Kluczyk nie przekręca się w stacyjce – powody, co zrobić

Nie przekręcający się kluczyk w stacyjce spowodowany może być kilkoma rzeczami. Niektóre z nich można w łatwy sposób naprawić “domowym” sposobem, jednak w poważniejszych przypadkach konieczna może być wizyta w dobrym warsztacie samochodowym lub u ślusarza motoryzacyjnego.Po przeczytaniu tego artykułu poznasz powody nie przekręcania się kluczyka w stacyjce oraz sprawdzone sposoby na poradzenie sobie z tym problemem. Przedstawimy także koszty związane z poważniejszym przypadkiem konieczności wymiany stacyjki.
Kluczyk nie przekręca się w stacyjce z czarną plastikową obudową i skórzano-metalowym brelokiem.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Spis treści

Dlaczego kluczyk nie przekręca się w stacyjce?

Niemożliwość przekręcenia kluczyka w stacyjce może mieć różne powody, od uszkodzeń mechanicznych, aż po awarie elementów samochodu. Sposoby, jak sobie z nimi poradzić zostaną przedstawione w dalszej części artykułu.

8 najpopularniejszych powodów, dla których nie można przekręcić kluczyka w stacyjce.

Zablokowana kierownica

Jedną z najczęstszych przyczyn braku możliwości przekręcenia kluczyka jest zablokowanie kierownicy.

Dzieje się tak, gdyż dużo kierownic automatycznie blokuje się przy przekręceniu ich na bok i wyjęciu kluczyka. Jest to zabezpieczenie antykradzieżowe.

Może tak się także stać, jeśli zaparkowałeś na stromym wzniesieniu lub Twoje koła są oparte o krawężnik. Wówczas przez wpływ ciężaru same przekręcą one kierownicę powodując jej zablokowanie.

Uszkodzenia kluczyka

Pod wpływem zużycia lub wykorzystywania kluczyka do rzeczy, do których nie jest przystosowany (np. otwieranie paczek) może on się wyrobić lub uszkodzić.

Powodem tego może być zastosowanie przez producenta niskiej jakości materiałów lub nawet zawieszanie na nim ciężkich breloków.

Dokładnie sprawdź stan swojego kluczyka na różne uszkodzenia mechaniczne. Jeśli jest wyszczerbiony to może on nie dochodzić w pełni do zapłonu.

Zablokowanie wkładki stacyjki

Stacyjkę może zablokować jakiś element np. z blokady kierownicy. Może się on ułamać przez co podczas próby przekręcania będziesz czuł przeszkodę.

Może się ona także zużywać pod wpływem czasu, a blaszki w jej środku mogą się wyginać. Objawy tego problemu mogą pojawiać się i znikać, jednak warto zidentyfikować i naprawić jego sedno.

W praktyce identyfikacja tego problemu może wymagać interwencji specjalisty.

Rozładowany akumulator

W niektórych nowoczesnych samochodach zainstalowany jest system zapłonu, który może sprawić, że nie będziesz mógł przekręcić kluczyka w stacyjce, jeśli akumulator jest rozładowany.

W celu upewnienia się, że to jest problemem można sprawdzić czy działają różne elektryczne urządzenia (np. światła). W tym celu konieczne może być uruchomienie samochodu na kablach lub podpięcie do baterii innego auta.

Co istotne, to że w większości samochodach nawet z rozładowanym akumulatorem, kluczyk powinien się przekręcać. Może wówczas nie być reakcji zapłonowej, jednak nie powinien się on zablokować mechanicznie.

Pozycja automatycznej skrzyni biegów

W automatycznych skrzyniach biegów, aby wystartować silnik, pozycja gałki musi być ustawiona na „P”. Jest to funkcja stworzona, aby zabezpieczyć auto przed ruszeniem podczas jego uruchamiania.

Możliwe jest, że gałka została potrącona podczas wychodzenia z pojazdu i nie jest mocno przymocowana na tym biegu.

