Uszkodzona maglownica: objawy, jak sprawdzić, naprawa

Uszkodzona maglownica to częsty problem zauważany przez kierowców, który będzie można zobaczyć poprzez szereg objawów. Ich poprawna weryfikacja jest istotna, gdyż ten element odpowiada za obrót kół, dlatego jest kluczowy dla bezpieczeństwa podczas jazdy.W tym artykule przedstawimy, jakie są objawy i przyczyny uszkodzonej maglownicy, czy jest wtedy możliwa jazda oraz na czym polega naprawa tego elementu.
Zawieszenie pojazdu, które dokonywana jest inspekcja po zauważeniu uszkodzonej maglownicy.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Spis treści

Jakie są objawy uszkodzonej maglownicy?

Do najczęstszych objawów uszkodzonej maglownicy (zwanej także przekładnią kierowniczą) zalicza się:

  • Wycieki płynu wspomagającego.
  • Nieszczelność w układzie.
  • Stukanie maglownicy.
  • Luz na kierownicy.
  • Kierownica ciężko chodzi i nie odbija.
  • Nierównomierne zużycie opon.
Przedstawienie 6 najczęstszych objawów uszkodzonej maglownicy, jak np. wyciek płynu wspomagającego, luz na kierownicy, ciężkie chodzenie i nie odbijanie kierownicy.

Wycieki płynu wspomagającego

Wycieki z układu kierowniczego często związane są z pompą wspomagania. Pojawiają się zwykle w okolicach gumowych osłaniaczy listwy, na przewodach wysokiego ciśnienia lub w pobliżu pompy wspomagania.

Jest to istotny objaw, który wymaga natychmiastowej naprawy. Utrata płynu może spowodować zapowietrzenie układu kierowniczego, co grozi zatarciem pompy wspomagania.

Nieszczelność w układzie

Nieszczelności w układzie kierowniczym powstają najczęściej w wyniku uszkodzenia uszczelnień na listwie. Z czasem twardnieją i pękają, co uniemożliwi im utrzymywanie odpowiedniego ciśnienia.

Wiąże się to często nie tylko z samymi wyciekami, ale także z zasysaniem powietrza do układu, co powoduje spadek skuteczności wspomagania.

Można to rozpoznać nie tylko po wilgotnych przewodach czy drążku kierowniczym, ale także po pianie w zbiorniczku płynu wspomagania i spadku jego poziomu.

Stukanie maglownicy

Stukającą maglownicę zauważyć można w szczególności na nierównościach, podczas zmiany kierunku jazdy i skręcania kierownicą. Jej powodem są najczęściej luzy w przekładni listwowej.

Zauważając stukanie, należy przeprowadzić diagnostykę, ponieważ może ono również wynikać z luzu na końcówce drążka kierowniczego.

Główną konsekwencją stukania jest większy hałas w pojeździe, co obniża komfort jazdy, ale także może prowadzić do utraty stabilności, w szczególności na nierównościach.

Luz na kierownicy

Reakcja kierownicy na ruch kierowcy jest opóźniona. Możliwy jest jej obrót o kilka stopni bez skręcenia kół, co może mieć poważne skutki na bezpieczeństwie jazdy.

Może to prowadzić także do konieczności wyrównywania toru jazdy, nawet podczas jazdy na wprost.

Powodem luzu może być maglownica lub elementy w jej pobliżu, np. drążek, czy kolumna kierownicza.

Może to skutkować utratą panowania nad pojazdem w określonym momencie, a tym samym też wypadkiem.

Kierownica ciężko chodzi i nie odbija

Kierownica zamiast wracać do pozycji centralnej po skręcie zostaje w tej samej pozycji i trzeba samodzielnie ją wyprostować.

Przyczyną są najczęściej uszkodzone prowadnice listwy, przycinanie się jej wewnętrznych elementów lub zbyt duże tarcie w przekładni kierowniczej. Powodować to może także niedostateczna ilość smaru w maglownicy, co skutkuje większym tarciem mechanizmów wewnętrznych.

Zdecydowanie zmniejszy to komfort jazdy oraz może utrudnić wykonywanie manewrów przez kierowcę.

Nierównomierne zużycie opon

Przy luzie w maglownicy możliwe jest zmienianie się kąta pochylenia i zbieżności kół. Powoduje to, że opony będą szybciej się zużywać po jednej stronie.

Konsekwencją tego jest szybsze zużywanie ogumienia i pogorszenie przyczepności na drodze.

Jakie są przyczyny uszkodzonej przekładni kierowniczej?

Przyczyny uszkodzenia przekładni kierowniczej można podzielić na 2 grupy:

  • Związane z działaniem kierowcy.
  • Związane z uszkodzeniem konkretnego elementu.

Jakie działania kierowców zwiększą szansę na uszkodzenie maglownicy?

  • Kręcenie kierownicą podczas postoju – Powoduje duże obciążenie przekładni i drążków kierowniczych.
  • Częsta jazda po nierównościach – Wstrząsy przenoszą się na przekładnie, powodując jej szybsze zużywanie.
  • Niepoprawne dobranie rozmiaru felg – Za duże felgi i szerokie opony zwiększają siłę potrzebną do skrętu.
  • Najeżdżanie na krawężnik na skręconych kołach – Mocne uderzenie może skrzywić listwę zębatą lub uszkodzić uszczelnienia.
  • Kolizja lub mocne uderzenie w przednie zawieszenie – Często kończy się skrzywieniem listwy zębatej.
  • Długotrwała jazda ze źle ustawioną geometrią kół – Kierowca musi „kontrować”, co stale obciąża maglownicę.
6 częstych działań kierowców zwiększających szansę na uszkodzenie maglownicy, jak np. kręcenie kierownicą podczas postoju.

Jakie elementy przekładni kierowniczej najczęściej ulegają uszkodzeniu?

  • Uszkodzenie listwy zębatej – Mechaniczne zużycie zębów listwy lub ich skrzywienie powoduje luzy w kierownicy i trudności w prowadzeniu.
  • Pęknięcie obudowy maglownicy – Może prowadzić do wycieku płynu wspomagania oraz wnikania zanieczyszczeń i wody do środka.
  • Zużycie uszczelnień przekładni – Wycieki płynu dostają się do mechanizmu, skutkując korozją i zatarciami.
  • Awaria elementów ślizgowych – Tuleje i prowadnice ślizgowe w listwie/kolumnie mogą się zużyć, co powoduje luzy i trudniejsze sterowanie kierownicą.
  • Problemy z pompą wspomagania – W układzie hydraulicznym niskie ciśnienie lub awaria powoduje brak smarowania i nadmierne obciążenia mechanizmu.
  • Uszkodzenie końcówek drążków kierowniczych – Mocno zużyte mogą generować dodatkowe przeciążenia w listwie.
W przekładni kierowniczej uszkodzeniu często ulega listwa zębata, obudowa maglownicy, uszczelnienia przekładni, elementy ślizgowe, pompa wspomagania, końcówki drążków kierowniczych.

Czy jazda z uszkodzoną maglownicą jest możliwa?

Jazda z uszkodzoną maglownicą jest możliwa, jednak nie jest zalecana. Do konsekwencji awarii przekładni kierowniczej zalicza się:

  • Obniżenie komfortu podczas jazdy – Stukanie maglownicy może obniżać komfort jazdy. Nawet jeśli jest to jedyny objaw, warto sprawdzić układ u mechanika, choć często nie prowadzi do dalszych uszkodzeń.
  • Zwiększone ryzyko wypadku – Przez utrudnione działanie kierownicy. Może ona nie odbijać po zakręcie lub ciężko chodzić, a w skrajnych przypadkach kompletnie przestać działać (zwykle nie dzieje się to jednak z dnia na dzień).


W przypadku zauważenia objawów uszkodzenia maglownicy, zdecydowanie zalecamy kontrolę jej stanu w serwisie samochodowym i jej ewentualną regenerację lub wymianę.

Na czym polega naprawa przekładni kierowniczej?

Naprawa przekładni kierowniczej, zwana także regeneracją, polega na demontażu całego elementu i dokładnym wyczyszczeniu jego części. Następnie, specjaliści diagnozują poprawne działanie poszczególnych części maglownicy i wymieniają wszystkie nie funkcjonujące w optymalny sposób. Na koniec, przekładnia jest ponownie składana w całość i przeprowadzane są testy jakości, dzięki którym serwis upewnia się o poprawnym działaniu naprawionego elementu.

Gdzie wykonać regenerację maglownicy?

W celu wykonania regeneracji maglownicy zapraszamy do MaXserwis Transbud Nowa Huta znajdującego się przy ul. Ujastek 11 w Krakowie. W profesjonalny sposób zadbamy o przywrócenie Twojej przekładni kierowniczej do optymalnego działania.

Skontaktuj się z nami telefonicznie pod numerem 881 005 183, mailowo pod adresem maxserwis@tnh.pl lub przez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.

Najczęściej zadawane pytania

Jak rozpoznać uszkodzoną maglownicę?

Uszkodzoną maglownicę można rozpoznać przez jej charakterystyczne stukanie, luz na kierownicy, ciężkie działanie kierownicy i wycieki płynu wspomagającego.

Luz na maglownicy najczęściej objawia się przez niepoprawne działanie kierownicy. Jest ona opóźniona – można nią poruszać o kilka stopni bez reakcji kół.

Ciężko jednoznacznie stwierdzić, ile wytrzyma przekładnia kierownicza, jednak szacuje się to na 100-200 tys. km. Będzie to jednak zależeć od kilku czynników.

Przede wszystkim od stylu jazdy kierowcy, ale także od warunków po jakich się on porusza na co dzień. Jeśli często jeździ po drogach z nierównościami, to maglownica będzie zużywać się szybciej.

Można to zrobić telefonicznie pod numerem 881 005 183, mailowo pod adresem maxserwis@tnh.pl lub przez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.

Przeczytaj także: