Czym są i gdzie się znajdują gumy stabilizatora?
Gumy drążka stabilizatora, nazywane także tulejami drążka stabilizatora, to gumowy lub poliuretanowy element znajdujący się w układzie zawieszenia. Łączy on stabilizator z wahaczem.
W większości samochodów występują cztery takie elementy (po dwa na każdej osi), choć istnieją pojazdy, w których są one jedynie na przedniej lub tylnej osi, a w niektórych wcale ich nie ma.
Najczęściej, wykonane są z gumy, ale są dostępne na rynku także takie z poliuretanu. W teorii, te z poliuretanu mogą dłużej funkcjonować bez wymiany, jednak możliwe jest, że odbije się to na komforcie prowadzenia.
Za co odpowiadają gumy drążka stabilizatora?
Do głównych funkcji gum drążka stabilizatora zaliczyć można:
- Zapewnienie stabilności jazdy podczas zakrętów
- Poprawa przyczepności kół
- Zwiększenie komfortu jazdy
- Amortyzacja hałasu i wibracji układu zawieszenia
- Zapobiegnięcie kontaktu metalowych elementów ze sobą
Ich sprawne funkcjonowanie zdecydowanie poprawia komfort jazdy oraz ogranicza zużywanie pobliskich elementów zawieszenia. Jak jednak rozpoznać, że występuje problem?

Jakie są objawy uszkodzenia gumy stabilizatora?
Objawy uszkodzenia gumy stabilizatora to przede wszystkim różnego rodzaju dźwięki dobiegające z pojazdu, ale nie tylko. Zaliczyć do nich można:
- Stukanie podczas skręcania – Pojawiać się może w szczególności przy niskich prędkościach. Zwykle będzie to pojedynczy stuk.
- Stukanie podczas jazdy na nierównościach – stukanie, gdy poruszasz się po nierównej drodze lub gdy wjedziesz w dziurę.
- Zwiększone pochylenie nadwozia podczas zakrętów – Zużyte tuleje stabilizatora mogą powodować tworzenie luzu, przez co zauważyć można mniejszą sterowność na zakrętach.
- Nierówne zużycie opon – Może być skutkiem niepoprawnego rozkładania ciężaru przez zawieszenie.
- Mechaniczne zużycie elementu – Widoczne będzie przy wizualnej kontroli. Rdza, zapieczenie, naderwania, czy nawet pęknięcia mogą być widoczne gołym okiem.
- Pogorszenie komfortu jazdy – Omawiane powyżej objawy tulei stabilizatora skutkować będą gorszym prowadzeniem.
Co jednak powoduje te objawy?

Jakie są przyczyny uszkodzenia tulei drążka stabilizatora?
Do najczęstszych przyczyn usterki tulei drążka stabilizatora zaliczyć można:
- Naturalne zużycie – Materiały te wytrzymują zwykle 30 000-60 000 kilometrów, chociaż dokładne wartości będą się różnić w zależności od producenta, stylu jazdy i materiału, z którego są wykonane (te z poliuretanu wytrzymują dłużej).
- Wymiana zawieszenia – Usztywnienie układu zawieszenia przez wymianę jego elementów (np. wahaczy, czy łączników stabilizatora) może spowodować wybijanie tulei stabilizatora.
- Niewłaściwy montaż – Zbyt mocne dociśnięcie śrub, którymi są przymocowane do łączników sprawi, że będą się szybciej zużywały, podczas gdy przez zbyt lekkie, tworzyć będzie się luz.
- Nieprawidłowa geometria zawieszenia – Długotrwała jazda ze źle ustawioną geometrią powodować będzie większe obciążenie gum stabilizatora i szybsze zużycie.
- Substancje chemiczne – Sól na drodze, ale także kontakt z olejem, czy benzyną może degradować gumę.
Wiemy już co powoduje i czym objawiają się niesprawne tuleje stabilizatora, ale czym tak naprawdę one grożą?

Czy można jeździć z uszkodzoną gumą łącznika stabilizatora?
Skutki jazdy z uszkodzoną gumą łącznika stabilizatora można podzielić na trzy kategorie:
- Kwestie komfortu – Ciągłe dźwięki podczas jazdy i zakrętów, a także gorsza sterowność mogą mieć znaczący wpływ na przyjemność prowadzenia samochodu.
- Kwestie finansowe – Zużyte gumy mogą powodować ocieranie się o siebie metalowych elementów i szybsze ich zużywanie, co powodować będzie częstszą konieczność ich wymiany.
- Kwestie bezpieczeństwa – W skrajnych przypadkach, uszkodzenie tulei stabilizatora może spowodować utratę kontroli nad pojazdem podczas zakrętu, co może doprowadzić do wypadku.
W celu zapewnienia przyjemnej i bezpiecznej jazdy, zalecamy regularne wizyty u dobrego mechanika samochodowego, który zadba o sprawność tych elementów.
Zanim jednak umówisz się na wizytę możesz spróbować sam ocenić, czy problem leży faktycznie z tym elementem. Jak?

Jak sprawdzić gumy stabilizatora?
Jest kilka sposobów na sprawdzenie poprawnego działania gum stabilizatora. Oto kilka z nich:
- Potrząśnij pojazdem – Lekkie potrząsanie zaparkowanym pojazdem i nasłuchiwanie nietypowych dźwięków często pomoże w zawężeniu możliwych problemów.
- Poruszaj drążkiem stabilizatora – Konieczne może być podniesieniu pojazdu. Poruszaj w lewo i w prawo oraz w dół i w górę drążkiem stabilizatora, na którym zamontowane są gumy. Nie powinien się on w ogóle poruszać, ani skrzypieć.
- Kontrola wizualna – Często, wystarczy spojrzenie na ten element, aby zidentyfikować jego uszkodzenie. Mógł on zostać postrzępiony, pęknięty lub skorodować.
- Obserwacja objawów podczas jazdy – Obserwacja opisanych wcześniej objawów uszkodzenia gum stabilizatora podczas jazdy jest stosunkowo prosta, jednak niejednoznaczna. Na tej podstawie trudno jednoznacznie stwierdzić, że problem dotyczy właśnie tego elementu.
Jeśli nie masz doświadczenia w serwisowaniu własnego pojazdu, to zachęcamy do skorzystania z usług warsztatu samochodowego, który nie tylko sprawdzi, ale także wymieni ten element. Jak wygląda taka wymiana?

Jak wymienić gumy drążka stabilizatora?
Proces wymiany gumy drążka stabilizatora może się trochę różnić w zależności od zastosowanego zawieszenia w pojeździe. Zwykle wygląda on jednak następująco:
- Podnieś samochód przy pomocy podnośnika lub lewarka.
- Zdemontuj śruby mocujące gumę i drążek stabilizatora. Zalecamy jednoczesną wymianę obu elementów na jednej osi, nawet jeśli np. prawa wydaje się być sprawna.
- Wyczyść drążek stabilizatora.
- Zutylizuj zużyte gumy i zamontuj nowe. Nie ma znaczenia, w którą stronę zostaną zainstalowane.
- Zainstaluj nowe obejmy z drążkiem stabilizatora przy pomocy nowych śrub.
- Sprawdź, czy na stabilizatorze nie występuje żaden luz. W tym celu wystarczy spróbować poruszać nim w lewo i w prawo oraz w górę i w dół.
Proces ten wydaje się stosunkowo prosty, jednak należy pamiętać, że w niektórych modelach samochodów dostęp do wymiany tulei może być znacznie utrudniony.
Konieczne jest także upewnienie się, że montuje się odpowiednie gumy, z prawidłową średnicą.
Jeśli nie masz doświadczenia z serwisowaniem własnego pojazdu, to zalecamy skorzystanie z usług warsztatu samochodowego.

Ile kosztuje wymiana tulei drążka stabilizatora?
Wymiana tulei drążka stabilizatora to koszt 100-400 zł. Składa się na niego cena robocizny, która wynosi 50-300 zł oraz cena części, gdzie jeden element to ok. 20-50 zł.
Różnica w cenie wynika przede wszystkim z modelu pojazdu. W niektórych samochodach, dostęp do drążka będzie znacznie trudniejszy, przez co serwis będzie dłuższy. Istotny jest także producent zastosowanych części oraz standardowe stawki warsztatu.
Nie polecamy przesadnie oszczędzać na gumach stabilizatora. Nie jest to element drogi, a lepszej jakości pozwoli na zminimalizowanie przyszłych wizyt w serwisie.
Zadbaj o swoje zawieszenie z MaXserwis Transbud Nowa Huta
Zachęcamy do skorzystania z usług serwisu zawieszenia MaXserwis Transbud Nowa Huta, w tym także z wymiany gum drążka stabilizatora. Nasi doświadczeni mechanicy w szybki i dokładny sposób zagwarantują pełną sprawność Twojego pojazdu.
Od kompleksowej diagnozy, aż po profesjonalne naprawy. Nasz serwis samochodów osobowych i dostawczych zapewnia komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Umów się na wizytę w naszym warsztacie znajdującym się przy ul. Ujastek 11 w Krakowie telefonicznie pod numerem 12 681 82 95 lub 881 005 183, mailowo pod adresem maxserwis@tnh.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.
Najczęściej zadawane pytania
Kiedy wymienić gumy stabilizatora?
Najczęściej jest to wykonywane podczas zauważenia objawów problemu, jednak warto to robić regularnie co ok. 30 000-50 000 kilometrów.
Czy guma stabilizatora może stukać?
Jej uszkodzenie jak najbardziej może powodować stukanie. Jest to spowodowane jej zużyciem przez co na drążku stabilizatora tworzy się luz.
Czym grozi jazda z uszkodzoną gumą łącznika stabilizatora?
Najczęściej obniży się komfort jazdy, ale może to przyspieszyć także zużywanie pobliskich elementów, a w skrajnych przypadkach nawet zagrozić bezpieczeństwu.
Czy smarować gumy stabilizatora?
Nie ma takiej potrzeby. W przypadku zauważenia objawów problemu konieczna będzie wymiana gum stabilizatora. Dodatkowo, substancje na bazie ropy, czy oleju mogą powodować degradację gumy i jej szybsze zużycie.
Gdzie mogę wymienić gumy drążka stabilizatora?
W każdym dobrym warsztacie samochodowym, jak np. MaXserwis Transbud Nowa Huta w Krakowie przy ul. Ujastek 11. W profesjonalny sposób zadbamy o Twoje bezpieczeństwo i komfort jazdy.
Jak mogę umówić się na serwis w Waszym warsztacie?
Zapraszamy do umówienia wizyty w naszym zakładzie telefonicznie pod numerem 12 681 82 95 lub 881 005 183, mailowo pod adresem maxserwis@tnh.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.