Dlaczego auto szarpie przy dodawaniu gazu - benzyna
W pojazdach z benzyną szarpanie autem przy dodawaniu gazu to najczęściej oznaka problemów z układem zapłonowym. Nie jest to jednak definitywne. Zakres wad może być naprawdę szeroki, a należą do nich:
Problemy z układem paliwowym
- Niskiej jakości paliwo – Nawet po tankowaniu na tej samej stacji może się zdarzyć, że gorsza partia spowoduje problemy.
- Niski poziom oleju – Może spowodować gorsze tarcie pomiędzy częściami silnika. Jest to bardzo szkodliwe i skutkować może naprawdę kosztownymi naprawami.
- Awaria uszczelniacza pompy – Nie będzie ona wówczas dostarczała odpowiedniej dawki wtrysku.
- Układ wtryskowy – Awaria wtryskiwaczy, pompy wtryskowej lub nawet przewodu prowadzącego do listwy wtryskowej.
Problemy z układem zapłonowym
- Uszkodzone świece – Jeden z częstszych powodów szarpania autem przy dodawaniu gazu. Zużyte świece mogą mieć problem z odpowiednio szybkim zapaleniem paliwa w tłoku. Warto sprawdzić, czy nie są one osmolone lub zabrudzone.
- Uszkodzona cewka – Szczególnie widoczna jeśli zauważysz trudności z zapłonem, na którymś z cylindrów. Sprawdzenie świec i cewki to dwie pierwsze czynności, które należy wykonać, gdyż ich wymiana nie należy do najdroższych, a rozwiązują dużą część problemów.
- Uszkodzony przewód – Znajduje się on pomiędzy przepływomierzem, a przepustnicą. Warto dokładnie sprawdzić, czy wszystkie z nich są odpowiednio podpięte i sprawne.
Problemy mechaniczne i elektroniczne
- Awaria jednostki sterującej – W niektórych modelach pojazdów, jest większe prawdopodobieństwo awarii ECU.
- Problem z EGR – Zapchany, zamarznięty lub uszkodzony EGR może powodować dławienie silnika.
- Zapchany katalizator – Podczas dodawania gazu wytwarzana jest większa ilość spalin, która nie może przedostać się przez rurę wydechową. Oddziałuje to na powietrze próbujące dostać się do silnika, który nie wytwarza odpowiedniej mocy i szarpie.
- Problemy ze skrzynią biegów – Uszkodzony może być moduł sterowania skrzynią, jej poduszki, czy mechanizm różnicowy.

Auto szarpie przy przyspieszaniu w LPG
W samochodach z instalacją LPG szarpanie przy przyspieszaniu może być spowodowane wyżej wymienionymi problemami, jednak dochodzi tutaj kilka dodatkowych rzeczy, na które warto zwrócić uwagę.
Jeśli pojazd dobrze działa podczas jazdy na benzynie i zaczyna szarpać dopiero po przełączeniu na LPG to bardzo możliwe, że jest ono niepoprawnie ustawione. W dawkach gazu powinno ustawiać się poprawki dla ciepłego i zimnego silnika. Często jest to ignorowane i skutkiem tego może być właśnie szarpanie podczas przyspieszania.
Co jeszcze?
Bardziej narażone są tutaj także filtry, przewody gazowe, gaźniki, reduktor LPG i układ wtryskowy. Warto je sprawdzić i w razie potrzeby wymienić.
Przyczyną problemów może być także niepoprawnie zamontowana instalacja. Może być ona nieodpowiednio połączona z instalacją elektryczną lub źle wyregulowana.
Szarpanie samochodem z automatyczną skrzynią biegów
W samochodach z automatyczną skrzynią biegów winowajcą mogą okazać się paski lub sprzęgło. Bardzo częstym powodem szarpania jest także niski poziom oleju w skrzyni. Pierwszym krokiem powinna być w takim razie wymiana oleju, a jeśli problem nie ustanie to rozwiązania szukać należy gdzie indziej.
Jak wspominaliśmy, problem szarpania w automatycznych skrzyniach biegów spowodowany może być sprzęgłem. Nie mają one co prawda tego elementu w tradycyjnej formie, jednak występuje ono w ich wnętrzu. Jeśli uszkodzeniu uległa tarcza sprzęgła to może powodować ona dławienie silnika.
Inne częste przyczyny szarpania podczas przyspieszania
Czy wspominaliśmy, że szarpanie podczas przyspieszania to temat rzeka? Oprócz wyżej wymienionych przyczyn, powodować to mogą także:
- Wilgoć na kopule rozdzielacza
- Uszkodzony kabel przepustnicy
- Uszkodzone cylindry
- Brudne filtry powietrza
- Zatory paliwa
- Brudne wtryskiwacze paliwa
- Źle ustawiony pedał przepustnicy
- Zbyt napięta lub zbyt luźna linka przepustnicy
- Zawór sterujący prędkością biegu jałowego
- Zużyty pasek napędowy
- Złe ciśnienie w oponach
- Sprężanie silnika
- Czujnik przepływu powietrza (MAF)
- Czujniki tlenu
- Elektromagnesy i mocowania przekładni (silnik i skrzynia biegów)
- Złe załączanie i wyłączanie koła zamachowego
- Blokada parowa
Jak widzisz, możliwych przyczyn tego problemu jest całe mnóstwo. W akapicie o silnikach benzynowych zostały wyszczególnione najczęstsze usterki, jednak z powodu ogromu możliwości warto skorzystać z usług diagnostycznych w profesjonalnym warsztacie.

Co zrobić, kiedy szarpie samochodem?
W pierwszej kolejności sugerujemy dokonanie diagnostyki komputerowej w profesjonalnym warsztacie samochodowym. Może to wskazać przyczynę bezpośrednio lub przynajmniej zawęzić pole poszukiwań przez np. pokazanie konkretnego kodu błędu.
Co możesz także zrobić we własnym zakresie (potrzebny będzie woltomierz i skaner OBD2):
- Sprawdź poziom oleju
- Wymień olej w skrzyni biegów, filtr, elektrozawory i czujniki
- Za pomocą woltomierza sprawdź bezpieczniki i przekaźniki
- Sprawdź akumulator, kable i uziemienia układu elektrycznego
- Odczytaj kody OBD za pomocą skanera
- Sprawdź zbiornik paliwa, wtryskiwacze, gaźnik, przepustnicę (zwróć szczególną uwagę na zużyte przewody)
- Sprawdź świece zapłonowe, cewki, rozdzielacz (jeśli go masz)
- Sprawdź instalację elektryczną i zweryfikuj, czy wszystko jest odpowiednio połączone i uziemione (z pomocą ponownie przyjdzie woltomierz)
- Sprawdź kompresję silnika
- Podłącz skaner do ECU i odczytaj kody błędów
- Podłącz skaner do sterownika skrzyni biegów
- Sprawdź czujnik tlenu, map i położenia przepustnicy
- Sprawdź EGR – czy nie jest zatkany, wyraźnie zużyty i czysty
- Sprawdź czujnik położenia wału korbowego
W ten sposób weryfikuje się szarpanie samochodem w dobrych warsztatach samochodowych. W zależności od objawów zgłaszanych przez klienta (np. czy szarpie podczas przyspieszania na zimnym silniku, na wolnych obrotach itp.), kolejność może się zmienić. Mechanik może mieć bowiem przypuszczenia na ich podstawie.
Jak widać, jest to mnóstwo pracy, umiejętności i cierpliwości. Najgorszy byłby przypadek, kiedy nawet te działania nie wskażą konkretnego powodu. Może się tak stać w przypadkach niektórych pojazdów, które są bardziej podatne na dławienie silnika.
Domowa metoda na przerywanie samochodu podczas jazdy
Istnieje jeszcze jedna metoda, która jest jednak raczej tymczasowa. Można ją jednak wykonać, jeśli nie masz już pomysłu co zrobić, a przerywanie naprawdę Ci dokucza.
Sposób ten polega na ustawieniu wolnych obrotów w pojeździe. Może się on różnić w niektórych silnikach, ale ogólnie wygląda tak:
- Rozgrzej silnik do temperatury 80-90°C
- Wyłącz silnik i odłącz akumulator na ok. 5 min.
- Ponownie podłącz akumulator
- Odpal silnik i wyłącz wszystkie możliwe elementy, jak np. światła, klimatyzację itp.
- Pozostaw pojazd na biegu jałowym przez ok. 15 min
- Wentylator w samochodzie w tym czasie powinien włączyć się ok. 3 razy
- Wyłącz silnik i wyciągnij kluczyk ze stacyjki
- Poczekaj ok. 10 minut
- Odpal samochód
Metoda ta to raczej ostateczność, która może pomóc, jednak stanie się to zapewne tylko na chwilę. Jeśli jesteś zdesperowany możesz jej spróbować, jednak zdecydowanie zalecamy wizytę w serwisie.
Profesjonalna diagnostyka komputerowa w MaXserwis Transbud Nowa Huta
Jeśli szukasz warsztatu samochodowego, gdzie wykonasz kompleksową diagnostykę komputerową oraz serwis swojego auta to nie szukaj dalej niż MaXserwis Transbud Nowa Huta w Krakowie.
Nasi doświadczeni mechanicy dokładnie sprawdzą przyczynę szarpania Twoim pojazdem, niezależnie czy dzieje się to podczas przyspieszania, hamowania, czy kiedykolwiek indziej. Korzystając z naszych usług możesz mieć pewność o ich kompleksowości, jakości i przywróceniu pełnej sprawności Twojego samochodu.
Najczęściej zadawane pytania
Dlaczego auto szarpie podczas jazdy?
Nie można jednoznacznie określić przyczyny szarpania autem bez wcześniejszej diagnozy. Może ono wynikać m.in. z niskiej ilości oleju, słabej jakości paliwa, uszkodzonej świecy zapłonowej, cewki lub nawet problemów z ECU.
Czy dławienie silnika można naprawić?
W znacznej większości przypadków – tak. Większym problemem niż sama naprawa jest identyfikacja, co powoduje dławienie silnika. Są w obiegu samochody, w których ten problem występuje częściej i w nich jego długotrwała naprawa może nie być możliwa, a tylko chwilowe zwalczanie.
Czy instalacja LPG może powodować szarpanie podczas przyspieszania?
Tak, instalacja LPG, a dokładniej mówiąc jej niepoprawny montaż lub regulacja może skutkować szarpaniem. Czy ona jest tego powodem można zweryfikować sprawdzając, czy dzieje się to tylko podczas jazdy na niej, czy także na benzynie.
Czy mogę samemu zweryfikować problem szarpania samochodu podczas jazdy?
Tak, ale będzie to ciężkie do zrobienia dla osoby bez dużej wiedzy w serwisowaniu własnego pojazdu. Jeśli problemem okaże się niski poziom oleju to bez problemu to sprawdzisz, jednak niektóre usterki powodujące szarpanie samochodem będą cięższe do zidentyfikowania.
Co jest najczęstszą przyczyną szarpania przy dodawaniu gazu?
Do najczęstszych przyczyn zaliczamy uszkodzone świece zapłonowe i/lub cewki. Ich wymiana w większości przypadków powoduje ustanie problemu.
Gdzie zidentyfikuje co jest faktycznym powodem szarpania mojego samochodu?
Zapraszamy do MaXserwis Transbud Nowa Huta w Krakowie przy ul. Ujastek 11. Nasza kompleksowa diagnostyka komputerowa pozwala w ustaleniu, co powoduje szarpanie Twojego auta.
Czy w razie potrzeby dokonam u Was także napraw?
Jak najbardziej! Prowadzimy kompleksowe usługi mechaniki pojazdowej, dzięki którym zagwarantujemy przywrócenie Twojego samochodu do optymalnego stanu.
Jak mogę umówić się na wizytę w Waszym warsztacie?
Zapraszamy do umówienia się telefonicznie pod numerem 12 681 82 95 lub 881 005 183, mailowo pod adresem maxserwis@tnh.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.