezpieczeństwa, jak np. elementu układu hamulcowego lub nośnego, to wystawiane jest skierowanie na badanie i elektronicznie zatrzymywany jest dowód rejestracyjny.

Dla pojazdów zasilanych LPG, przy badaniu po-kolizyjnym wymaga się decyzji i protokołu Transportowego Dozoru Technicznego (TDT) wydanego po dacie skierowania na przegląd powypadkowy.

Skierowanie, na podstawie którego przeprowadzane jest badanie techniczne powypadkowe

Co na ten temat mówią przepisy?

Obowiązek wykonania przeglądu powypadkowego ustalony jest w ustawie Prawo o ruchu drogowym z dnia 20 czerwca 1997 roku. W art. 11 ust. 1 przeczytamy:

“Niezależnie od badań, o których mowa w ust. 3–5, dodatkowemu badaniu technicznemu podlega pojazd:
1) skierowany przez organ kontroli ruchu drogowego:
a) w razie uzasadnionego przypuszczenia, że zagraża bezpieczeństwu ruchu lub narusza wymagania ochrony środowiska,
b) który uczestniczył w wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy, z zastrzeżeniem pkt 5, lub noszący ślady uszkodzeń albo którego stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogące stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.”

Co jest sprawdzane podczas przeglądu powypadkowego?

Podczas przeglądu powypadkowego sprawdzane są te same elementy co podczas badania okresowego i kilka dodatkowych rzeczy. Szczególną uwagę zwraca się tutaj na naprawy wykonane po wypadku i geometrię kół, aby upewnić się, że pojazd może bezpiecznie wrócić do ruchu drogowego.

Na stacji diagnostycznej sprawdzone zostaną m.in.:

  • Dokręcenie śrub
  • Skręt kół
  • Mechanizm wspomagający układ kierowniczy
  • Skuteczność tłumienia zawieszenia
  • Geometria kół
  • Dokument potwierdzający sprawność urządzenia technicznego (jeśli takie posiada)
  • Wykonane naprawy

 

Sprawdza się także wszystko to, co podczas standardowego badania okresowego, m.in.:

  • Numer VIN
  • Dodatkowe wyposażenie pojazdu
  • Układ hamulcowy
  • Oświetlenie
  • Układ kierowniczy
  • Układ zawieszenia
  • Ogumienie
  • Układ wydechowy
  • Nadwozie
  • Pasy bezpieczeństwa
  • Obowiązkowe wyposażenie
  • Instalacja elektryczna

 

Po pomyślnym przejściu badania, diagnosta zamieści informacje o tym w systemie CEPiK i zwróci zatrzymany elektronicznie dowód rejestracyjny.

Podczas przeglądu powypadkowego sprawdzany jest stan techniczny, stan zawieszenia, geometria kół oraz wszystko to, co podczas badania okresowego

Ile kosztuje przegląd po wypadku?

Cena przeglądu powypadkowego jest określona Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z 29 września 2004 roku i wynosi 94 zł brutto na każdej stacji kontroli pojazdów.

Nie jest to jednak jedyny koszt, który musi ponieść wtedy kierowca. Jak wspomnialiśmy wcześniej, na badaniu sprawdzone zostają wszystkie te elementy, które na badaniu okresowym. Z tego powodu konieczne jest także uiszczenie opłaty za badanie techniczne (dla samochodu osobowego 98 zł brutto).

Jeśli w pojeździe zamontowana jest instalacja LPG to koszt ten wzrośnie o 63 zł, do 255 zł brutto (98 zł + 63 zł + 94 zł).

Po wypadku koszt przeglądu to 94 zł za badanie po-kolizyjne, 98 zł za badanie okresowe i ewentualne 63 zł za badanie instalacji gazowej

Jakie konsekwencje grożą za brak ważnego przeglądu po wypadku?

Udział w wypadku bez ważnego przeglądu może prowadzić do konsekwencji z 2 stron: prawnej i ubezpieczeniowej.

  • Ze strony prawnej ryzykujesz mandatem w wysokości 1500-5000 zł i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.
  • Ze strony ubezpieczeniowej, jeśli brałeś udział w wypadku to Twój ubezpieczyciel może zweryfikować, czy zakres powstałych szkód był spowodowany stanem pojazdu i ewentualnie obniżyć wypłaconą kwotę.

 

Podsumowując, brak wykonania przeglądu powypadkowego może skutkować zarówno sankcjami prawnymi, jak i problemami z ubezpieczycielem. Dlatego tak ważne jest, aby niezwłocznie po wypadku skorzystać z odpowiednich usług diagnostycznych.

Jakie są terminy dodatkowych badań technicznych po wypadku?

Na miejscu wypadku policjant wystawić może skierowanie na badanie techniczne po wypadku. Od stopnia uszkodzenia pojazdu zależeć będzie, czy pozwoli on na (tymczasowe) poruszanie się pojazdem. Może on na pokwitowaniu zaznaczyć, że do określonej daty zezwala na używanie pojazdu.

Często jednak pola te są pozostawione puste. Oznacza to, że pojazd nie jest dopuszczony do ruchu i konieczne jest wcześniejsze wykonanie jego napraw i wykonanie badania po-kolizyjnego.

Nie ma jednak konkretnego terminu przeglądu powypadkowego. Do czasu jego wykonania, pojazd pozostanie jednak wyłączony z ruchu. Zdarzają się nam sytuacje, kiedy klient przyjeżdża ze skierowaniem sprzed kilku lat. Nawet wtedy, badanie można bez problemu wykonać.

Co jednak zrobić w takiej sytuacji?

Są 2 dostępne (legalne) rozwiązania:

  1. Wyrobienie tymczasowych (czerwonych) tablic. W odpowiednim oddziale komunikacyjnym składa się wniosek, który pozwalać będzie pojazdowi na uczestnictwo w ruchu drogowym przez 30 dni.
  2. Transport naprawionego pojazdu na stację diagnostyczną lawetą. Jest to drogie rozwiązanie, dlatego niewielu kierowców się na nie decyduje.

 

Jak to wygląda w praktyce?

W praktyce, duża część kierowców wybiera trzecie, chociaż mniej legalne wyjście – stawiają się oni na stacji kontroli pojazdów z zatrzymanym dowodem rejestracyjnym.

Zaświadczenie potwierdzające pozytywny wynik przeglądu powypadkowego pojazdu przeprowadzonego w okręgowej stacji kontroli pojazdów Transbud Nowa Huta

Jak wyglądają badania techniczne po szkodzie z samochodem z instalacją LPG?

Badanie techniczne po szkodzie z samochodem z instalacją LPG wygląda nieco inaczej. Policjant na miejscu zdarzenia wystawia skierowanie, a kierowca musi dokonać wszystkich wymaganych napraw. Zanim jednak uda się na stację diagnostyczną musi przeprowadzić konieczne badania w lokalu uprawnionym przez Transportowy Dozór Techniczny (TDT).

Dopiero ze skierowaniem od policjanta i dokumentami otrzymanymi na badaniu w jednostce współpracującej z TDT można udać się na przegląd powypadkowy na stację kontroli pojazdów.

Koszt takiego badania technicznego wynosi 94 zł, do opłaty za badanie okresowe trzeba jednak doliczyć 63 zł. Oznacza to, że dla samochodu osobowego z instalacją LPG pełny koszt badania powypadkowego na stacji diagnostycznej wynosić będzie 255 zł brutto.

Dokonaj przeglądu powypadkowego w stacji kontroli pojazdów Transbud Nowa Huta!

W Transbud Nowa Huta wykonasz pełny przegląd powypadkowy. Naprawimy Twój samochód w serwisie MaXserwis, a następnie przeprowadzimy badanie techniczne na naszej stacji diagnostycznej.

Dodatkowo, oferujemy także usługi likwidacji szkód komunikacyjnych, gdzie oprócz wspomnianych czynności, ustalimy szczegóły z Twoim ubezpieczycielem, aby zapewnić pokrycie wykonywanych napraw.

Skontaktuj się z nami już dziś i zagwarantuj pełną sprawność swojego samochodu. Umów się na naprawę pod numerem 881 005 183 lub na badanie techniczne po wypadku pod numerem 12 681 82 61 w Krakowie przy ul. Ujastek 11.

Najczęściej zadawane pytania

Czy przegląd powypadkowy jest obowiązkowy po każdym wypadku?

Nie, jest on obowiązkowy tylko wtedy, kiedy skierowanie na niego wystawi uprawniony do tego organ (policjant).

Nie jest to zabronione, dlatego jeśli uda się przywrócić pojazd do bezpiecznego ruchu drogowego, to jak najbardziej można wówczas wykonać badanie techniczne.

Czas trwania przeglądu powypadkowego może wynieść ok. 1 godziny. Może się on nieco różnić w zależności od typu pojazdu i stopnia uszkodzenia. Powodem tego jest to, że sprawdza się wówczas wszystko to, co podczas badania okresowego + dodatkowe aspekty, jak np. dokręcenie śrub, skuteczność tłumienia zawieszenia, czy geometrię kół.

Zalecanym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług serwisu samochodowego, który jednocześnie posiada także stację kontroli pojazdów. W przeciwnym razie możliwe jest wyrobienie tymczasowych tablic lub odholowanie samochodu do kontroli lawetą.

W Krakowie przykładem takiego warsztatu jest Transbud Nowa Huta przy ul. Ujastek 11, gdzie znaleźć można serwis MaXserwis i najdłużej działającą stację diagnostyczną w Krakowie. Dodatkowo, oferujemy także usługi likwidacji szkód komunikacyjnych.

Tak, na przegląd powypadkowy konieczne jest umówienie się. Powodem tego jest, że takie badanie może zająć dłuższy czas przez co jeśli na zmianie jest jeden diagnosta to stacja wyłączona będzie dla każdego innego kierowcy. Dokonać tego można pod numerem 12 681 82 61 lub 519 334 068, mailowo pod adresem oskp@transbud.com.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego na stronie Kontakt.

Przeczytaj także: