Częste problemy po wymianie tarcz i klocków hamulcowych

Po wymianie tarcz i klocków hamulcowych duża liczba kierowców zauważa różne oznaki nieprawidłowej pracy, takie jak tarcie, stukanie czy piszczenie. Często, jest to naturalne zjawisko, które zniknie po przejechaniu kilkudziesięciu lub czasami kilkuset kilometrów. Nie zawsze tak się jednak stanie.W tym artykule przedstawimy różne problemy, jakie można zauważyć po wymianie tarcz i klocków, jak np. tarcie, miękki pedał hamulca, stukanie, piszczenie, zapowietrzenie układu lub grzanie się kół, felg lub samych klocków.
Mechanik wymieniający tarcze i klocki hamulcowe, co może powodować szereg problemów przez ich docieranie.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Spis treści

Docieranie się klocków i tarcz

Zanim przejdziemy do omawiania konkretnych problemów, musimy wspomnieć o docieraniu się klocków i tarcz hamulcowych. Zaraz po wymianie, hamulce nie będą w pełni sprawne. Powinny one działać w bezpieczny sposób, jednak konieczna może być jazda przez kilkadziesiąt, a czasami nawet kilkaset kilometrów, zanim będą one w optymalnym stanie.

Proces docierania polega na stopniowym osadzaniu nowych elementów hamulcowych, dzięki czemu uzyskują one pełną efektywność. Zaleca się delikatne hamowanie przez pierwsze setki kilometrów.

W znacznej większości przypadkach brak przejechania tego dystansu po wymianie będzie powodował poniższe (nie wszystkie) problemy. Słusznie jednak się o to martwisz, w szczególności jeśli nie zauważasz poprawy po przejechaniu np. 100 km.

W przypadku każdej dolegliwości warto sprawdzić, czy dotyczy ona nieprawidłowego docierania hamulców – jest to częsta przyczyna opisanych objawów.

Jeśli hamulce stwarzają zagrożenie na drodze, niezależnie od tego, czy niedawno byłeś w warsztacie, natychmiast zgłoś się po kontrolę. Taka sytuacja nie powinna mieć miejsca.

Przejdźmy jednak do konkretnych problemów, pierwszym z nich będzie tarcie tych elementów.

Uwagi dotyczące docierania się klocków i tarcz hamulcowych i zalecane działania przygotowane przez Transbud Nowa Huta.

Po wymianie tarcz i klocków słychać tarcie

Tarcie po wymianie tarcz i klocków hamulcowych może wystąpić, gdy element – najczęściej klocek – ociera się o piastę lub tarczę. Zwykle dzieje się to, kiedy jakiś element jest krzywy lub ma nierównomierną grubość (np. przez wcześniejsze jego szlifowanie).

Jeśli po przejechaniu ponad 100 km problem nadal występuje, zwróć uwagę na następujące możliwe przyczyny:

  • Uszkodzony zacisk.
  • Zapieczone prowadnice zacisków.
  • Agresywne hamowanie wkrótce po wymianie, które mogło spowodować uszkodzenie elementów.
  • Powstanie luzu na łożyskach piasty.
  • Zanieczyszczona tarcza i jej styk z flanszą.
  • Niepoprawny montaż, który powinien być zakończony jego sprawdzeniem czujnikiem zegarowym.
  • Wadliwa tarcza lub klocki, jednak zdarza się to bardzo rzadko.

 

Jest kilka rzeczy, które można w łatwy sposób zrobić, a mogą w takiej sytuacji pomóc:

  • Obróć tarcze o 180 stopni.
  • Zamień tarcze stronami.
  • Poruszaj kołami po podniesieniu auta w celu zobaczenia, czy nie wytworzył się luz.

 

W większości przypadków rozwiązanie problemu będzie wymagało dotarcia elementów przez dłuższą jazdę i delikatne hamowanie w jej trakcie. Jeśli tarcie nie występuje tylko przy hamowaniu, a także podczas jazdy, to może wskazywać na usterkę z prowadnicą lub zaciskiem. Jeśli jednak nie ustaje ono, to zalecamy powrót do mechanika, który wykonywał wymianę lub udanie się do odpowiedniego warsztatu samochodowego, jeśli robiłeś ją samodzielnie.

7 najczęstszych przyczyn tarcia po wymianie tarcz i klocków hamulcowych przygotowane przez Transbud Nowa Huta.

Miękki pedał hamulca po wymianie klocków

Miękki pedał hamulca wskazuje na obniżoną skuteczność przenoszenia siły, co wymusza mocniejsze dociskanie w celu osiągnięcia wymaganej efektywności hamowania. Po wymianie klocków występuje on najczęściej przez pierwsze 100-200 km, a później powinno się to znacząco poprawić. Do innych jego przyczyn zaliczamy:

  • Zapowietrzenie układu hamulcowego. Co prawda, podczas wymiany klocków nie powinno się robić nic co by miało na to wpływ, jednak odpowietrzenie może pomóc.
  • Zbyt mała ilość płynu hamulcowego.
  • Zużycie tarcz.
  • Problemy z przewodami hamulcowymi.
  • Niepoprawny montaż. Często jest połączony z zapowietrzeniem, gdzie ktoś np. nieświadomie ingerował w odpowietrzniki, ale nie wykonał odpowietrzenia.
  • Uszkodzona pompa hamulcowa. Objawiać może się tym, że wciśnięcie pedału hamulca pierwszy raz jest miękkie, a następnym razem jest poprawnie.
  • Niewłaściwe działanie systemu ABS.

 

Tak jak w poprzednim przypadku, często rozwiązaniem jest dłuższa jazda z lekkim hamowaniem, aby elementy dotarły do siebie.

W przypadku naprawy tego problemu, zalecamy w pierwszej kolejności kontrolę wizualną, podczas której sprawdź stan płynu hamulcowego i tarcz. Następnie odpowietrz układ, a jeśli to nie pomoże to sugerujemy oddanie pojazdu do serwisu, który wykonał wymianę.

7 możliwych przyczyn miękkiego pedału hamulca po wymianie klocków przygotowane przez Transbud Nowa Huta.

Po wymianie tarcz i klocków coś stuka

Stukanie po wymianie tarcz i klocków najczęściej spowodowane może być niepoprawnym montażem. Przyczyny tego problemu:

  • Nie dokręcenie śrub.
  • Zanieczyszczone prowadnice zacisku.
  • Uszkodzony przegub.
  • Zamontowanie tarczy o większej średnicy.
  • Luźne blaszki sprężynujące lub ich brak.

 

Jeśli wymianę wykonywałeś w warsztacie to sugerujemy udanie się na reklamację, a jeśli robiłeś to samodzielnie to najlepiej udać się do serwisu samochodowego.

Samodzielnie, można spróbować rozebrać zaciski, wybić trzpień i zamontować go od nowa. Istnieje wtedy jednak ryzyko, że przez błąd, sytuacja się tylko pogorszy, dlatego zdecydowanie polecamy skorzystanie z usług warsztatu.

5 powodów stukania po wymianie tarcz i klocków hamulcowych przygotowane przez Transbud Nowa Huta.

Po wymianie klocków i tarcz piszczą hamulce

Piszczenie hamulców po wymianie klocków i tarcz objawia się dosyć często i jego najczęstszym powodem jest nie ułożenie się tych elementów. Wystarczy wówczas dłużej pojeździć z delikatnym hamowaniem, co powinno je odpowiednio ustawić. Innymi powodami tego problemu są:

  • Zardzewiałe elementy hamulców, jak np. piasty lub zaciski.
  • Nie wyczyszczenie elementów prowadzących (prowadnic), np. ich zapieczenie.
  • Zanieczyszczenie tarcz lub klocków, np. smarem, kurzem itp.

 

Jeżeli zauważyłeś, że elementy nie zostały wcześniej odpowiednio wyczyszczone, nawet ich dezynfekcja nie przywróci pełnej sprawności. Mogą się one nierówno i szybciej zużywać.

Piszczenie hamulców po wymianie klocków może być powodowane zardzewiałymi elementami, zapieczeniem prowadnic lub zanieczyszczeniem hamulców.

Zapowietrzone hamulce po wymianie klocków

Podczas wymiany klocków i tarcz nie jest wymagana ingerencja w tłoczek, czy przewody powietrzne w układzie hamulcowym. Czasami jednak zdarza się, że z powodu błędu może się hamulce zapowietrzyć. Objawami tego będzie:

  • Miękki pedał i trudniejsze hamowanie.
  • Dłuższa droga hamowania.
  • Konieczność kilkukrotnego naciśnięcia pedału do jego unormowania.

 

Najłatwiejszym sposobem na ten problem jest odpowietrzenie układu hamowania. Warto przy okazji także zmienić płyn hamulcowy, ponieważ jego usterka często towarzyszy zapowietrzonym hamulcom.

Skutki zapowietrzenia hamulców po wymianie klocków, jak np. trudniejsze hamowanie i jego dłuższa droga.

Po wymianie tarcz i klocków grzeją się koła, felgi lub tarcze

Grzanie się koła, felgi lub tarczy po wymianie klocków to raczej mniej spotykane objawy. Ich przyczynami najczęściej jest:

  • Tłoczek nie cofa się tyle, ile powinien.
  • Złe dopasowanie klocków.
  • Uszkodzony lub zabrudzony przewód hamulcowy.
  • Niepoprawnie odpowietrzony układ.

 

Ich najczęstszą przyczyną jest jednak zacinanie się zacisku hamulcowego przez niewystarczające cofanie się tłoczka.

Aby zapobiec przegrzewaniu się kół, felg lub tarcz, wykonaj następujące kroki:

  1. Wyjmij klocki.
  2. Zamontuj 1 klocek hamulcowy.
  3. Naciśnij powoli hamulec, aby kontrolować jego wychodzenie z zacisku.
  4. Zdemontuj osłonę z tworzywa sztucznego tłoczka.
  5. Wyczyść go i jeśli zaleca to producent, nasmaruj go smarem.
  6. Zamontuj tłoczek do zacisku i pracuj hamulcem, aby zaczął on lekko chodzić.

 

Robi się tak dla każdego z nich, dopóki nie zaczną działać poprawnie.

Długotrwała jazda z przegrzewaniem się tych elementów może prowadzić do ich uszkodzenia, a tym samym poważnego zagrożenia bezpieczeństwa. Z tego powodu polecamy w szybki sposób skorzystać z pomocy dobrego mechanik samochodowego.

4 powody grzania się kół, felg lub tarcz po wymianie tarcz i/lub klocków hamulcowych.

Wykonaj serwis układu hamulcowego w MaXserwis Transbud Nowa Huta

Zapraszamy do skorzystania z usług profesjonalnej naprawy układu hamulcowego w MaXserwis Transbud Nowa Huta. W kompleksowy sposób zapewnimy bezpieczeństwo i komfort jazdy dla Ciebie i Twoich pasażerów.

Oferujemy pełen zakres diagnostyki, aż po najwyższej jakości naprawy i wymiany wadliwych komponentów. Gwarantujemy przywrócenie Twojego pojazdu do pełnej sprawności.

Umów się na wizytę w naszym serwisie samochodowym znajdującym się przy ul. Ujastek 11 w Krakowie telefonicznie pod numerem 12 681 82 95 lub 881 005 183, mailowo pod adresem maxserwis@tnh.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.

Najczęściej zadawane pytania

Jak długo docierają się klocki i tarcze hamulcowe?

Zazwyczaj przyjmuje się, że docieranie trwa od 200 do 300 km, choć wartość ta może się różnić w zależności od rodzaju elementów. Co istotne, to że hamulce powinny działać w sposób nie zagrażający bezpieczeństwu nawet przed ich pełnym dotarciem.

Należy unikać gwałtownego i długiego hamowania. Zaleca się wówczas hamowanie krótko i delikatnie, gdyż w przeciwnym razie można uszkodzić tarcze i klocki.

W większości przypadków nie będzie takiej potrzeby. Wymiana klocków i tarcz hamulcowych nie powinna ingerować w odpowietrzniki i wyciąganie tłoczka. Czasami jednak, w wyniku błędu, odpowietrzanie może być konieczne.

Można wymienić tarcze bez klocków i odwrotnie, chociaż nie jest to zalecane. Powodować może dłuższe docieranie się elementów, a także ich nierównomierne zużywanie.

Najlepiej to zrobić w tym warsztacie, który dokonał wymiany. W przypadku, kiedy chcesz mieć pewność, że zostanie to wykonane w profesjonalny sposób to zapraszamy do MaXserwis Transbud Nowa Huta przy ul. Ujastek 11 w Krakowie.

Można to zrobić telefonicznie pod numerem 12 681 82 95 lub 881 005 183, mailowo pod adresem maxserwis@tnh.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.

Przeczytaj także: