Za co odpowiada i gdzie jest czujnik temperatury powietrza dolotowego?
Czujnik temperatury powietrza dolotowego dokonuje pomiarów temperatury powietrza dolotowego, po czym przesyła tą informację do sterownika silnika. On, wykorzystuje ją, aby dostosować czas wtrysku paliwa, wzbogacanie mieszanki paliwowo-powietrznej, czas zapłonu, czy ciśnienie doładowania turbosprężarki.
Po co?
Powodem tego jest to, że zimne powietrze jest gęstsze od ciepłego. Wymaga ono zatem więcej paliwa, aby zachowało właściwą mieszankę paliwowo-powietrzną.
Znaleźć go można w rurze dolotowej, która znajduje się pod maską samochodu. W niektórych samochodach dostęp do niego nie wymaga dodatkowego rozkręcania innych elementów.
W nowoczesnych silnikach jest on często zintegrowany z czujnikiem przepływu masowego powietrza lub umieszczony bezpośrednio w kolektorze dolotowym.
Jakie są objawy uszkodzonego czujnika temperatury powietrza dolotowego?
Do objawów uszkodzenia czujnika temperatury powietrza dolotowego zalicza się kilka objawów, które często dosyć łatwo zauważyć, jednak same w sobie mogą wskazywać na szereg różnych problemów. Warto je znać, aby umieć zawęzić możliwe awarie. Są to:

Zapalenie się kontrolki silnika
Uszkodzony czujnik temperatury powietrza zasysanego będzie często powodował zapalanie kontrolki Check Engine. Może być problem wówczas z samym czujnikiem lub powiązanym przewodem.
Zapisywany jest wówczas kod błędu w systemie samochodu. Najczęstszym z nich jest błąd P0113. Nie jest on szczególnie odczuwalny dla kierowcy, jednak długotrwała jazda z nim może powodować poważniejsze problemy, jak np. uszkodzenie pierścieni i zaworów.
Spadek mocy silnika
Niepoprawne działanie tego czujnika i komunikacja ze sterownikiem silnika sprawiać będzie, że nie będzie on posiadał odpowiednich informacji, aby dostosować prawidłową dawkę paliwa.
Objawiać się to będzie spadkiem mocy, w szczególności podczas przyspieszania i zapłonu samochodu.
Falowanie obrotów
Awaria tego czujnika powodować może falowanie obrotów, w szczególności w zimniejszych temperaturach i przy wolniejszych obrotach.
Jeśli zauważysz, że podczas zapłonu lub na niskich obrotach (np. na parkingu) Twój samochód często gaśnie to problemem może być właśnie czujnik temperatury powietrza dolotowego.
Większe zużycie paliwa
Niepoprawne informacje przekazane do sterownika silnika sprawiają, że nie wie on dokładnie jaką dawkę paliwa powinien zapewnić. Sprawiać to może zarówno omówione wcześniej spadki mocy, a także większe zużycie paliwa.
Wypadanie zapłonów
Nieprawidłowa mieszanka paliwowo-powietrzna może prowadzić do uniemożliwienie jej wybuchu w cylindrze (jednym lub więcej).
Może się to przejawiać nierówną pracą silnika, jego drganiami oraz szarpaniem podczas jazdy.
Awarie wskaźnika temperatury
Jeśli czujnik temperatury powietrza dolotowego jest zintegrowany z innymi wskaźnikami temperatury, to jego awaria może prowadzić do jej błędnego wskazywania.
Może to być szczególnie mylące, kiedy będziesz szukał powodu jakiegoś problemu, gdyż temperatura silnika jest jednym z istotnych wyznaczników niektórych problemów.
Jakie są przyczyny awarii czujnika temperatury powietrza zasysanego?
Do głównych przyczyn awarii czujnika temperatury powietrza zasysanego zaliczyć można:
- Rzadką wymianę filtra powietrza – Nieregularna wymiana lub korzystanie ze słabej jakości filtra powietrza może prowadzić do przepuszczania przez niego zanieczyszczeń.
- Naturalne zużycie – Wytrzymałość IAT to średnio ok. 60 000-80 000 kilometrów.
- Niepoprawne czyszczenie czujnika – Wykorzystywanie w dezynfekcji nieprzystosowanych do tego środków lub brak wiedzy i cierpliwości podczas samego czyszczenia.
- Uszkodzenia mechaniczne – Mogą powstać podczas wymiany okolicznych elementów samochodu, ich dłuższej awarii lub w wyniku wypadku.
- Awarię przewodu – Łączy on sterownik z czujnikiem. Jest to delikatny element, który podczas pokrewnych napraw może zostać uszkodzony.
- Niepodłączenie czujnika – Czasami podczas napraw, np. przepustnicy, mechanik mógł zapomnieć podłączyć z powrotem czujnik, co będzie powodować wyskakiwanie błędu.
- Korozja lub osady w złączach – Długotrwałe zanieczyszczenie powoduje powstawanie substancji, które mogą gromadzić się nie tylko na samym czujniku, ale także w gniazdach.
Na szczęście, awarie tego czujnika nie zdarzają się zbyt często, a ich konsekwencje, w krótkim okresie, nie są zbyt poważne.
Jak wyczyścić czujnik temperatury powietrza dolotowego?
Warto raz na jakiś czas – w szczególności jeśli wymieniłeś olej i filtry – wyczyścić czujnik temperatury powietrza dolotowego. Robi się to w ten sposób:
- Zdemontuj czujnik z rury dolotowej – W niektórych samochodach będziesz mógł to zrobić bez demontażu czegokolwiek innego. W innych konieczne może być rozebranie okolicznych części, a w innych jest on zintegrowany z czujnikiem MAF.
- Sprawdź stan czujnika – Zanieczyszczony będzie miał na sobie osad.
- Wyczyść czujnik temperatury powietrza zasysanego – Można tego dokonać przy pomocy różnych czynników. Pierwszym jest benzyna ekstrakcyjna, drugim jest zwykły zmywacz, a trzecim są specjalnie przeznaczone do tego środki (są one jednak zwykle droższe, a ich korzyści nie są specjalnie widoczne). Należy także uważać na bardziej agresywne środki, które mogą uszkodzić czujnik (warto stosować się do zaleceń producenta).
- Wysusz czujnik – Upewnij się, że czujnik jest suchy. Zwykle wystarczy odczekać ok. 15-30 minut.
- Zamontuj go z powrotem – Podepnij czujnik do rury dolotowej upewniając się, że nie zapala sie kontrolka Check Engine.
Nie jest to bynajmniej skomplikowana czynność do wykonania, ale jak zauważyłeś, może to być jednym z powodów uszkodzenia tego czujnika. Konieczne jest tutaj zachowanie ostrożności.
Warto także dodać, że samo czyszczenie może nie rozwiązać problemu. Jest ono stosowane raczej zapobiegawczo. W przypadku awarii konieczna może być wymiana.
Jeśli nie chcesz ryzykować możesz to zostawić do zrobienia mechanikowi podczas najbliższej wymiany oleju i filtrów. W takim przypadku zapraszamy do MaXserwis Transbud Nowa Huta przy ul. Ujastek 11 w Krakowie.