Uszkodzony przełącznik zapłonu

Przełącznik zapłonu może zostać uszkodzony pod wpływem czasu, wypadku lub innych przeprowadzanych napraw.

Jego awaria może być powodowana poluzowaniem przełączników w nim.

Jeśli nie uruchamiają się żadne elektryczne części, jak np. radio lub światła to może świadczyć właśnie o problemie z przełącznikiem.

Zanieczyszczenia w stacyjce/kluczyku

Przechowywanie kluczyka w kieszeni lub torbie oraz wykorzystywanie go do innych rzeczy niż uruchamiania samochodu prowadzić może do gromadzenia się w nim zanieczyszczeń.

Różne osady mogą się także zbierać w samej stacyjce, co uniemożliwiać będzie przekręcenie w niej kluczyka.

Nie dociśnięcie kluczyka

Nie dociśnięcie kluczyka może być spowodowane trudnością w jego wkładaniu do stacyjki, jego wyrobieniem lub czasami zwykłą nieuwagą.

Warto także się upewnić, że znajduje się on w pozycji “0”. Jeśli masz problemy z samym włożeniem kluczyka to są to pierwsze oznaki problemu (nawet jeśli uda Ci się odpalić samochód).

Zły kluczyk

Trywialnym powodem tego, że kluczyk nie przekręca się w stacyjce jest wzięcie z pośpiechu złego. Tak, wiemy, że w znacznej większości przypadkach to nie jest przyczyna, jednak kilkukrotnie zdarzyło się nam być świadkiem właśnie tego.

Co zrobić, gdy kluczyk w stacyjce nie chce się przekręcić?

Istnieje kilka sposobów na poradzenie sobie z problemem przekręcenia kluczyka w stacyjce. Niektóre z nich nie wymagają żadnych specjalnych narzędzi, inne mogą być nieco trudniejsze do zrobienia, a ostatecznym rozwiązaniem jest zawsze powierzenie naprawy dobremu serwisowi samochodowemu.

10 propozycji działań, jakie należy zrobić, aby kluczyk mógł przekręcić się w stacyjce.

Użyj klucza zapasowego

Pierwsza czynność, którą warto zrobić, jeśli ma się taką opcję. Jeśli kluczyk się przekręci to winny jest sam klucz, a jeśli nawet z jego pomocą nie możesz uruchomić pojazdu to problem leży gdzie indziej.

Jeśli to zadziałało to warto będzie wyrobić nowy kluczyk, gdyż zawsze zalecamy posiadanie zapasowego.

Odblokowanie kierownicy

Odblokować kierownicę można poprzez przekręcenie jej z pozycji zablokowanej (najdalej jak to możliwe) i stanowczym przekręceniu kluczyka (oczywiście tak, żeby go nie złamać). Czasami pomaga także lekkie potrząsanie nim.

Kręcenie kierownicą w lewo i prawo (na tyle na ile to możliwe) pozwala wówczas znaleźć moment, w którym można będzie ją odblokować.

Poruszanie kluczykiem w stacyjce

Przekręcając kluczyk, poruszaj nim, aby uruchomić elementy w stacyjce. Rób to jednak delikatnie, aby go nie złamać.

Może to pomóc, kiedy zatarte są zęby kluczyka. Aktywuje się on wówczas pod odpowiednim kątem. Jeśli ten sposób Ci pomógł to warto wymienić kluczyk, ponieważ obecny może długo nie podziałać.

Zmień pozycję automatycznej skrzyni biegów

Ustaw automatyczną skrzynię biegów na „P”. Sprawdź, czy jest stanowczo w tej pozycji. Jeśli nie, to naciśnij pedał hamulca i poruszaj dźwignią zmiany biegów, a następnie spróbuj ponownie uruchomić silnik.

W nielicznych samochodach stosowany jest system, który sprawia, że nie wystartuje on jeśli kierowca nie ma stopy na pedale hamulca.

