Siodła JOST – awarie, ich objawy, naprawa i regulacja

Naprawa siodła JOST, podobnie jak przy produktach innych producentów, wykonywana jest rzadko. Niemniej jednak jest kluczowa, ponieważ zapewnia prawidłowe zapięcie i rozpięcie urządzenia, co przekłada się na bezpieczne funkcjonowanie ciągnika.W tym artykule przedstawimy, jakie są często spotykane przyczyny awarii siodła JOST, objawy uszkodzenia, co można zrobić samodzielnie w ramach naprawy, opiszemy jego regulację krok po kroku oraz jak przebiega profesjonalna regeneracja.
Szereg ciągników siodłowych, w których regulacja siodła JOST pozwala na zapewnienie komfortowej i bezpiecznej jazdy.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Spis treści

Jakie są najczęstsze przyczyny awarii siodła JOST?

Wyróżniamy kilka najczęstszych przyczyn awarii siodła JOST:

  • Podwyższenie położenia sworznia królewskiego
  • Nierówność płyty ślizgowej
  • Uszkodzenie sworznia królewskiego
  • Zdeformowanie zacisku
  • Niepoprawnie wykonany serwis
  • Uszkodzona sprężyna
  • Wygięcie się dźwigni i/lub uchwytu
  • Niepoprawne wypoziomowanie ciągnika
  • Luz łożyska
  • Luz mechanizmu blokującego

 

Powyższe usterki mogą prowadzić do problemów w działaniu siodła, wpływając bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy. Naprawa kilku z nich będzie bardzo prosta, ale w niektórych przypadkach konieczna może okazać się regeneracja, którą zdecydowanie polecamy zostawić profesjonalnemu serwisowi naczep.

10 najczęstszych przyczyn awarii siodła JOST przygotowane przez Transbud Nowa Huta.

Jakie są objawy uszkodzenia siodła JOST?

Objawy uszkodzenia siodła JOST można zauważyć już podczas jazdy. Mogą przyjmować różne postaci, niektóre z nich będą kluczowe dla bezpiecznego uczestnictwa w ruchu drogowym.

  • Nietypowe dźwięki podczas jazdy – Mogą występować w szczególności na zakrętach i podczas ruszania/hamowania.
  • Rozpinanie się siodła – Skrajny przypadek, którego występowanie wykluczy z bezpiecznego udziału w ruchu drogowym. Konieczne jest wówczas jak najszybsze udanie się do serwisu.
  • Nierównomierne zużywanie się opon – Przez nierówny rozdział sił na siodle, opony mogą zużywać się w jednym miejscu szybciej.
  • Problemy z zapinaniem siodła – Częste problemy z zapięciem mogą świadczyć o jego uszkodzeniu.
  • Luz w siodle – Opóźnienie w starcie naczepy w porównaniu do ciągnika może oznaczać stworzenie się luzu. W niektórych przypadkach wystarczy je wówczas wyregulować, ale możliwa jest także konieczność wykonania naprawy.
Najczęstsze objawy uszkodzenia siodła JOST, jak nietypowe dźwięki, rozpinanie się, nierównomierne zużycie opon, problemy z zapinaniem i luz w siodle.

Naprawa siodła JOST - co można zrobić samodzielnie, a co zostawić warsztatowi?

Naprawa siodła JOST to czynność, którą wykonać można na 2 sposoby: przez prostą regulację i kompleksową regenerację.

Regulację siodła można przeprowadzić samodzielnie, jednak należy pamiętać, że taka korekta nie przywróci fabrycznej sprawności urządzenia. Jest to jedynie tymczasowe rozwiązanie, które powinno być uzupełnione profesjonalnym serwisem. Jest to metoda pozwalająca na chwilowe poprawienie komfortu jazdy.

Regeneracja siodła to jego dokładne wyczyszczenie i wymiana wadliwych komponentów, jak i śrubek. Dzięki niej można znacznie wydłużyć żywotność elementu i na dłuższy czas przywrócić sprawne działanie. Zdecydowanie polecamy zostawienie tego do wykonania warsztatowi naczep. W przypadku popełnienia błędu (np. niedokręcenia którejś śrubki itp.) ryzykujemy rozpięciem siodła podczas jazdy, co może być katastrofalne w skutkach.

Regulacja siodła JOST krok po kroku

Regulacja siodła JOST to świetna metoda pozwalająca na szybkie i łatwe (chociaż możliwie krótkotrwałe) przywrócenie sprawności i komfortu jazdy. Przeprowadza się ją w następujący sposób:

  1. Sprawdź, czy występuje luz – jedna osoba startuje pojazdem, podczas gdy druga obserwuje ruch zamka siodła. Jeśli występuje opóźnienie, oznacza to powstanie luzu.
  2. Rozepnij naczepę z pojazdu, aby został sam ciągnik siodłowy.
  3. Po lewej stronie siodła znajduje się śruba regulująca, którą należy delikatnie wykręcać. Powinien wówczas zaciskać się zamek siodła, jeśli tak się nie dzieje, to konieczna będzie regeneracja.

 

Jest to często stosowane rozwiązanie, jednak w niektórych przypadkach może być krótkotrwałe. Świadczy ono przede wszystkim, że siodło mogło ulec awarii, dlatego można to wykorzystać w celu dojechania w konkretne miejsce, jednak w dłuższej perspektywie zalecamy wizytę w warsztacie.

3 kroki do regulacji siodła JOST, jak sprawdzenie luzu, rozpięcie naczepy i wykręcanie śruby regulacyjnej przygotowane przez Transbud Nowa Huta.

Jak przebiega regeneracja siodła JOST?

Proces regeneracji siodła JOST wymaga dokładności i uwagi. Polega on przede wszystkim na wyczyszczeniu podzespołu i wymianie w nim wszystkich wadliwych części i śrubek. W tym celu potrzebny będzie zestaw naprawczy. Przed zleceniem usługi polecamy upewnić się, że warsztat korzysta z oryginalnych części JOST, dzięki temu siodło zachowa dłuższą żywotność.

W dużym skrócie wygląda on w ten sposób:

  1. Dokładne wyczyszczenie siodła z nagromadzonego smaru i brudu, zarówno na powierzchni, jak i w miejscach mocowania śrub.
  2. Rozkręcenie śrub na powierzchni siodła.
  3. Rozkręcenie zacisków na odwrocie siodła.
  4. Demontaż podwójnej sprężyny.
  5. Rozkręcenie śruby, która trzyma klin blokujący (zarówno na odwrocie, jak i powierzchni siodła).
  6. Demontaż klina blokującego, podkowy i wkładki plastikowej.
  7. Zdemontowanie elementu smarowniczego.
  8. Odłączenie przewodu (jeśli nie jest uszkodzony to nie będzie potrzeby jego wymiany).
  9. Wykręcenie zamka.
  10. Wykręcenie śruby regulacyjnej (jeśli jest sprawna to się jej nie wymienia).
  11. Jeżeli siodło uległo podniesieniu, konieczne jest jego wyrównanie, na przykład przy użyciu frezarki.
  12. Zakładanie w miejsce zużytych elementów, nowych, które dostępne są w zestawie naprawczym (może się zdarzyć, że konieczne będzie dokupienie któregoś z nich, jeśli uszkodzeniu uległa jakaś część, która nie została do niego dołączona).
  13. Zakręcenie wszystkich nowych śrubek, podłączenie przewodu, zainstalowanie sprężyn (wszystkie śrubki powinny być nowe, są one zawsze dołączane do zestawu naprawczego).
  14. Regulowanie luzu za pomocą śruby regulacyjnej (jeśli jest taka potrzeba).

 

Możliwe jest także, że w ramach regeneracji siodła JOST konieczna będzie wymiana sworznia królewskiego.

Wykonaj naprawę siodła JOST w Transbud Nowa Huta

Jeśli szukasz profesjonalnego warsztatu, gdzie wykonasz kompleksową naprawę siodła JOST to nie szukaj dalej niż Transbud Nowa Huta. Zapewniamy przywrócenie pełnej sprawności Twojego pojazdu w sposób szybki, ale jednocześnie dokładny.

Zapraszamy do naszego serwisu znajdującego się przy ul. Ujastek 11 w Krakowie, gdzie wykonujemy najwyższej jakości serwis naczep i samochodów ciężarowych.

Umów się na wizytę w naszym warsztacie telefonicznie pod numerem 12 681 81 20 lub 693 912 824, mailowo pod adresem tnhserwis@transbud.com.pl, lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.

Najczęściej zadawane pytania

Jakie są objawy luzu na sprzęgu siodła?

Do objawów luzu na sprzęgu siodła zaliczyć można rozpinanie się siodła, nietypowe dźwięki podczas jazdy i problemy z jego zapinaniem.

Jeśli jest to tylko regulacja siodła to tak, wykonasz ją samodzielnie. Jest to jednak chwilowe rozwiązanie problemu, a regenerację zdecydowanie polecamy zostawić profesjonalistom.

Koszt regeneracji siodła JOST to ok. 500-1000 zł. Zależeć będzie przede wszystkim od wykorzystanych materiałów, stopnia uszkodzenia i konkretnego serwisu.

Czas naprawy siodła JOST w warsztacie to ok. 4-5 godzin. Będzie zależał jednak od dostępności części, poziomu uszkodzenia i konkretnego zakładu.

W celu naprawy siodła JOST zapraszamy do Transbud Nowa Huta, gdzie w kompleksowy sposób zadbamy o przywrócenie jego pełnego i bezpiecznego funkcjonowania.

Na wizytę w naszym zakładzie można umówić się telefonicznie pod numerem 12 681 81 20 lub 693 912 824, mailowo pod adresem tnhserwis@transbud.com.pl, lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.

Przeczytaj także: