Dlaczego łożysko huczy?
Łożysko huczy, ponieważ jest uszkodzone. Powodem tego uszkodzenia może być powstawanie na nim luzu, korozji, niepoprawny montaż, brak smarowania, uszkodzenie piasty lub naturalna eksploatacja.
Musimy jednak wspomnieć, że wycie dobiegające z okolic łożyska wcale nie musi być nim spowodowane. Jego przyczyną mogą być także opony (hałas z nich wydobywający zależeć wówczas będzie od nawierzchni, po której się poruszasz) lub piasta.
Im bardziej łożysko będzie wyć, tym bardziej jest uszkodzone. Nie oznacza to jednak, że możesz je zignorować gdy jest ciche. Prowadzić to może do poważnych konsekwencji, które omówimy w dalszej części artykułu.
Jak długo można jeździć z huczącym łożyskiem?
W dużym skrócie – nie powinno się jeździć z huczącym łożyskiem.
Powodem tego jest, że nie ma jednoznacznej odległości, którą wytrzyma Twoje łożysko po tym jak zacznie huczeć. Niektóre z nich mogą całkowicie się zepsuć po kilku kilometrach, a inne wytrzymają kilka tysięcy.
Jazda z uszkodzonym łożyskiem zawsze prowadzi do poważnych konsekwencji, a zwłoka w naprawie zwiększa ryzyko awarii w najmniej oczekiwanym momencie.
Co warto wiedzieć:
Jeżdżąc z huczącym łożyskiem ryzykujesz bezpieczeństwo własne, swoich pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego. Nie urwie się ono na parkingu, ani w warsztacie – najczęściej dochodzi do tego podczas jazdy. Jeśli będziesz wtedy poruszać się z dużą prędkością lub w miejscu o dużym ruchu, to spowodować możesz czyjąś śmierć.
Jeżeli słyszysz wycie łożyska, nie zwlekaj z wizytą w warsztacie. Będziesz miał wtedy pewność o bezpieczeństwie swoim i innych uczestników ruchu drogowego.
Jak sprawdzić które łożysko huczy?
Jest kilka skutecznych metod sprawdzenia, które łożysko w Twoim samochodzie wyje:
- Skręcanie kierownicą w lewo i prawo – Znajdź spokojny i płaski odcinek drogi i podczas jazdy skręcaj kierownicą na boki. Powinieneś wówczas usłyszeć, kiedy Twoje łożysko jest głośniejsze. Jeśli jest to podczas skrętu w lewo to uszkodzone jest prawe łożysko i odwrotnie.
- Nasłuchiwanie huczenia – Dosyć prosta metoda, dzięki której będziesz w stanie stwierdzić, czy łożysko przednie, czy tylne uległo awarii.
- Kręcenie kołami – Podczas postoju unieś samochód, aby przednie lub tylne koła nie dotykały podłoża. Obracaj wówczas nimi trzymając jednocześnie sprężynę śrubową. Uszkodzone łożysko spowoduje drgania sprężyny.
- Sprawdzenie luzu – Po podniesieniu pojazdu, poruszaj kołami. Luz objawiać się będzie pukaniem, co świadczyć może o uszkodzeniu łożyska.
- Ostrożne dotykanie piasty – Awaria łożyska powodować będzie nagrzewanie się piasty. Jest to metoda tylko poglądowa, ponieważ spowodowane to może być także użyciem zbyt dużej ilości smaru.
- Oddanie pojazdu do warsztatu – Jeśli nie chcesz eksperymentować i wychodzisz z założenia, że i tak trzeba będzie je wymienić to sugerujemy przekazanie auta do serwisu. Dzięki specjalnym maszynom dokładnie sprawdzą, które łożysko jest uszkodzone.
Co istotne, to że wycie z okolic łożyska może oznaczać także problem np. z oponami.
Nierównomiernie zużyte (wyząbkowane) opony również mogą wydawać podobny dźwięk.
Także awaria piasty może sprawić, że łożysko nie będzie miało równego podparcia na całym obwodzie, przez co będzie znacznie szybciej się psuć.

Czym grozi jazda z wyjącym łożyskiem koła?
Jazda z wyjącym łożyskiem koła prowadzić może do:
- Wypadku – Najpoważniejszy skutek, gdyż może spowodować uraz na zdrowiu, a jeśli łożysko urwie się podczas jazdy z dużą prędkością, to nawet do śmierci.
- Pogorszenia stanu innych podzespołów – Awarii mogą ulec wówczas takie elementy jak piasta, czy półosie.
- Droższych napraw – Wspomniane szybsze zużywanie się np. piasty oznaczać będzie szybszą konieczność wykonania jej wymiany, co sprawi, że więcej wydasz na serwis.
- Wypadnięcia koła – Tworzenie się luzów przez uszkodzone łożysko może spowodować, że wyprzedzi Cię własne koło.
- Zablokowanie kół – Urwanie łożyska doprowadzić może do nagłej utraty kontroli nad pojazdem.
- Głośniejszy dźwięk – Zwykle, im bardziej uszkodzone jest łożysko, tym jest głośniejsze. Jazda z nim sprawi, że hałas ten będzie coraz większy.
Wyjące łożysko koła prowadzić może do naprawdę poważnych konsekwencji. Zalecamy przez to jak najszybszą jego wymianę w profesjonalnym warsztacie. Jeśli masz wszystkie narzędzia i wprawę w serwisowaniu własnego pojazdu to możesz to także zrobić samodzielnie.

Jakie są objawy uszkodzonego łożyska?
Do najczęstszych objawów uszkodzonego łożyska zaliczyć można:
- Hałas (wycie lub huczenie) podczas jazdy – Może się on nasilać podczas skrętu w jedną stronę i zmniejszać podczas skrętu w drugą.
- Luzy w kole – Można je zidentyfikować poruszając kołem (w szczególności po podniesieniu pojazdu).
- Drganie kierownicy – Chwiejność kierownicy spowodowana łożyskiem objawiać się będzie przede wszystkim podczas skręcania autem.
- Przegrzewanie piasty – Jeśli po jeździe zauważysz, że piasta się znacząco nagrzała to powodem tego może być awaria łożyska.
- Nierównomierne zużycie opon – Nieprawidłowy i nierównomierny kontakt z nawierzchnią opon może być oznaką problemu z łożyskiem koła.
Problemy te mogą oznaczać także inne awarie w Twoim pojeździe, jak np. uszkodzoną piastę, niepoprawnie ustawioną zbieżność itp. Z tego powodu, warto skorzystać z profesjonalnej diagnozy wykonanej przez warsztat.

Ile kosztuje wymiana łożyska koła?
Koszt wymiany łożyska zależeć będzie od modelu samochodu, jednak szacuje się, że będzie to cena 100-300 zł. Jeśli będziesz musiał też wymienić piastę, to może on wzrosnąć nawet do 1000 zł (może okazać się to konieczne w niektórych modelach pojazdów).
Jeśli chcesz proces ten przeprowadzić samodzielnie, to musisz się liczyć z kosztami materiałów. Same łożyska to koszt ok. 40-80 zł (za 2 szt.). W zestawie z piastą, cena ta wzrasta do 300-500 zł (za 2 sztuki).
Zaleca się zwykle wymianę łożysk parami. Nie jest to konieczne, jednak będziesz wtedy wiedział na czym stoisz, a awaria jednego z nich często oznacza, że za niedługo konieczny będzie serwis też drugiego.
Różnica w cenach wynika ze skomplikowania wymaganych czynności w przypadku pomocy warsztatu, a przy samych materiałach chodzi głównie o jakość elementów.
Łożysko to nie jest coś na czym powinieneś oszczędzać, gdyż lepszej jakości posłuży Ci o wiele dłużej.
Wymień łożyska w swoich kołach w serwisie samochodowym MaXserwis Transbud Nowa Huta
Zapewnij bezpieczeństwo sobie, swojego samochodu i innych uczestników ruchu drogowego przez wymianę łożyska w swoich kołach w profesjonalnym warsztacie samochodowym.
W MaXserwis Transbud Nowa Huta wykonujemy dokładną diagnozę, dzięki której sprawdzimy, które łożysko jest uszkodzone, po czym szybko i precyzyjnie je wymienimy.
Zapraszamy do naszego zakładu przy ul. Ujastek 11 w Krakowie – umów się na wizytę już dziś – zadzwoń na numer 12 681 82 95 lub 881 005 183 lub napisz na adres maxserwis@tnh.pl!
Najczęściej zadawane pytania
Czy łożyska w kole wymienia się parami?
Nie jest to konieczne, jednak jest zalecane. Powodem tego jest, że będziesz wówczas dokładnie wiedział na jakich jeździsz (w szczególności istotne jeśli nie jesteś pierwszym właścicielem pojazdu). Zużycie jednego z nich często oznacza także nieodległą awarię drugiego.
Jak odróżnić szum opon od szumu łożysk?
Sam w sobie dźwięk będzie podobny. Istotne jest jednak, że w przypadku szumu opon to będzie się on zmieniał w zależności od nawierzchni, po której jedziesz. Szum łożysk jest raczej stały pod względem samego dźwięku, a może być bardziej/mniej intensywny w zależności od tego, w którym kierunku skręcasz.
Jak długo można jeździć z huczącym łożyskiem?
Nie ma jednoznacznej wartości, ponieważ za każdym razem będzie to inna odległość. Zdecydowanie jednak nie zalecamy jazdy z uszkodzonym łożyskiem, gdyż prowadzić to może do poważnych konsekwencji.
Jaka jest najskuteczniejsza metoda sprawdzenia, które łożysko huczy?
Najskuteczniejszą metodą jest skręcanie w lewo i w prawo i nasłuchiwanie, kiedy huczenie jest bardziej intensywne, a kiedy mniej. Jeśli jest głośniejsze przy skręcie w prawo to znaczy, że uszkodzone jest łożysko lewe i odwrotnie.
Dlaczego łożysko huczy?
Jest to oznaka jego uszkodzenia. Najczęściej oznacza zatarcie i uszkodzenie jego bieżni. Elementy toczne wówczas hałasują.
Gdzie sprawdzę i wymienię moje łożysko?
W MaXserwis Transbud Nowa Huta dokładnie sprawdzimy, które łożysko jest uszkodzone i zajmiemy się jego wymianą, aby zapewnić bezpieczeństwo Twojej jazdy. Zapraszamy do naszego warsztatu znajdującego się przy ul. Ujastek 11 w Krakowie.
Jak mogę umówić się na wizytę w Waszym serwisie?
Na wizytę u nas możesz umówić się telefonicznie pod numerem 12 681 82 95 lub 881 005 183, mailowo pod adresem maxserwis@tnh.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.