Jak sprawdzić sprawność czujnika temperatury powietrza zasysanego?
Są dwie główne metody sprawdzenia sprawności czujnika temperatury powietrza zasysanego.
Pierwszym z nich jest wizualna kontrola. Jak pisaliśmy wcześniej, czasami mechanikom zdarza się zapomnieć o jego ponownym podłączeniu po naprawie np. przepustnicy. Dzięki takiemu sprawdzeniu łatwo zauważysz, że występuje problem i będziesz mógł go naprawić. Możesz w ten sposób sprawdzić też, czy nie ma nim rdzy lub uszkodzenia mechanicznego.
Drugim i najbardziej skutecznym sposobem jest odczytanie kodów błędów ze sterownika silnika. Uszkodzony czujnik temperatury powietrza dolotowego pokaże błąd, najczęściej P0113. Można to zlecić mechanikowi lub wykonać samodzielnie. Potrzebny wówczas będzie skaner OBD2 i umiejętność jego obsługi.
Co więcej:
Dodatkową metodą jest sprawdzenie rezystancji. Przy pomocy multimetru można sprawdzić jej wartość w temperaturze otoczenia, a później porównać po podniesieniu temperatury (np. przy pomocy suszarki do włosów). Powinna ona wówczas zmaleć i napięcie na czujniku spaść (25°C to 2-6 kiloomów, a 80°C to ok. 300 omów). Dokładne wartości należy zobaczyć w specyfikacji producenta konkretnego czujnika.
Jakie są koszty związane z uszkodzonym czujnikiem temperatury powietrza dolotowego?
Naprawa uszkodzonego czujnika temperatury powietrza dolotowego nie należy do najdroższych.
Jeśli wykonujemy naprawę samodzielnie to nowy element kosztować będzie ok. 40-70 zł w przypadku czujników gorszej jakości. Za czujniki wyższej jakości przyjdzie nam zapłacić ok. 100 zł.
Koszt robocizny za wymianę czujnika temperatury powietrza zasysanego wahać się będzie w granicach 200-300 zł. Cena ta może jednak znacząco wzrosnąć, jeśli jest on zintegrowany z przewodem MAF.

Gdzie dokonać wymiany czujnika temperatury powietrza dolotowego?
Wymiany czujnika temperatury powietrza dolotowego dokonasz w większości warsztatów samochodowych. Zapraszamy Cię jednak do MaXserwis Transbud Nowa Huta, znajdującego się przy ul. Ujastek 11 w Krakowie.
W kompleksowy sposób sprawdzimy poprawność działania nie tylko czujnika, ale i całego układu dolotowego, aby upewnić się, gdzie występuje problem oraz szybko i sprawnie go naprawimy.
Skontaktuj się z nami telefonicznie pod numerem 12 681 82 95 lub 881 005 183, mailowo pod adresem maxserwis@tnh.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt. Odwiedź nas już dziś i doświadcz profesjonalnych usług naprawczych na najwyższym poziomie!