Uszkodzony czujnik sprzęgła – objawy, przyczyny i koszty

Uszkodzenie czujnika sprzęgła to z pozoru drobna usterka, która może uniemożliwić uruchomienie samochodu lub pogorszyć komfort podczas prowadzenia. Będzie ona przejawiała się kilkoma różnymi objawami, jednak mogą one pokrywać się z szeregiem innych problemów.W tym artykule przedstawimy za co odpowiada czujnik położenia pedału sprzęgła, gdzie się znajduje, objawy uszkodzenia, ich przyczyny oraz skutki, a także metody sprawdzenia jego sprawności, jak go zaadaptować i wymienić oraz koszty z tym związane.
3 pedały w samochodzie, w którym uszkodzony czujnik sprzęgła objawiać się będzie jego trudniejszym działaniem.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Spis treści

Za co odpowiada czujnik położenia pedału sprzęgła?

Czujnik położenia pedału sprzęgła występuje w pojazdach wyposażonych w manualną skrzynię biegów. Odpowiada on za wykrywanie położenia i ruchu pedału sprzęgła i przekazanie informacji o tym do jednostki sterującej silnika (ECU) lub jednostki sterującej skrzyni biegów (TCM).

W ten sposób, ECU zmienia chwilowo parametry silnika i dostosowywuje wtrysk paliwa, przez co obroty zmniejszają się podczas zmiany biegów.

Informacja ta jest wykorzystywana przy uruchamianiu silnika, zmianie biegów oraz w działaniu tempomatu.

Czujnik współpracuje z:

  • Jednostką sterującą silnika (ECU).
  • Jednostką sterującą skrzyni biegów (TCM).
  • Systemem start-stop.
  • Tempomatem.

W niektórych modelach pojazdów silnik nie uruchomi się bez wciskania sprzęgła.

Czujnik występuje również w pojazdach bez tempomatu.

W dużym uproszczeniu:

Wyobraź sobie, że samochód przypomina dużego robota, a pedał sprzęgła działa jak przycisk, który informuje system sterujący: „Teraz możesz zmienić bieg”. Czujnik położenia pedału sprzęgła to pracownik tego robota, który sprawdza, czy przycisk ten został naciśnięty i przekazuje to robotowi. Czujnik pomaga podczas zmiany biegów. Dzięki temu auto wie, kiedy może odpalić silnik, rozumie, kiedy zatrzymać i wystartować (w systemie start-stop) oraz wie, że kierowca planuje coś zrobić, więc przygotowuje do tego silnik i inne potrzebne części. Bez tego czujnika samochód trochę się gubi i nie wie, co robić, tak jak robot, który nie słyszy polecenia.

Gdzie jest czujnik położenia sprzęgła?

Czujnik położenia sprzęgła przeważnie znajduje się w pobliżu pedału sprzęgła, gdzie pedał łączy się z mechanizmem. Żeby się do niego dostać konieczne może być rozkręcenie maskownicy.

Jest to czujnik z wtyczką elektryczną (często 2- lub 4-pinową) i tłoczkiem, który naciskany jest przez ruch pedału.

Musimy wspomnieć, że są jednak wyjątki. W niektórych pojazdach, jak np. Fordzie Focus Mk2 jest on umiejscowiony w komorze silnika, przy głównym siłowniku sprzęgła.

W innym pojeździe, np. Hyundai ix35, znajduje się on w standardowym miejscu, ale występują 2 czujniki.

  • Czujnik położenia pedału sprzęgła – do uruchamiania silnika.
  • Czujnik pełnego wciśnięcia sprzęgła – do systemów start-stop i tempomatu.

Jakie są objawy uszkodzonego czujnika sprzęgła?

Do objawów uszkodzonego czujnika sprzęgła zaliczyć można:

  • Brak możliwości uruchomienia silnika – ECU nie otrzymuje sygnału o wciśnięciu sprzęgła, co powoduje zablokowanie rozrusznika dla bezpieczeństwa.
  • Szarpanie podczas zmiany biegu – Brak odpowiedniej komunikacji ze strony czujnika sprawia, że ECU nie odcina momentu obrotowego podczas zmiany biegów.
  • Wysokie obroty przy zmianie biegu – Silnik nie otrzymuje informacji o wciśnięciu sprzęgła przez co opóźnia obniżenie obrotów przy zmianie biegów.
  • Błąd na desce rozdzielczej – Może pojawić się kontrolka Check Engine, ESC (elektroniczny system stabilizacji) lub błąd tempomatu. Konieczne jest wtedy podłączenie samochodu do komputera.
  • Nie wyłączanie się tempomatu – Samochód nie wiedząc o wciśnięciu sprzęgła nie dezaktywuje tempomatu, przez co może dojść do nagłego przyspieszenia podczas zmiany biegów.
  • Brak reakcji podczas wciśnięcia pedału sprzęgła podczas diagnostyki – Po podłączeniu samochodu do komputera i wciśnięciu pedału sprzęgła, pojazd nie będzie reagował.

 

Problem z identyfikacją tej usterki jest taki, że powyższe awarie często świadczą także o uszkodzeniu innego elementu, jak np. rozrusznika, akumulatora itp. Z tego powodu warto to zdiagnozować w serwisie samochodowym, aby zminimalizować ryzyko popełnienia błędu i utraty czasu i pieniędzy na niepotrzebne naprawy.

6 objawów uszkodzonego czujnika sprzęgła, takich jak szarpanie i wysokie obroty przy zmianie biegów, nie wyłączanie się tempomatu.

Jakie są przyczyny uszkodzenia czujnika położenia sprzęgła?

Częstymi przyczynami uszkodzenia czujnika położenia sprzęgła są:

  • Naturalne zużycie – Pod wpływem czasu, jego elementy takie jak styk, tłoczek, czy sprężyna będą się zużywać przez co może tracić on sygnał.
  • Agresywna jazda – Częste i gwałtowne przyspieszanie i hamowanie (a tym samym też wciskanie sprzęgła) przyspieszy zużycie czujnika.
  • Stłuczka lub wypadek – W wyniku uderzenia, uszkodzeniu może ulec wiązka elektryczna, pedał sprzęgła, czy mocowanie.
  • Awaria układu elektrycznego – Korozja, zalanie, przetarcie, czy słabe uziemienie mogą skutkować brakiem sygnału w czujniku.
  • Zanieczyszczenia – Wejście brudu lub wilgoci do czujnika może powodować problem z jego stykami lub tłoczkiem.
  • Błędy podczas montażu – Niepoprawny montaż lub zapomnienie jego podpięcia może powodować problemy z nim.
6 przyczyn uszkodzenia czujnika położenia sprzęgła, jak np. awaria układu elektrycznego, stłuczka, czy naturalne zużycie.

Jakie są skutki jazdy bez sprawnego czujnika sprzęgła?

Najbardziej oczywistym skutkiem jazdy bez sprawnego czujnika sprzęgła jest brak możliwości uruchomienia silnika. Oprócz tego, zwiększone może być zużycie paliwa, jak i samego sprzęgła. Wynika to ze zwiększonych obrotów podczas zmiany biegów. Związane z tym jest także nagłe przyspieszanie, jeśli nie działa poprawnie tempomat, co w skrajnych przypadkach może doprowadzić do kolizji.

Zwykle jednak, niesprawny czujnik sprzęgła objawiać się będzie mniejszym komfortem jazdy. Naprawa tego problemu nie jest szczególnie droga, dlatego zalecamy jej szybkie wykonanie.

Jak sprawdzić czujnik pedału sprzęgła?

Istnieje kilka sposób na sprawdzenie poprawności działania czujnika pedału sprzęgła. Oto one:

Metody sprawdzenia czujnika pedału sprzęgła, takie jak test multimetrem, komputerem diagnostycznym i kontrola wizualna.

Test multimetrem

  1. Zdemontuj maskownicę pojazdu (w pobliżu pedału sprzęgła).
  2. Zdemontuj czujnik pedału sprzęgła.
  3. Podepnij czujnik do multimetru (2 terminale, należy podłączyć do 2 przewodów).
  4. Naciśnij wtyczkę czujnika i obserwuj zmiany wartości na multimetrze – jeśli wskaźnik reaguje, czujnik działa poprawnie, natomiast brak zmiany oznacza jego uszkodzenie.

Test komputerem diagnostycznym

  1. Podłącz komputer do samochodu.
  2. Wejdź w odpowiedni blok diagnostyczny (będzie on zależeć od marki pojazdu, dla samochodów VAG będzie to blok 66).
  3. Naciśnij pedał sprzęgła i sprawdź, czy zmieniają się wartości. Jeśli wartości zmieniają się przy naciskaniu, czujnik działa prawidłowo, natomiast brak zmiany sugeruje uszkodzenie.

Kontrola wizualna

  1. Zdemontuj maskownicę pojazdu.
  2. Odepnij przewód czujnika.
  3. Sprawdź, czy nie występują na nim jakieś przetarcia, brudy, korozja itp. i w razie potrzeby je wyczyść.
  4. Sprawdź, czy nie zostały uszkodzone jego elementy, jak np. tłoczek lub sprężynka.

 

Wykonanie samodzielnego sprawdzenia sprawności czujnika pedału sprzęgła nie jest trudne, chociaż może wymagać sprzętu (multimetru lub komputera diagnostycznego) i wiedzy, jak dane wyniki zinterpretować.

Jak zaadaptować czujnik pedału sprzęgła?

Adaptacja czujnika pedału sprzęgła nie jest konieczna w każdym przypadku. Wymagana ona będzie jedynie przy czujnikach pozycyjnych i w samochodach z funkcją start-stop z bardziej rozbudowanym ECU.

Można ją przeprowadzić na 2 sposoby, jeden z nich nie będzie wymagał komputera, ale nie zawsze spełni swoje zadanie, podczas gdy do drugiego potrzebny będzie komputer diagnostyczny, odpowiedni program i wiedza.

Adaptacja czujnika pedału sprzęgła bez komputera

  1. Włącz samochód, ale nie odpalaj silnika.
  2. Wciśnij sprzęgło w pełny sposób i przytrzymaj przez ok. 3-5 sekund.
  3. Puszczaj powoli pedał.
  4. Powtórz tą czynność kilkakrotnie (3-5 razy powinno wystarczyć).
  5. Wyłącz samochód, poczekaj kilka minut i uruchom silnik.

 

W ten sposób ECU może samodzielnie nauczyć się działania czujnika sprzęgła.

Adaptacja czujnika pedału sprzęgła ze sprzętem diagnostycznym

Do tego procesu potrzebny będzie komputer diagnostyczny lub aplikacja OBD. Będzie się on nieco różnił w zależności od marki pojazdu.

  1. Podłącz urządzenie do komputera.
  2. Przejdź do ECU lub modułu sprzęgła.
  3. Znajdź opcję: „Clutch Pedal Position Sensor Learning / Calibration / Reset”
  4. Wykonaj procedurę zgodnie z instrukcjami pojawiającymi się na ekranie (zwykle konieczne jest też wciskanie i puszczanie pedału).

 

W celu sprawdzenia poprawności działania pierwszym znakiem powinno być zniknięcie kontrolek ostrzegawczych na desce rozdzielczej, chociaż dla pewności warto wykonać jazdę próbną.

Krok po kroku przedstawiony proces adaptacji czujnika pedału sprzęgła ze sprzętem diagnostycznym.

Jak wymienić czujnik położenia pedału sprzęgła?

Wymiana czujnika położenia pedału sprzęgła nie należy do czynności skomplikowanych. Problemem w razie wystąpienia tej (lub podobnej) usterki jest jej diagnoza.

Proces wymiany wygląda w ten sposób:

  1. Zdemontuj maskownicę pojazdu (najczęściej przykręconą śrubami o rozmiarze M8).
  2. Odepnij czujnik sprzęgła.
  3. Zdemontuj czujnik (on także jest przeważnie zamontowany standardowymi śrubami).
  4. Zamontuj nowy element analogicznie do wcześniej wykręcanego.
  5. Podepnij jego przewód.
  6. Zamontuj maskownicę pojazdu.
  7. Sprawdź poprawność działania samochodu.

 

Nie jest to ciężka czynność, chociaż w przypadku niektórych pojazdów może wiązać się także z jego adaptacją, do której może być konieczny odpowiedni sprzęt.

7 kroków wymiany czujnika położenia pedału sprzęgła przygotowane przez Transbud Nowa Huta.

Ile kosztuje wymiana i adaptacja czujnika położenia sprzęgła?

Koszt wymiany czujnika położenia sprzęgła wynosi około 100–150 zł. Do tego należy doliczyć cenę samego elementu, która waha się między 30 a 70 zł (dla lepszej jakości komponentów może wynieść do 100 zł). Ostateczny koszt wymiany nie powinien przekroczyć 250 zł.

Zwykle, adaptacja jest włączona w powyższą cenę, jednak sama w sobie kosztuje ok. 50-100 zł.

Oczywiście, ceny te są poglądowe i mogą się różnić w zależności od lokalizacji, jak i cennika za roboczogodzinę konkretnego warsztatu.

Wykonaj wymianę czujnika sprzęgła w MaXserwis Transbud Nowa Huta

Zachęcamy do skorzystania z usług MaXserwis Transbud Nowa Huta – sprawdzonego warsztatu, który świadczy usługi szybko i dokładnie, aby przywrócić pełną sprawność Twojego pojazdu.

Oferujemy kompleksową diagnostykę komputerową, dzięki której dokładnie poznamy co tak naprawdę jest problemem w Twoim samochodzie i szereg profesjonalnych napraw, które zagwarantują bezpieczeństwo i komfort jazdy.

Umów się na wizytę w naszym warsztacie znajdującym się przy ul. Ujastek 11 w Krakowie telefonicznie pod numerem 12 681 82 95 lub 881 005 183, mailowo pod adresem maxserwis@tnh.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.

Najczęściej zadawane pytania

Do czego służy czujnik pedału sprzęgła?

Do przesyłania komunikatu do jednostki sterującej silnika (ECU) o naciśnięciu pedału sprzęgła, dzięki czemu może on dostosować odpowiednie obroty i wtrysk paliwa zapewniając optymalne osiągi.

Nie, jest to konieczne tylko w przypadku czujników pozycyjnych i pojazdów z funkcją start-stop, które posiadają bardziej rozbudowaną jednostkę sterującą silnika (ECU).

Teoretycznie jest to możliwe, chociaż zależeć to będzie od pojazdu. Niektóre, nie umożliwią startu, podczas gdy inne będą zachowywały się nieco inaczej podczas zmiany biegów (inaczej będzie działało wówczas sprzęgło).

Tak, przez niedostarczanie informacji do ECU o wciśnięciu sprzęgła, podczas zmiany biegów mogą być wykorzystywane wysokie obroty, co oznacza szybsze zużywanie paliwa.

Zapraszamy do MaXserwis Transbud Nowa Huta przy ul. Ujastek 11 w Krakowie. W profesjonalny sposób zapewnimy o przywróceniu pełnej sprawności Twojego samochodu.

Umówić można się telefonicznie pod numerem 12 681 82 95 lub 881 005 183, mailowo pod adresem maxserwis@tnh.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.

Przeczytaj także: