Do czego służy i jak działa czujnik stopu?
Czujnik pedału hamulca (wyłącznik świateł stopu) służy do przekazywania sygnału o wciśnięciu pedału hamulca oraz sterowania światłami hamowania.
Jego mechaniczna odmiana działa w ten sposób, że otwiera lub zamyka swój obwód elektryczny, który odpowiada za działanie świateł hamowania. W przypadku czujników ciśnieniowych, efekt jest taki sam, jednak dzieje się to przez wzrost ciśnienia przez naciśnięcie pedału hamulca.
Czujnik komunikuje się także z tempomatem, ABS-em, ESP i komputerem pokładowym.
Mechaniczny znajduje się najczęściej przy pedale hamulca, pod deską rozdzielczą, w układzie hydraulicznym pojazdu. Ciśnieniowy to czujnik w układzie ABS/ESP w okolicy pompy hamulcowej.
Czujniki pedału hamulca – wersje 2- i 4-pinowe
W samochodach można spotkać się z 2 rodzajami czujników pedału hamulca: takich z 2 i 4 pinami. Występuje między nimi kilka różnic.
2-pinowy czujnik spotyka się zwykle w starszych pojazdach i jest on ściśle odpowiedzialny za działanie świateł hamowania. Jeden pin to zasilanie, a drugi to wyjście na światła stopu.
Czujnik 4-pinowy jest wykorzystywany w nowocześniejszych samochodach. Ma on 2 niezależne obwody. Jeden z nich działa dokładnie tak, jak czujnik 2-pinowy, a drugi odpowiada za komunikację z systemami elektronicznymi. Współpracuje on m.in. z tempomatem, ABS/ESP, komputerem pokładowym, systemem Start-Stop i skrzynią biegów (w szczególności automatyczną).
W autach z systemami autonomicznego hamowania LKA / AEB może występować czujnik pedału hamulca z magistralą CAN (więcej niż 4 przewody), co warto uwzględnić przy diagnostyce.
Dlaczego to ważne?
Ponieważ pomaga w identyfikacji błędów. Jeśli posiadasz czujnik 2-pinowy i zauważysz awarię tempomatu, to problemem nie będzie czujnik stopu, jednak jeśli taka sytuacja będzie w 4-pinowym, to wymagać to może dogłębniejszej diagnozy.
Jakie są objawy uszkodzenia czujnika stopu?
Do objawów uszkodzenia czujnika stopu zaliczyć można:
- Nie włączanie się świateł hamowania.
- Ciągłe działanie świateł hamowania.
- Błędy na desce rozdzielczej (np. Check Engine, ABS, ESP).
- Niepoprawne działanie tempomatu.
- Brak możliwości uruchomienia samochodu.
- Brak możliwości zmiany biegu w automatycznej skrzyni biegów.
- Słabsza moc pojazdu.

Światła stopu nie świecą
W przypadku uszkodzenia czujnika stopu, nie będzie wysyłane napięcie do pojazdu, przez co światła hamowania nie będą się włączać.
Czujnik nie wyczuwa naciśnięcia pedału, wskutek czego pozostaje w pozycji otwartej, a światła się nie zapalają.
Światła stopu świecą cały czas
Zwykle spowodowane zwarciem przewodu, przez który czujnik cały czas pozostaje w pozycji zamkniętej. Oznacza to, że ciągle wysyła komunikat o naciśnięciu pedału, przez co światła stopu są cały czas włączone.
Problemem może być także montaż lub poszczególny element czujnika, ale o przyczynach więcej w dalszej części artykułu.
Błędy na desce rozdzielczej
Awaria czujnika stopu może powodować pokazywanie się takich kontrolek jak Check Engine, ABS lub ESP. Dzieje się tak w szczególności w pojazdach z jego 4-pinową wersją.
Współpracuje on z innymi systemami w pojeździe, jak ABS, ESP, tempomat, system Start-Stop. Jego awaria oznaczać będzie brak komunikatu o hamowaniu, co może objawiać się zapaleniem kontrolki.
Podczas diagnostyki komputerowej można odczytać takie kody błędów, które odpowiadać będą uszkodzeniu czujnika stopu: 00526, P0504, P0571, P0752, P0573.
Niepoprawne działanie tempomatu
Jak wcześniej wspominaliśmy, w nowoczesnych pojazdach, czujnik pedału hamulca współpracuje z tempomatem. Używany jest do wyłączenia tego systemu, gdyż powinno to nastąpić po naciśnięciu pedału hamulca.
Uszkodzenie czujnika nie będzie wysyłało o tym sygnału, przez co tempomat może nie działać lub działać nieprawidłowo.
Brak możliwości uruchomienia samochodu
Można to zauważyć przede wszystkim w pojazdach z systemem Start-Stop. Brak komunikatu o naciśnięciu pedału hamulca oznacza, że jednostka sterująca nie wie, kiedy powinna zrestartować silnik.
Może to spowodować, że nie będziesz mógł uruchomić samochodu.
Brak możliwości zmiany biegów w automatycznej skrzyni
Próba zmiany biegu z “P” podczas startu pojazdu nie będzie możliwa, gdyż czujnik nie wyśle komunikatu o naciśnięciu pedału hamulca do ECU.
Dzieje się tak, ponieważ zawór elektromagnetyczny blokujący dźwignię nie dostaje sygnału, przez co nie można zmienić biegu z “P”.
Słabsza moc pojazdu
Nietypowy objaw uszkodzenia czujnika stopu, który głównie może mieć miejsce w pojazdach z napędem diesla. Dzieje się tak, kiedy ECU myśli, że pedał hamulca jest wciśnięty, co uniemożliwia podniesienie obrotów powyżej pewnej granicy.
Jest to szczególnie widoczne podczas przyspieszania, gdyż pojazd może wykrywać jednoczesne naciśnięcie pedału gazu i hamulca, co może uruchomić tryb ochronny i ograniczyć obroty.
Jakie są przyczyny uszkodzenia czujnika stopu?
Do głównych przyczyn uszkodzenia czujnika stopu zaliczamy:
- Zużycie czujnika – Pod wpływem zużycia naturalnego lub awarii współpracujących z nim części.
- Zwarcie w przewodach – Starcie lub ciągły styk przewodów mogą powodować awarię czujnika pedału hamulca.
- Niepoprawny montaż – Czynność ta nie jest trudna, jednak mogą zdarzyć się błędy, np. złe jego ustawienie przez co nie będzie działać poprawnie.
- Zanieczyszczenia – Kurz, brud, czy osad w przewodach mogą sprawić, że czujnik nie będzie wysyłał sygnału o naciśnięciu pedału hamulca.
- Uszkodzenia mechaniczne – Mogą powstać wskutek wypadku, zalania, czy błędów montażowych.
Jak sprawdzić czujnik pedału hamulca?
Wyróżniamy kilka podstawowych sposobów na sprawdzenie poprawności działania czujnika pedału hamulca.

Kontrola wizualna
Polega przede wszystkim na sprawdzeniu, czy światła hamowania działają tak jak powinny. W tym celu sugerujemy poprosić kogoś o pomoc, tak żeby jedna osoba pracowała hamulcem, a druga kontrolowała, czy się one odpowiednio świecą.
Warto także sprawdzić fizyczny stan czujnika. Znaleźć go zwykle można pod deską rozdzielczą, w pobliżu samego pedału hamulca (wymagane będzie rozkręcenie).
Sprawdź też, czy przewody podłączone do czujnika oraz jego styki są w dobrym stanie – nie są przetarte, przecięte lub zbyt luźne.
Sprawdzenie multimetrem
Tutaj proces będzie się różnił w zależności od konkretnego pojazdu. Niektórzy producenci sugerują sprawdzenie napięcia na złączu czujnika podczas naciśnięcia i zwolnienia pedału hamulca, podczas gdy inni mówią o ciągłości przełącznika przy wciśniętym i zwolnionym pedale.
W obydwu tych przypadkach, jeśli zauważysz brak napięcia lub nieprawidłowe wartości, to będzie świadczyć to o awarii czujnika stopu.
Podłączenie samochodu do komputera
Przy pomocy komputera diagnostycznego lub skanera OBD2, sprawdź kody błędów i na konkretnym bloku, poprawność działania czujnika stopu. Odpowiednio działający, będzie załączał się tylko po naciśnięciu pedału hamulca.
Czym grozi jazda z uszkodzonym czujnikiem pedału hamulca?
Uszkodzenie czujnika pedału hamulca może mieć konsekwencje prawne, związane z bezpieczeństwem i komfortem jazdy.
- Skutki prawne – Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia § 12 ust. 1 pkt 4, w samochodzie muszą być sprawne światła hamowania. Awaria czujnika może spowodować złamanie tego przepisu i karę pieniężną, zatrzymanie dowodu lub negatywny wynik badania technicznego.
- Skutki bezpieczeństwa – Brak sprawnych świateł hamowania uniemożliwia sygnalizację o hamowaniu do innych uczestników ruchu drogowego, co może spowodować wypadek.
- Obniżenie komfortu jazdy – Obniżenie mocy podczas przyspieszania lub trudności z wystartowaniem pojazdu znacznie utrudnią korzystanie z auta.
- Rozładowanie akumulatora – Jeśli czujnik stopu będzie wyczuwał, że pedał hamulca jest cały czas wciśnięty, to będzie rozładowywał akumulator.

Czy trzecie światło stopu jest obowiązkowe?
Obowiązek posiadania świateł stopu regulowany jest homologacją konkretnego pojazdu. Ogólna zasada jest taka, że jeśli samochód fabrycznie wyposażony jest w trzy światła hamowania, to wszystkie muszą być sprawne.
Kwestia ta jest również uregulowana przepisami Unii Europejskiej. W Regulaminie nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych możemy przeczytać, że pojazd musi być wyposażony w:
"Dwa urządzenia kategorii S1 lub S2 i jedno urządzenie kategorii S3 lub S4 na pojazdach wszystkich kategorii."
W praktyce, S1 i S2 to światła stopu lewe i prawe, a S3 i S4 to światła centralnie montowane – “trzecie” światło stopu.
Podczas badania technicznego samochodu osobowego diagności sprawdzają, czy wszystkie światła stopu działają prawidłowo. Jeśli jedno z nich nie działa, jest to kwalifikowane jako usterka drobna. W takim przypadku pojazd zostaje dopuszczony do ruchu z pozytywnym wynikiem badania, jednak informacja o usterce trafia do systemu CEPiK (co oznacza, że policjant podczas kontroli będzie miał do niej dostęp).
W przypadku, gdy nie działają dwa światła stopu, jest to traktowane jako usterka poważna. Samochód otrzymuje wówczas wynik negatywny, a kierowca ma 14 dni na usunięcie awarii.
Jeśli żadne z trzech świateł hamowania nie działa, mamy do czynienia z usterką niebezpieczną. Skutkuje to negatywnym wynikiem badania technicznego oraz elektronicznym zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego pojazdu.
Jak wymienić czujnik stopu?
Wymiana czujnika stopu nie jest czynnością trudną, jednak mogą w jej trakcie zdarzyć się błędy. Proces ten przebiega następująco:
- Demontaż obudowy nad pedałem hamulca.
- Odłączenie przewodu czujnika.
- Demontaż czujnika stopu.
- Montaż nowego czujnika pedału hamulca.
- Podłączenie przewodu czujnika.
- Montaż obudowy.
- Weryfikacja poprawności działania czujnika.
Czynność tą można wykonać także w profesjonalnym serwisie samochodowym, jak np. MaXserwis Transbud Nowa Huta.

Ile kosztuje wymiana czujnika pedału hamulca?
Koszt wymiany czujnika pedału hamulca to 150-200 zł. Nowy czujnik to koszt 40-100 zł, a cena robocizny to ok. 100 zł.
Ceny te są oczywiście poglądowe i mogą się różnić w zależności od konkretnej części zamiennej oraz stawek warsztatu przeprowadzającego wymianę.
Warto jednak nie zwlekać z serwisem, gdyż jazda z niesprawnym czujnikiem stopu może skutkować otrzymaniem mandatu, który znacząco przewyższy koszt wymiany.
Szybka i dokładna wymiana czujnika stopu w MaXserwis Transbud Nowa Huta
Zapraszamy do MaXserwis Transbud Nowa Huta, gdzie wykonujemy profesjonalną i szybką wymianę czujnika stopu oraz szereg innych czynności naprawczych. Korzystając z naszych usług możesz mieć pewność o pełnej sprawności swojego samochodu.
Umów się na wizytę w naszym warsztacie znajdującym się przy ul. Ujastek 11 w Krakowie już dziś telefonicznie pod numerem 12 681 82 95 lub 881 005 183, mailowo pod adresem maxserwis@tnh.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.
Najczęściej zadawane pytania
Gdzie jest czujnik pedału hamulca?
Czujnik pedału hamulca znajduje się nad samym pedałem, pod deską rozdzielczą. W celu dostania się do niego konieczny będzie demontaż obudowy się tam znajdującej.
Jaki wpływ ma czujnik stopu na układ ESP?
W czujnikach 4-pinowych współpracują one ze sobą. Czujnik daje mu informację, że kierowca rozpoczął hamowanie, po czym może on w odpowiednim momencie aktywować swoje funkcje stabilizujące.
Czy trzecie światło stopu jest obowiązkowe?
W przypadku, kiedy w samochodzie osobowym są fabrycznie zamontowane trzy światła stopu, to będzie ono obowiązkowe. Podczas badania technicznego niesprawność jednego z nich nie będzie jednak skutkować negatywnym wynikiem.
Czy światła stopu działają bez zapłonu?
W większości nowoczesnych samochodów światła stopu będą działać bez zapłonu. Wyjątkiem są pojazdy starsze i specyficzne modele (np. w BMW E90).
Czy mogę wymienić czujnik pedału hamulca samodzielnie?
Tak, nie jest to trudna naprawa, chociaż mogą w jej trakcie zdarzyć się błędy (np. złe ustawienie czujnika). Jeśli nie chcesz robić tego samodzielnie, to zapraszamy do MaXserwis Transbud Nowa Huta przy ul. Ujastek 11 w Krakowie.
Jak mogę umówić się na wizytę w Waszym warsztacie?
Na wizytę w naszym warsztacie można umówić się telefonicznie pod numerem 12 681 82 95 lub 881 005 183, mailowo pod adresem maxserwis@tnh.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.