Włóż i wyciągnij kluczyk ze stacyjki kilka razy

Czasami, kiedy stacyjka (lub kluczyk) nie były używane przez jakiś czas to mogę się zaciąć. Wyciągnij i włóż kluczyk kilka razy, aby pobudzić elementy zapłonu.

Jeśli to zadziała, ale się powtórzy to oznaczać może początki awarii stacyjki zapłonowej.

Wyczyść klucz

Jeśli zauważyłeś, że Twój klucz posiada jakieś zanieczyszczenia to wyczyść go przy pomocy wody z mydłem i szczoteczki do zębów, aby dotrzeć do niedostępnych miejsc.

Po dokładnym wysuszeniu sprawdź, czy się przekręci.

Naładuj akumulator

Jeśli masz rozładowany akumulator to uruchom samochód przy pomocy kabli rozruchowych, podłączając go do baterii innego pojazdu. Daj mu wówczas chwilę czasu na naładowanie i spróbuj ponownie.

Jeśli dalej nie będziesz mógł przekręcić kluczyka, problem leży gdzie indziej.

Usunięcie części blokujących

Jeśli zablokowana jest stacyjka to można ją w dosyć prosty sposób odblokować. Pod kierownicą jest osłona, pod którą znajduje się blokada kierownicy. Jej złamanie prowadzić może do blokady. Można ją podważyć przy pomocy małego, płaskiego śrubokręta i wyciągnąć.

Co ważne, to nie będzie wówczas działać blokada kierownicy, dlatego warto to przemyśleć lub wykorzystać tylko w sytuacjach awaryjnych.

“Domowy” sposób naprawy

Jednym z „domowych” sposobów na poradzenie sobie z tym problemem jest spryskanie wejścia stacyjki środkiem (np. WD-40) i po odczekaniu chwili lekkie stuknięcie w niego małym młotkiem.

Jeśli teraz bez problemu kluczyk wejdzie do stacyjki i się przekręci to warto także kilka razy go przekręcić, wlać lekkiego smaru do stacyjki i nim popracować.

Co ważne, to że powinna to być raczej ostateczność, gdyż można wówczas uszkodzić stacyjkę i/lub kluczyk. Wszystkie stosowane środki chemiczne powinny być używane zgodnie z zaleceniami, a mechaniczne naprawy z dużą ostrożnością. W przypadku wątpliwości, polecamy skorzystać z pomocy specjalisty.

Przekazanie pojazdu serwisowi

Jeśli konieczna okaże się wymiana stacyjki lub samego kluczyka to nie będziesz mieć wyjścia niż oddanie sprawy w ręce serwisu samochodowego.

Wykonana zostanie wówczas diagnoza i naprawa lub ewentualna wymiana wadliwych elementów.

Koszty związane z zepsutą stacyjką w samochodzie

Jeśli z niepowodzeniem zastosowałeś wyżej wymienione metody i okazało się, że konieczna będzie wizyta w warsztacie to musisz liczyć się z kosztami rzędu 100-500 zł.

Taki duży przedział cenowy występuje ze względu na różne modele samochodów. W niektórych z nich dostęp do stacyjki i jej budowa jest znacznie bardziej skomplikowana.

Średnim kosztem wymiany stacyjki samochodowej jest jednak ok. 250 zł.

Napraw blokadę stacyjki w MaXserwis Transbud Nowa Huta

Jeśli szukasz profesjonalnego serwisu samochodowego, który w sprawny i dokładny sposób zdiagnozuje i naprawi Twoją stacyjkę samochodową to nie szukaj dalej niż MaXserwis Transbud Nowa Huta.

Zapraszamy do wizyty w naszym warsztacie znajdującym się przy ul. Ujastek 11 w Krakowie, gdzie bez problemu poradzimy sobie z blokadą stacyjki i w razie potrzeby wyrobimy nowy kluczyk do Twojego pojazdu!

Skontaktuj się z nami już dziś telefonicznie pod numerem 12 681 82 95 lub 881 005 183, mailowo pod adresem maxserwis@tnh.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.

Przeczytaj także: