Tarcie w kole podczas jazdy – przyczyny, co zrobić

Tarcie w kole podczas jazdy to oznaka problemów z układem hamulcowym, felgami, oponami lub osłonami przegubów. Może być spowodowane różnymi uszkodzeniami – niektóre z nich są łatwe do naprawy, inne wymagają interwencji profesjonalnego serwisu.W tym artykule omówimy przyczyny tarcia w kole podczas jazdy, jego rodzaje oraz co w takiej sytuacji zrobić.
Hamulec samochodowy, który może skutkować tarciem w kole podczas jazdy.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Spis treści

Jakie są przyczyny tarcia w kole podczas jazdy?

Przyczyn tarcia w kole może być wiele, zalicza się do nich:

  • Zagięcie tarczy kotwicznej – Częsta przyczyna, która wskazuje na zanieczyszczenie lub skorodowanie pobliskich elementów. Wystarczy wówczas zagiąć ją w odpowiednim kierunku i tarcie powinno ustać.
  • Przegub wewnętrzny półosi – W przypadku jego uszkodzenia, może on dochodzić do kontaktu z innymi elementami. Występuje to jednak rzadko.
  • Zużyte klocki hamulcowe – Mogą ocierać się o tarcze, powodując metaliczne tarcie.
  • Zanieczyszczone jarzma klocków – Korozja lub brud w jarzmie będzie blokować prawidłowy ruch klocków i skutkować ich przyleganiem, a tym samym też tarciem.
  • Niepoprawny rozmiar opon i/lub felg – Zbyt duże opony lub felgi będą ocierały się o nadkole powodując szuranie podczas jazdy.
  • Szczęki hamulca ręcznego – Ich zapieczenie lub niepoprawne wyregulowanie może skutkować ocieraniem o tarczę.
  • Zużyte opony – Jeśli bieżnik opony ulegnie deformacji, może to skutkować tarciem.
  • Ocierający ciężarek o zacisk – Częsty błąd po wyważaniu kół, kiedy ciężarek jest niepoprawnie zamontowany i ociera się o elementy zawieszenia.
  • Zapieczony zacisk – Będzie powodował kontakt klocków z tarczą. Sprawdź przesuwność tłoczka, oczyść i nasmaruj prowadnice, ewentualnie użyj sprężonego powietrza.
  • Poluzowanie piasty lub jej osłony – Poluzowany element będzie ocierał się o inną część powodując tarcie.
  • Luźne ciało obce w osi – Przedostanie się do układu hamulcowego kamienia lub innego ciała obcego może skutkować szuraniem.
  • Osłony przegubów – Jeśli gumowa osłona pęknie i się odwinie, może ocierać o elementy hamulców.
  • Łożysko – Powoduje raczej huczenie lub wycie. Uszkodzone łożysko może powodować tarcie, jeśli poluzowana piasta przemieszcza się tak, że stalowa obudowa zaczyna ocierać o tarczę hamulcową.


Poniżej omówimy najczęstsze scenariusze występowania tarcia i powiązane z nimi przyczyny.

Jakie są rodzaje tarcia w kole w zależności od sytuacji?

Kierowcy zauważają tarcie w kole w różnych sytuacjach. Ich listę z możliwymi przyczynami przedstawiamy poniżej:

  • Tarcie w kole po wymianie opon.
  • Tarcie w prawym przednim kole przy skręcie w prawo.
  • Tarcie w tylnym kole podczas jazdy.
  • Tarcie w prawym kole przy skręcie w lewo.
  • Tarcie w kole przy hamowaniu.
5 rodzajów tarcia w kole - po wymianie opon, przy skręcie w prawo, w tylnym kole, przy skręcie w lewo i przy hamowaniu.

Tarcie w kole po wymianie opon

Najczęstszymi powodami są błędy w montażu. Mogą one wynikać ze źle dokręconej felgi, niepoprawnie ustawionych osłon blaszek hamulcowych, dobraniem nieodpowiednich rozmiarowo opon i/lub felg oraz z niedokładnego wyczyszczenia powierzchni układu hamulcowego.

Tarcie w prawym przednim kole przy skręcie w prawo

Dźwięk pojawia się po tej samej stronie, w którą wykonywany jest skręt. Wskazuje na trzymanie klocków przez zacisk hamulcowy, który nie cofa się wtedy prawidłowo.

Możliwym powodem jest także przegub wewnętrzny, którego uszkodzenie może spowodować poluzowanie jego elementu i tarcie.

Tarcie w tylnym kole podczas jazdy

Spowodowane może być zużytymi szczękami hamulcowymi, które nie będą odbijać się po puszczeniu hamulca.

Kolejnym powodem może być zapieczenie zacisku hamulca lub dostanie się ciała obcego, np. kamienia, do układu hamulcowego.

Tarcie w prawym kole przy skręcie w lewo

Dźwięk dobiegający z przeciwnego koła do ruchu skrętu jest najczęściej oznaką uszkodzenia łożyska, jednak zwykle będzie to wycie lub huczenie. Zdarza się jednak też tarcie, dlatego warto do sytuacji podejść poważnie.

Problem ten może wynikać także z tarczy hamulcowej, która ociera się o osłonę i z problemów z zawieszeniem.

Tarcie w kole przy hamowaniu

Najczęstszym powodem będą zużyte klocki lub tarcze hamulcowe, które pod wpływem działania mogły się wygiąć i zaczynają ocierać o siebie.

Przyczyną tego może być także ich zanieczyszczenie przez brud, czy korozję. Będzie to sprawiało, że nie będą one w odpowiednim położeniu.

Co zrobić po zauważeniu tarcia w kole podczas jazdy?

Zauważając tarcie, odstaw auto do mechanika lub przeprowadź samodzielną diagnozę. W jej celu wykonaj następujące kroki:

  • Przejedź ręką po bieżniku opon – Jeśli są na nim ewidentne, nienaturalne zgrubienia, to jak najszybciej dokonaj wymiany opon.
  • Zweryfikuj, czy Twoje opony i felgi mają wystarczająco miejsca i nie ocierają się o nadkole.
  • Zdemontuj koła samochodu – Zapewnij sobie swobodny dostęp do elementów układu hamulcowego.
  • Sprawdź, czy do układu nie dostał się żaden element obcy lub nie poluzowała się jakaś jego część.
  • Zweryfikuj stan tarcz i klocków hamulcowych – Czy nie są widocznie zużyte, zanieczyszczone (brudem lub korozją) lub pobliskie elementy nie są zapieczone. Jeśli tak, to dokonaj ich wymiany.
  • Sprawdź, czy nie zagięła się blaszka tarczy hamulcowej – Jest to częsta przyczyna tarcia, a wystarczy ją tylko o kilka milimetrów odgiąć.


Wśród metod możliwych do przeprowadzenia w domowym warsztacie, to będą wszystkie.

Jeśli chcesz mieć pewność, że problem zostanie rozwiązany w kompleksowy sposób, to zalecamy oddanie swojego pojazdu do warsztatu samochodowego.

6 kroków jakie należy zrobić po zauważeniu tarcia w kole w celu poznania jego przyczyny.

Gdzie naprawić układ hamulcowy?

Profesjonalny serwis układu hamulcowego wykonasz w MaXserwis Transbud Nowa Huta w Krakowie. Doświadczona kadra mechaników i prawdziwa chęć pomocy gwarantują pełną sprawność Twoich hamulców.

Umów się na wizytę w naszym serwisie samochodowym znajdującym się przy ul. Ujastek 11 w Krakowie telefonicznie pod numerem 12 681 82 95 lub 881 005 183, mailowo pod adresem maxserwis@tnh.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.

Najczęściej zadawane pytania

Czy można jeździć jak słyszę tarcie w kole?

Zdecydowanie to odradzamy. Jednym z możliwych problemów jest uszkodzenie łożyska, którego urwanie może doprowadzić do poważnego wypadku.

W znacznej większości przypadków będziesz musiał zdemontować koła, więc potrzebny Ci będzie podnośnik. Oprócz tego, konieczna będzie podstawowa wiedza serwisowa i czas.

Jest to możliwe, chociaż rzadko spotykane. Najczęściej przyczyną tarcia jest zagięcie blaszki tarczy, poluzowanie elementu układu hamulcowego, dostanie się np. kamyka do układu lub zużycie tarczy i klocków hamulcowych. Uszkodzone łożysko zwykle będzie huczeć lub wyć.

Tak, jest to możliwe i często spotykane. Jeśli hamulce są sprawne, należy przejechać na nich kilkadziesiąt, a czasem nawet ponad 100 kilometrów, unikając jednocześnie gwałtownego hamowania, aby tarcze i klocki się dotarły.

Zapraszamy do umówienie wizyty telefonicznie pod numerem 12 681 82 95 lub 881 005 183, mailowo pod adresem maxserwis@tnh.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.

Przeczytaj także: