Co oznacza przestawiony rozrząd?
Przestawiony rozrząd to sytuacja, gdy synchronizacja między ruchem tłoków a otwieraniem/zamykaniem zaworów zostaje zakłócona z powodu przemieszczenia paska lub łańcucha, co może prowadzić do kolizji elementów silnika.
Dla lepszego zobrazowania:
Silnik to maszyna, która musi działać w odpowiednim rytmie i pod odpowiednimi warunkami. Rozrząd pilnuje tego rytmu. Można to porównać do orkiestry. Jeśli zawory otwierają się w niewłaściwym momencie, to tak, jakby jeden z muzyków zaczął grać zbyt szybko lub zbyt wolno w porównaniu z resztą. Muzyka zaczyna wtedy brzmieć nienaturalnie. Silnik w takiej sytuacji nie będzie działał poprawnie – może stracić moc, a w niektórych przypadkach, nawet ulec uszkodzeniu. Im większy przeskok, tym bardziej nieprawidłowe będzie działanie.
Pasek a łańcuch rozrządu
Istotne jest także rozróżnienie tutaj między paskiem, a łańcuchem rozrządu. W zależności od modelu samochodu i jego silnika, wykorzystać można jeden z tych 2 elementów.
- Pasek – Wymaga wymiany co ok. 80 000-100 000 km, jest on jednak tańszy. Jego naprawa jest także mniej kosztowna.
- Łańcuch – Powinien teoretycznie wytrzymać tyle co żywotność silnika, ale konieczne jest jego regularne smarowanie smarem olejowym i jest droższy. W przypadku uszkodzenia, należy się liczyć z większymi kosztami niż w przypadku paska.
Niezależnie od wykorzystanego elementu, możliwe jest przestawienie rozrządu o 2 ząbki (przy łańcuchu mówi się o oczkach) lub czasami nawet o 180 stopni (jest to sytuacja skrajna, wtedy samochód zwykle nie odpali).

Jakie są przyczyny przestawienia rozrządu?
Przestawienie rozrządu może być powodowane przez:
- Błędy serwisowe – Nieumiejętne montowanie lub regulacja paska lub łańcucha mogą sprawić jego przeskoczenie. Przy serwisie powinno się także zostawić luz podczas montażu.
- Uszkodzenie łożyska – Jeśli łożyska w mechanizmach rozrządu (np. wałkach lub rolkach prowadzących) ulegną zużyciu, może dojść do luzów i przesunięcia paska lub łańcucha.
- Niepoprawna częstotliwość serwisu oleju – Zbyt rzadkie wymiany oleju prowadzą do zanieczyszczeń i brak odpowiedniego smarowania, co może powodować przedwczesne zużycie napinaczy oraz łańcucha rozrządu.
- Zużycie paska/łańcucha rozrządu – Jego powodem może być niedotrzymanie terminu jego wymiany polecanego przez producenta.
- Uszkodzenie napinaczy – Napinacze odpowiadają za właściwe napięcie paska lub łańcucha – ich awaria powoduje luz, a to jest częstym powodem przeskoczenia rozrządu.

Jakie są objawy przestawionego rozrządu?
Objawy przestawionego rozrządu są dosyć powszechne, co nie oznacza jednak, że przy ich zauważeniu problem jest koniecznie z tym układem. Mogą one świadczyć o szeregu innych problemów. Jeśli dostrzeżesz kilka z nich jednocześnie, to może to być dobrym wyznacznikiem przeskoczenia rozrządu.
Objawy przeskoczenia rozrządu to:
- Spadek mocy – Do silnika nie dostarczana jest siła, przez brak jego synchronizacji nie jest wytwarzana odpowiednia moc, przez co samochód jest słabszy i ciężej mu osiągać wyższe prędkości.
- Problemy z odpaleniem (lub brak możliwości odpalenia) – Im większe przeskoczenie rozrządu, tym odpalenie będzie trudniejsze lub w ogóle nie będzie możliwe. Zakłóca on moment zapłonu.
- Falowanie obrotów – Wyczuwalne w szczególności na niskich obrotach, na których będą szybko się zmieniać między niskimi, a wysokimi.
- Zapalenie się kontrolki Check Engine – Silnik wykrywa wystąpienie błędu, najczęściej związanego z czujnikiem położenia wałków, i sygnalizuje to błędem, który można odczytać po podłączeniu samochodu do komputera.
- Nietypowy dźwięk z okolic maski pojazdu – Może występować przez przedwczesne spalanie paliwa, które uderza w tłok, który ciągle próbuje sprężyć mieszankę paliwowo-powietrzną. W skrajnych przypadkach, te objawy przeskoczenia łańcucha rozrządu mogą być spowodowane uderzeniem zerwanego elementu o zawory (w silnikach niezakłócających, to nie ma miejsca).
- Zwiększone zużycie paliwa – W celu osiągnięcia odpowiedniej mocy, silnik zużywać będzie większą ilość paliwa, co spowodowane jest niedostarczeniem odpowiedniej informacji z rozrządu.
- Wibracje samochodu podczas jazdy – Rozregulowana praca silnika przekłada się na nierówne drgania, które czuć na kierownicy, w kabinie lub nawet całym nadwoziu.

Jakie są skutki jazdy z przestawionym rozrządem?
Jazda z przestawionym rozrządem może być poważna w skutkach, w szczególności dla Twojego portfela. Wiązać się ona może z:
- Uszkodzeniem silnika – W przypadku mocnego przestawienia, elementy rozrządu mogą uderzać o siebie, co dodatkowo je uszkadza. Zwykle kończy się to remontem silnika (w lepszym przypadku) lub koniecznością jego całkowitej wymiany.
- Awarią głowicy – Powyższe uderzanie, bardzo często prowadzi do poważnego uszkodzenia głowicy lub jej elementów, jak np. gniazd zaworowych lub prowadnic.
- Przedziurawieniem tłoków – W bardzo skrajnych przypadkach, zawór może wbić się w tłok, co doprowadzi do jego przebicia. Oczywiście, uszkodzi to nie tylko jego samego, ale też silnik.
- Zgięciem popychaczy – Jeśli zauważyłeś stukanie i spadki mocy, to jest to oznaka wygięcia popychaczy, zwykle na skutek gwałtownego uderzenia.
- Uszkodzeniem zaworów – Wszystkie omówione powyżej skutki są spowodowane ruchem zaworów podczas przeskoku rozrządu i uderzania w tłok.

Jak ustawić przestawiony rozrząd?
Wyróżnić można 2 sposoby na ustawienie rozrządu. Profesjonalny, który wymagać będzie konkretnych narzędzi i umiejętności oraz „domowy”, który wykonać będzie mógł każdy, komu uda się dotrzeć do swojego rozrządu.
Musimy też wspomnieć, że w zależności od modelu pojazdu, jego silnika, a nawet konkretnego elementu, proces ten może się trochę różnić. W przypadku elektrycznych zapłonów, ustawienie rozrządu nie jest konieczne.
Profesjonalne ustawienie przestawionego rozrządu
Potrzebne Ci będą takie narzędzia jak światło rozrządu, klucze nasadowe, instrukcja obsługi pojazdu i odzież bezpieczeństwa. Sam proces wygląda w ten sposób:
- Podłącz swoje światło rozrządu do prądu i uziemienia w akumulatorze swojego samochodu.
- Podłącz czujnik ze światła rozrządu do świecy żarowej na pierwszym cylindrze (tym najbliżej rozrządu).
- Podświeć rozrząd i jego ustawienie, podczas gdy ktoś uruchamia silnik i nim pracuje (odpowiednia wartość będzie się na moment zatrzymywać na wyświetlaczu).
- Weź pod uwagę poprawkę na luz, w szczególności jeśli posiadasz silnik z modułem zapłonowym z regulacją próżniową.
- Poluzuj śrubę rozdzielacza zapłonu.
- Przesuń rozdzielacz w odpowiednią stronę, aby poluzować lub zacisnąć rozrząd (według wcześniej ustalonej wartości lub zgodnie z instrukcją obsługi).
- Zaciśnij wcześniej poluzowaną śrubę rozdzielacza.
Same narzędzia wykonane podczas tego procesu nie są drogie, ale niepoprawne jego wykonanie może spowodować uszkodzenie silnika i poważne koszty. Z tego powodu, przy naprawie przeskoczenia rozrządu, polecamy skorzystać z usług warsztatu samochodowego.
Domowy sposób na przeskoczony rozrząd
Nie jest wymagane tutaj demontowanie samego rozrządu, jednak musisz wiedzieć, że nie jest to polecany sposób działania. Łatwo coś w ten sposób uszkodzić.
Metodę tą przedstawiamy dla sytuacji kompletnie awaryjnych, gdzie nie masz innego wyjścia. Wygląda ona tak:
- Zdemontuj górną pokrywę rozrządu.
- Kręć prawym kołem zgodnie z ruchem wskazówek zegara i ustaw go na znaki (należy się upewnić, że są poprawnie wykonane).
- Sprawdź, czy i o ile należy wyregulować rozrząd. Można to zrobić za pomocą linijki (zaznaczone znaki muszą być w jednej linii).
- Wsadź pasek plastikowy lub aluminiowy między pasek rozrządu, a koło zębate (można go wyciąć z opakowania).
- Za pomocą klucza skoryguj pozycję przesuwając w ten sposób koło zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
Największą zaletą tej metody jest jej szybkość i dostęp do narzędzi. Jest ją w stanie wykonać prawie każdy kierowca. Największą wadą, jest jednak możliwość uszkodzenia rozrządu, a jak tłumaczyliśmy, wiąże się to z bardzo poważnymi naprawami i kosztami.
Musimy też wspomnieć, że w ten sposób można ustawić tylko przeskoczenie paska rozrządu o 1 lub 2 ząbki. Większe skoki trzeba naprawić bardziej profesjonalnym serwisem.
Ile kosztuje wymiana przestawionego rozrządu?
Wymiana rozrządu to cena ok. 800-2000 zł za samą robociznę. Należy do niej doliczyć jeszcze cenę materiałów, która może wynieść 2000-4000 zł za kompletny zestaw. Oznacza to, że całkowita wymiana rozrządu kosztować będzie 2800-6000 zł. Różnice w cenie wynikają z modelu pojazdu i silnika, a także z lokalizacji i stawki za godzinę w konkretnym warsztacie.
W przypadku samej regulacji rozrządu to cena ta jest znacznie mniejsza, gdyż wynosi ona ok. 300-500 zł.
Jeśli wykryjemy poważniejsze problemy i wystąpi konieczność naprawy silnika to cena ta może wynieść od 3000 zł w górę (za samą robociznę).
Wykonaj wymianę przestawionego rozrządu w MaXserwis Transbud Nowa Huta
Powierz wymianę lub regulację przestawionego rozrządu profesjonalistom – MaXserwis Transbud Nowa Huta. Nasi doświadczeni mechanicy w kompleksowy sposób zapewnią maksymalną sprawność Twojego silnika w sposób szybki i dokładny.
Oferujemy pełen zakres usług serwisowych, abyś miał pewność, że wszystkie wymagane czynności wykonasz w jednym miejscu, na równie wysokim poziomie.
Umów się na wizytę w naszym warsztacie telefonicznie pod numerem 12 681 82 95 lub 881 005 183, mailowo pod adresem maxserwis@tnh.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.
Najczęściej zadawane pytania
Czy łańcuch rozrządu może się przestawić?
Jak najbardziej. Zdarza się to rzadziej niż w przypadku paska, jednak jest to możliwe. Mówi się wtedy nie o ząbkach (np. przestawiony rozrząd o 1 ząbek), a o oczkach.
Po czym poznać, że rozrząd jest przestawiony?
Do najczęstszych objawów należą wibracje, obniżenie mocy, zwiększenie zużycia paliwa i nietypowe dźwięki dobiegające spod maski.
Czy mogę jeździć z przestawionym rozrządem?
Zdecydowanie to odradzamy. Sama wymiana rozrządu jest procesem drogim, jednak w przypadku jego zerwania, najprawdopodobniej uszkodzeniu ulegnie silnik i/lub głowica, a wtedy z kilku tysięcy zł może się zrobić kilkadziesiąt.
Czy będą jakieś różnice między objawami przestawionego rozrządu między pojazdami z benzyną, a dieslem?
Nie, objawy będą takie same, jak te omawiane w artykule.
Czy w pojazdach z elektrycznym zapłonem też muszę ustawiać rozrząd?
W pojazdach z elektrycznym zapłonem synchronizacja rozrządu jest realizowana inaczej, dlatego jego ręczna regulacja nie jest konieczna.
Czy przestawiony rozrząd mogę naprawić samodzielnie?
Zdecydowanie to odradzamy. Możliwe jest poważniejsze uszkodzenie silnika lub całkowite jego zepsucie.
Co się stanie, jak rozrząd przestawi się o 180 stopni?
Jest to dosyć skrajny przypadek, który przeważnie skutkować będzie niemożliwością wystartowania samochodu. Słyszeliśmy jednak o tym, że ktoś zajechał na warsztat z taką awarią, jednak nie polecamy próby tego naśladowania.
Gdzie wykonam serwis rozrządu?
Profesjonalny serwis rozrządu wykonasz w MaXserwis Transbud Nowa Huta, znajdującym się przy ul. Ujastek 11 w Krakowie. W kompleksowy sposób przywrócona zostanie pełna sprawność Twojego pojazdu.
Jak mogę umówić się na wizytę w Waszym warsztacie?
Na wizytę w naszym warsztacie można umówić się telefonicznie pod numerem 12 681 82 95 lub 881 005 183, mailowo pod adresem maxserwis@tnh.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.