Co to znaczy, że silnik bierze olej?
Olej może znikać z układu smarowania na dwa sposoby: poprzez spalanie wewnątrz komory spalania lub na skutek wycieków.
Dzieje się tak, kiedy znajdujące się w silniku uszczelki wskutek zużycia przepuszczają płyny do cylindrów, gdzie się spalają.
Jakie są “normalne” wartości?
Spalanie oleju przez silnik to do pewnego stopnia zjawisko naturalne. Dokładne wartości zależeć będą od specyfikacji producenta. Szacuje się, że odpowiednia wartość to ok. 0,3 do 0,5 litra oleju na 1000 km w samochodach osobowych. Niektórzy producenci dopuszczają zużycie nawet 1 litra na 1000 km, jednak w sprawnych silnikach wartości te są zwykle znacznie niższe.
Gdzie to sprawdzić?
Najlepiej w instrukcji obsługi swojego silnika. Nawet jeśli nie będzie tam podana dokładna wartość, to na pewno podana będzie częstotliwość z jaką należy wymieniać olej.
W Toyocie Yaris z silnikiem 1NZ-FE szacowane pobieranie oleju wynosić może nawet 1L na 1000 km (!!!).
Inaczej sytuacja wygląda z Volkswagenami z silnikami 2.0T, których “normalne” pobieranie oleju może osiągnąć 0,6L na 1000 km.
Dlaczego wtedy nie kopci?
“Kopcenie” z rury wydechowej to zjawisko, które można zauważyć głównie w 2 rodzajach:
- Niebieski dym – Sygnalizuje zwykle poważniejsze problemy z silnikiem. Musisz być wówczas przygotowany na większe koszty naprawy.
- Ciemny dym – Jest to dym bogatej mieszanki paliwowo-powietrznej.
To co z tym nie kopceniem?
Brak widocznego dymu może oznaczać, że spalane są niewielkie ilości oleju, ale także że nowoczesne katalizatory i filtry DPF/FAP skutecznie eliminują jego widoczne efekty.
Kolejnym powodem braku kopcenia może być osadzanie się wyciękniętego oleju na innych podzespołach (np. świecach).
Jakie są objawy, że silnik bierze olej?
Do najbardziej oczywistych objawów brania oleju przez silnik należy ubywanie jego poziomu. Łatwo można to sprawdzić przy pomocy bagnetu i określić, czy jego ubywanie można zaliczyć do “normalnych”.
Pozostałe objawy ubywania oleju można zwykle zauważyć gołym okiem.
Pierwszym z nich to wariant z “kopceniem”. Widać wówczas niebieski dym z rury wydechowej, który oznacza poważniejsze problemy.
Możesz się zastanawiać:
Czy to nie jest naturalne? Książkowo, jest to kolor spalania oleju, więc wydawać by się mogło, że jest on naturalny. W praktyce jednak, silnik musi być uszkodzony w poważniejszy sposób, aby wydobywał się dym o tej barwie.
Jeśli natomiast z Twojego układu wydechowego wydobywa się ciemny (zwykle czarny) dym to może oznaczać zbyt bogatą mieszankę paliwowo-powietrzną. Oznaczać to może m.in. problemy z wtryskiwaczami lub przepływomierzem.
W silnikach benzynowych jako jeden z objawów zwiększonego zużywania oleju zauważyć można osmoloną końcówkę rury wydechowej.
Jakie są przyczyny brania oleju przez silnik?
Branie oleju przez silnik, niezależnie od tego czy wydech wówczas kopci, czy też nie może mieć kilka przyczyn. Będą one sięgały zakresem od nieszczelności, przez zużycie uszczelek silnika lub innych podzespołów samochodu, aż po poważniejsze i kosztowniejsze problemy.

Przyczyny naturalne
Jest to wspomniane na początku artykułu normalne pobieranie oleju silnika. Żeby się upewnić o tym poziomie w swoim samochodzie, warto zajrzeć do instrukcji obsługi swojego silnika (jego identyfikator możesz znaleźć po swoim numerze VIN).
Zmieszczenie się w tych granicach nie oznacza oczywiście, że wszystko jest w porządku. Wartości te są zwykle zawyżane przez producentów, aby zminimalizować naprawy gwarancyjne. Przy większym zużywaniu oleju zalecamy wizytę w warsztacie samochodowym.
Jeśli masz jeszcze gwarancję na swój samochód to “poprawne” zużywanie może sprawić odmówienia naprawy gwarancyjnej przez ASO.
Nieszczelność
Wycieki mogą powstawać w kilku miejscach w samochodzie:
- Zbiorniku oleju
- Turbosprężarce
- Cylindrach silnika
- Uszczelniaczu wału korbowego
O co w tym chodzi?
Otóż jeśli powstaje wyciek w samochodzie, to skutkiem tego może być dostawanie się oleju do komory spalania (i w kilka innych miejsc).
Powoduje to, że cylindry go spalają i w ten sposób się szybciej zużywa.
Uszkodzony zawór PCV
Zawór PCV odpowietrza gazy spalinowe z silnika przez ponowne ich spalanie w komorze spalania. Po tym są one wydalane przez układ wydechowy.
Jego zatkanie lub zużycie prowadzić może do zasysania oleju do silnika, co zwiększa jest zużycie i jest przejawem jego ubywania.
Zużycie uszczelek silnika
Kolejna możliwa przyczyna znikania oleju z silnika to uszkodzenie uszczelek i pierścieni zaworowych. Zadaniem uszczelek jest utrzymywanie odpowiedniej kompresji oraz niepozwalanie na dostawanie się płynów do komory spalania.
Ich zużycie sprawia, że zaczynają przepuszczać niektóre płyny (także olej), który jest wówczas spalany, przez co jest go mniej w zbiorniku.
Zużycie uszczelek zaworu
Tak jak w przypadku uszczelek silnika, także uszczelki zaworu mogą być powodem pobierania oleju przez silnik. Ich zadaniem jest utrzymywanie zużycia oleju na odpowiednim poziomie i zapewnienie smarowania zaworu.
Uszkodzenie ich sprawia efekt odwrotny.
Sprawiają one wówczas, że olej przedostaje się do cylindrów, a w konsekwencji także do komory spalania.
Agresywny styl jazdy kierowcy
Styl jazdy także może wpływać na zużywanie oleju. Nagłe hamowanie, agresywne przyspieszanie, czy częsta jazda na wysokich obrotach sprawiają, że osiągane są wyższe temperatury w komorze spalania.
Agresywny styl jazdy podnosi temperaturę oleju i ciśnienie w skrzyni korbowej, co może prowadzić do przedostawania się oleju przez system odpowietrzania do układu dolotowego.
Jest to powodem, dla którego większa ilość oleju może przedostawać się przez uszczelki i zawór.
Pokrewnym powodem jest, gdzie się poruszasz. Jeśli jeździsz głównie po autostradach lub drogach ekspresowych, to z takiego samego powodu co wyżej, Twoje zużywanie oleju może być większe.
Co zrobić, gdy silnik bierze olej, ale nie kopci?
Pierwszym krokiem powinna być wizyta w warsztacie. Można oczywiście próbować samemu zbadać przyczynę, jednak wiązać się to będzie z dosyć poważnym demontażem.

Sprawdź, czy nie ma wycieku
W pierwszej kolejności warto będzie dokładnie sprawdzić, czy nie ma nigdzie wycieku. Można to zrobić wizualnie, ale w niektórych modelach samochodów może on być skrzętnie ukryty.
Dla przykładu:
Spod pokrywy zaworów może wyciekać olej bezpośrednio na kolektor wydechowy przez co wizualnie ciężko go zobaczyć.
Weryfikacja dymu z rury wydechowej
Drugim krokiem może być zweryfikowanie, czy z wydechu nie wydobywa się dym. Może on świadczyć o uszkodzeniu, które łatwiej będzie wówczas sprawdzić.
Sprawdzenie ciśnienia, test szczelności układu dolotowego i analiza składu spalin
Kolejnym krokiem będzie sprawdzenie ciśnienia w cylindrach. Pomoże to na zobaczenie, czy pierścienie tłokowe działają w odpowiedni sposób.
Dodatkowo warto wykonać test szczelności układu dolotowego oraz analizę składu spalin, aby sprawdzić, czy olej jest spalany w niewidoczny sposób.
Weryfikacja stanu świec
Warto także zobaczyć w jakim stanie są świece.
Po co?
Otóż jeśli zauważyć można na nich nalot to znaczy, że właśnie tam udaje się olej, który jest spalany. Może to oznaczać konieczność wymiany uszczelniaczy.
Sprawdzenie pokrywy rozrządu
Cieknąca pokrywa rozrządu będzie sprawiała, że olej zalegać będzie w gniazdach świec. W takiej sytuacji po odkręceniu spłynie on do cylindrów, gdzie zostanie spalony.
Wówczas należy usunąć zaciek i zobaczyć, czy samochód dalej pali olej w większym stopniu.
Ostatecznie polecamy jednak wizytę w warsztacie, gdzie w najbardziej rzetelny sposób stwierdzić będzie można co jest problemem i jak go naprawić.
W tym celu zapraszamy do naszego serwisu samochodowego MaXserwis Transbud Nowa Huta przy ul. Ujastek 11 w Krakowie!
Jakie są koszty związane z naprawą brania oleju przez silnik?
Jeśli chodzi natomiast o samą naprawę to zwykle mechanik zaproponuje:
- Wymianę oleju – Najprostszy, ale jednocześnie też najtańszy sposób. W kilku przypadkach może okazać się skuteczny, kiedy np. olej, z którego korzystasz jest zbyt rzadki. Koszt to ok. 135 zł (za samą robociznę).
- Wymiana uszczelniaczy zaworowych – Problemy z nimi objawiają się dymieniem z rury wydechowej i spadkiem mocy silnika. Koszty tutaj są nieco wyższe, gdyż szacuje się je na ok. 500 zł, sięgające nawet 1000 zł.
- Wymiana uszczelki pokrywy zaworów – Zapobiega przedostawania się oleju silnikowego na zewnątrz zaworu. Koszty to ok. 100-150 zł.
- Wymiana pierścieni tłokowych – To poważniejsza naprawa, która wymagać będzie kosztów wahających się zwykle między 1500-3000 zł. Często konieczny jest także demontaż silnika, co może znacznie podnieść cenę robocizny (nawet do 4000–6000 zł).
- Remont silnika – Powinna być to ostateczność, która jest zdecydowanie najbardziej kosztowna. W większości przypadków wystarczy któraś z powyższych napraw, jednak jeśli zdecydujesz się na remont silnika to musisz liczyć się z kosztami sięgającymi nawet 20000 zł (dokładna kwota zależeć będzie od modelu i dostępności części zamiennych).
Zapraszamy do serwisu samochodowego MaXserwis Transbud Nowa Huta!
Jeśli chcesz mieć pewność, że Twój samochód będzie w pełni sprawny, bezpieczny i komfortowo się nim prowadziło to zapraszamy do naszego warsztatu samochodowego przy ul. Ujastek 11 w Krakowie.
W naszym serwisie przeprowadzamy pełną diagnostykę i naprawę, w tym pomiar ciśnienia sprężania, analizę spalin oraz kontrolę uszczelniaczy zaworowych i pierścieni tłokowych.
W profesjonalny sposób zdiagnozujemy jego usterki i naprawimy je, abyś miał pewność o jego optymalnej sprawności.
Skontaktuj się z nami telefonicznie pod numerem 12 681 82 95 lub 881 005 183, mailowo pod adresem maxserwis@tnh.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt!