Na czym polega ustawienie zbieżności?
Ustawienie zbieżności kół pozwala na równe rozłożenie ciężaru samochodu na wszystkie jego koła. Dzięki temu eliminuje się ściąganie pojazdu na boki lub wibracje kierownicy.
Proces ten polega na ustawieniu takiej wartości położenia kół, która mieścić się będzie w specyfikacji podanej przez producenta. Wykorzystuje się ku temu specjalne urządzenie, dzięki któremu możliwa jest precyzyjna kalibracja tych wartości.
Czy po wymianie wahacza trzeba ustawiać zbieżność?
W większości przypadkach po wymianie samego wahacza nie trzeba będzie ustawić zbieżności. Jest jednak kilka wyjątków, które warto znać.
- Wymieniasz większą ilość wahaczy – Jeśli nie wymieniasz jednego wahacza, a np. 8 to możliwe jest, że ustawienie kół się zmieni. Warto wówczas sprawdzić zbieżność (samemu lub w serwisie) i w razie czego ją ustawić.
- Słaba jakość nowych wahaczy – Niektórzy producenci niestety oferują produkty słabszej jakości, które nie będą wyregulowane zgodnie z zaleceniami.
- Zła zbieżność przed wymianą – Jeśli przed wymianą wahacza nie była poprawnie ustawiona zbieżność, to po wymianie konieczne okaże się jej ustawienie. Będzie ona wtedy bardziej zauważalna niż wcześniej.
- Konkretne modele zawieszenia – W niektórych modelach zawieszeń, samochód może tracić przyczepność po wymianie.
- Jeśli zauważysz objawy złej zbieżności – Jeśli Twój pojazd po wymianie ściąga na boki lub odczuwasz drgania podczas jazdy.
Ogólna zasada ustawiania zbieżności jest taka, że jeśli kierownica nie zmieniła położenia to nie trzeba tego robić. W przypadku wymiany wahacza w znacznej większości przypadków się to nie stanie, chociaż dla pewności warto ją sprawdzić. Nie jest to proces drogi (zwykle ok. 100 zł), a będziesz miał pewność, że wszystko jest w porządku.

Czy po wymianie sworznia wahacza trzeba ustawiać zbieżność?
Po wymianie sworznia wahacza zwykle nie ma konieczności ustawiania zbieżności kół. Niektórzy mechanicy zalecają tego zrobienie, jednak jest to bardziej środek bezpieczeństwa.
Zanim zaczniesz jednak myśleć, że ktoś próbuje Cię naciągnąć, to zalecane to może być, gdyż jest to ingerencja w układ zawieszenia. Oznaczać to może, że łatwiej będzie się jej przestawić po wjechaniu w dziurę.
Warto też zauważyć, że może to zależeć od konstrukcji zawieszenia. W niektórych autach sworzeń wpływa na położenie zwrotnicy, a wtedy nawet minimalna różnica w montażu może wypłynąć na zbieżność.
Polecamy sprawdzenie zbieżności po wymianie. Jeśli będzie w normie to nie musisz jej dodatkowo ustawiać, a będziesz miał wtedy większe poczucie bezpieczeństwa.
Czy po wymianie tulei wahacza trzeba ustawiać zbieżność?
Tak jak w poprzednich czynnościach, dzieli się to na praktykę i teorię. W teorii powinieneś to zrobić, gdyż ingerujesz w układ zawieszenia, a żeby być pewien swojego bezpieczeństwa, to lepiej ją ustawić.
W praktyce, wymiana tulei wahacza nie wpływa na bezpośrednio na zbieżność. Oznacza to, że jeśli nie zauważysz objawów nieprawidłowości, to nie musisz tego robić.
Tak jak poprzednio, zalecamy sprawdzenie jej. Pozwoli Ci to uniknąć możliwych przyszłych konsekwencji z chęci zaoszczędzenia pieniędzy.
Czy po wymianie opon trzeba ustawiać zbieżność?
Zdecydowanie jest to polecane, w szczególności jeśli wymieniasz wszystkie 4 opony. Nie jest to konieczne we wszystkich przypadkach, ale jeśli nowe opony mają inny rozmiar to jak najbardziej będzie trzeba to zrobić.
Kiedy nie będziesz musiał ustawić zbieżności po wymianie opon?
- Kiedy nowe opony mają takie same parametry (rozmiar)
- Nie zauważasz objawów niepoprawnej zbieżności
- Kiedy poprzednie opony zużywały się równomiernie
- Nie ingerowano w zawieszenie pojazdu
Co ważne, to wszystkie powyższe warunki muszą być spełnione żebyś nie musiał ustawiać zbieżności. Warto ją jednak sprawdzić, gdyż czasami możesz nie zauważyć objawów gołym okiem, jednak mogą występować odchylenia.

Czy po wymianie łącznika stabilizatora trzeba ustawiać zbieżność?
Nie, w przypadku wymiany samego łącznika stabilizatora nie będzie takiej potrzeby.
Łącznik stabilizatora łączy stabilizator z wahaczem lub amortyzatorem i jego wymiana nie wpływa bezpośrednio na geometrię zawieszenia. Nie zmienia on kąta ustawienia kół, ani zbieżności, ponieważ nie jest elementem regulacyjnym.
Ma on wpływ na poprawne funkcjonowanie zawieszenia, jednak nie wpływa na geometrię, a tym samym też na zbieżność.
Czy po wymianie sprężyn trzeba ustawiać zbieżność?
To zależy, jednak często będziesz musiał ją ustawić.
Jeśli wymieniasz sprężyny na takie same jak poprzednio i samochód nie zmieni swojej wysokości to ustawienie zbieżności nie będzie konieczne. Nie będzie ono także konieczne jeśli nie odkręcałeś elementów takich jak np. śruby mocujące zwrotnicę w kolumnie McPhersona.
Ustawienie zbieżności po wymianie sprężyn będzie za to konieczne, kiedy:
- Montujesz sprężyny o innych parametrach
- Auto “opadło” na starych sprężynach
- Zauważysz objawy niepoprawnej zbieżności po wymianie
Czy po wymianie amortyzatorów trzeba ustawiać zbieżność?
W większości przypadków, ustawienie zbieżności po wymianie amortyzatorów będzie konieczne.
Kiedy nie musisz tego robić:
- W zawieszeniu wielowahaczowym – Nie wpływa wówczas bezpośrednio na ustawienie kół.
- Nie zmieniano ustawień zwrotnicy – np. w przypadku amortyzatorów montowanych niezależnie od elementów sterujących geometrią.
Kiedy jest to konieczne:
- W zawieszeniu typu McPherson
- Kiedy zmieniasz amortyzatory na inne niż fabryczne
- Jeśli stare amortyzatory były mocno zużyte
- Kiedy zauważysz objawy niepoprawnej zbieżności
Czy po wymianie końcówki drążka kierowniczego trzeba ustawiać zbieżność?
Tak. Zawsze przy wymianie końcówek drążka kierowniczego konieczne jest ustawienie zbieżności.
Są one odpowiedzialne za ustawienie kół na osi przedniej, a zużyte mają luzy, dlatego też zbieżność po ich wymianie się zmieni.
Spośród omówionych powyżej wymian, jest to najbardziej jednoznaczna sytuacja, po której konieczne będzie ustawienie zbieżności.
Jak rozpoznać brak zbieżności?
Do objawów niepoprawnie ustawionej zbieżności zaliczyć można:
- Nierówne zużycie bieżnika opon
- Ściąganie na boki i trudności z utrzymaniem pojazdu jadącego prosto
- Piszczenie opon (w szczególności podczas skręcania)
- Krzywe ustawienie kierownicy podczas jazdy na wprost
- Trudniejsza sterowność pojazdu
- Zwiększenie zużycia paliwa
Co istotne, to niektóre z tych objawów świadczyć mogą o innym problemie, np. większe zużywanie paliwa to częsty objaw problemów z wtryskiwaczami, a piszczenie opon może wynikać z nieprawidłowego ciśnienia w nich.

Ile kosztuje sprawdzenie i ustawienie zbieżności?
Koszty sprawdzenia zbieżności w samochodzie osobowym wahają się w granicach 50-100 zł. Ustawienie zbieżności to koszt 100-200 zł.
Ceny te będą się różnić w zależności od konkretnego pojazdu i wykorzystanego w nim zawieszenia oraz lokalizacji.
Po każdej naprawie lub wymianie, która ingerowała w zawieszenie pojazdu sugerujemy wykonać sprawdzenie i w razie zauważenia nieścisłości, ustawienie zbieżności.
Ustaw zbieżność kół swojego pojazdu w MaXserwis Transbud Nowa Huta
Jeśli szukasz profesjonalnego warsztatu, gdzie wykonasz kompleksowe sprawdzenie i ustawienie zbieżności w swoim pojeździe to nie szukaj dalej niż MaXserwis Transbud Nowa Huta.
Nasza kompleksowa oferta, najwyższa jakość i atrakcyjne ceny to gwarancja Twojej pełnej satysfakcji i bezpieczeństwa podczas jazdy.
Odwiedź nasz serwis znajdujący się przy ul. Ujastek 11 w Krakowie i doświadcz współpracy z prawdziwymi profesjonalistami.
Najczęściej zadawane pytania
Kiedy trzeba ustawiać zbieżność?
Zbieżność kół należy ustawiać po każdej wymianie końcówek drążka kierowniczego, a także warto ją sprawdzić po wymianie maglownicy, wahacza, kolumny McPhersona, amortyzatorów i sprężyn, wymiany belki skrętnej, naprawach konstrukcyjnych zawieszenia i uderzenia w krawężnik lub dziurę.
Czym grozi jazda bez zbieżności?
Jeżdżąc bez poprawnie ustawionej zbieżności narażasz swoje opony na szybsze zużywanie. Odczuwać będziesz także znacznie zmniejszony komfort podczas prowadzenia (np. przez ściąganie pojazdu na boki) co w skrajnych przypadkach powodować może nawet wypadek.
Czemu różne źródła podają różne zalecenia pod względem ustawiania zbieżności po niektórych naprawach?
Różnica ta wynika z podejścia teoretycznego (bardziej bezpiecznego) i praktycznego (bardziej oszczędnego). W teorii powinniśmy sprawdzić i ewentualnie ustawić zbieżność po każdej ingerencji w układ zawieszenia, w praktyce niektórzy kierowcy czekają aż poczują objawy złego ustawienia.
Gdzie wykonam ustawienie zbieżności?
Sprawdzenia i ustawienia zbieżności dokonasz w MaXserwis Transbud Nowa Huta znajdującym się przy ul. Ujastek 11 w Krakowie.
Jak mogę się umówić na tą usługę?
Zapraszamy do kontaktu z nami telefonicznie pod numerem 12 681 82 95 lub 881 005 183, mailowo pod adresem maxserwis@tnh.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.