Uszkodzony regulator ciśnienia paliwa – przyczyny i objawy

Regulator ciśnienia paliwa to element w pojeździe, którego jednoznaczna diagnoza jest ciężka. Jest to jeden z tych podzespołów, których objawy mogą świadczyć o szeregu różnych źródeł problemu. Może jednak prowadzić do poważnych i kosztownych usterek, dlatego istotne jest szybkie ich rozpoznanie.Po przeczytaniu tego artykułu będziesz wiedział przede wszystkim jakie są objawy uszkodzenia regulatora ciśnienia paliwa. Napiszemy także o ogólnych funkcjach tego elementu, gdzie go znaleźć, jak go sprawdzić i wymienić (i powiązane z tym koszty) oraz przyczyny omawianych problemów.
Mechanik trzymający dwa klucze nasadowe z otwartą maską samochodu sprawdzający uszkodzony regulator ciśnienia paliwa i jego objawy
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Spis treści

Jak działa regulator ciśnienia paliwa?

Regulator ciśnienia paliwa to element układu paliwowego, który kontroluje ciśnienie paliwa dostarczanego do wtryskiwaczy i odprowadza jego nadmiar z powrotem do zbiornika. Urządzenie działa po dostarczeniu przez pompę odpowiedniej ilości paliwa pod wysokim ciśnieniem do listwy paliwowej. W ten sposób zapewnione są warunki niezbędne do optymalnego procesu spalania

Od wewnątrz regulatora, membrana i sprężyna pracują razem, aby kontrolować ciśnienie paliwa. W przypadku, kiedy jest ono zbyt wysokie, membrana otwiera zawór, przez co nadmiar paliwa może wrócić do zbiornika przez przewód powrotny.

Regulator może być sterowany podciśnieniowo lub elektronicznie. W starszych, podciśnieniowych modelach, przewód podciśnieniowy z kolektora dolotowego reguluje ciśnienie badając obciążenie silnika. W nowoczesnych regulatorach odbywa się to elektronicznie. Wykorzystuje on wówczas sterowniki silnika do bardziej precyzyjnych regulacji.

Regulator ciśnienia paliwa to niewielki element układu paliwowego. W ramach swojego działania, zapewnia, że w szynie paliwowej utrzymywane jest stałe ciśnienie paliwa. Jest to o tyle istotne, że niektóre pompy paliwa dostarczają zbyt wysokie ciśnienie niż optymalne do układu. Regulator jest zatem kluczowy do optymalizacji jego ilości.

Za co odpowiada regulator ciśnienia paliwa?

Regulator ciśnienia ma 4 podstawowe funkcje. Są nimi:

  1. Zapewnienie optymalnego ciśnienia paliwa – Reguluje wysokie ciśnienie dostarczane przez pompę, aby układ paliwowy działał bez problemu.
  2. Zapobieganie problemom z wydajnością silnika – Zapewnia odpowiednią mieszankę paliwowo-powietrzną. Zbyt bogata prowadzić może do nadmiaru paliwa, a zbyt uboga do jego niedostatecznej ilości (więcej o tym w dalszej części artykułu).
  3. Poprawia efektywność paliwową i kontrolę emisji – Optymalizacja mieszanki pozwala na obniżenie emisji spalin i wydajniejsze zużycie paliwa.
  4. Pomaga w działaniu pompy paliwowej – Przez regulację nadmiaru przepływu paliwa i jego cofanie do zbiornika zapobiega przeciążeniu pompy.
5 podstawowych funkcji, za które odpowiada regulator ciśnienia paliwa w pojeździe

Gdzie jest regulator ciśnienia paliwa?

Regulator ciśnienia paliwa znaleźć zwykle można na końcu listwy paliwowej, po wtryskiwaczach (w systemach obejmujących powrót paliwa). W systemach bez powrotu jest on zintegrowany w zbiorniku paliwa w pobliżu pompy.

W różnych modelach pojazdów może to być w różnym miejscu pod maską. Jest on jednak dosyć charakterystyczny. Często (chociaż nie zawsze) na jego powierzchni znajduje się miernik ciśnienia przez co łatwiej go rozpoznać.

Jakie są objawy uszkodzonego regulatora ciśnienia paliwa?

Objawy uszkodzonego regulatora ciśnienia paliwa można podzielić na 2 kategorie: kiedy mamy zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie. Zauważyć wtedy będziesz mógł kompletnie inne objawy.

Jakie są objawy zbyt niskiego ciśnienia paliwa?

Zbyt niskie ciśnienie paliwa oznaczać może zbyt mało paliwa w układzie paliwowym, co powodować może:

  • Wypadanie zapłonu – Niewystarczająca ilość paliwa prowadzi do zakłócenia procesu jego spalania, przez co utrudniony będzie zapłon.
  • Trudności z uruchomieniem silnika – Zbyt niskie ciśnienie utrudnia pompie dostarczenie odpowiedniej ilości paliwa, która wymagana jest do uruchomienia silnika.
  • Nierówną pracę na biegu jałowym lub gaśnięcie pojazdu – Jeden z najbardziej powszechnych powodów. Objawia się w szczególności na niskich obrotach, ponieważ nie jest zapewniony stały dopływ paliwa.
  • Niską wydajność paliwowa – Silnik musi ciężej pracować, aby się uruchomić, co wynika z niespójnego dostarczania paliwa.
  • Słabe przyspieszenie – Silnik nie osiąga odpowiedniego balansu mieszanki paliwowo-powietrznej. Jest wówczas zbyt mało paliwa, a tym samym też mniejsza moc wyjściowa (jest to też popularnym objawem problemów z wtryskiwaczami).

Jakie są objawy zbyt wysokiego ciśnienia paliwa?

Zbyt wysokie ciśnienie paliwa może oznaczać jego nadmierną ilość w stosunku do powietrza w mieszance (nazywane także zbyt bogatą mieszanką). Może to powodować:

  • Zapalenie się kontrolki Check Engine – Świecąca kontrolka silnika może oznaczać (między innymi) problem z regulatorem. Podczas diagnozy może wówczas pokazać się kod błędu, np. P0089, P0090.
  • Zapach paliwa w pojeździe – Może być spowodowane uszkodzeniem membrany regulatora. Skutkiem może być zalanie silnika paliwem, co prowadzić może do uszkodzenia jego samego, a także katalizatora lub sondy lambda.
  • Szybkie ubywanie paliwa – Dostarczanie zbyt dużej dawki paliwa powodować będzie jej szybsze spalanie i konieczność częstszych wizyt na stacji paliw.
  • Słaba wydajność silnika – Obniżona jest wówczas moc pojazdu, przez co silnik nie działa w optymalny sposób.
  • Brudne świece zapłonowe – Gromadzenie się osadu na świecach sprawia, że nie działają one poprawnie, co może powodować np. większe zużywanie paliwa.
  • Ciemny dym z rury wydechowej – Jest to objawa spalania szczególnie bogatej mieszanki.

 

Problemem z identyfikacją, że to właśnie regulator ciśnienia paliwa jest uszkodzony jest to, że wyżej wymienione objawy nie wskazują jednoznacznie na niego. Bardzo podobne występują w wypadku awarii pompy paliwa lub filtra.

Warto zauważyć, że niezależnie, czy posiadasz pojazd z benzyną, czy dieslem to objawy awarii regulatora będą takie same.

Jak sprawdzić sprawność regulatora ciśnienia paliwa?

Sprawdzenie poprawności działania regulatora ciśnienia paliwa odbywa się w kilku krokach. Do wykonania niektórych z nich konieczny może być specjalny sprzęt, a dokładniej mówiąc tester wtryskiwaczy i uszczelki, które należy wymienić po rozkręceniu.

W pierwszej kolejności sprawdź, czy w przewodzie podciśnieniowym znajduje się paliwo. Jeśli tak to regulator jest uszkodzony.

Kolejnym krokiem jest usunięcie przewodu podciśnieniowego. Jeśli ciśnienie paliwa nie wzrośnie to oznacza awarię regulatora.

Na dokładniejszy proces sprawdzenia tego elementu składa się:

  1. Kontrola wizualna – Sprawdź, czy w pobliżu pompy paliwa nie występują wycieki oraz czy regulator i jego przewód nie posiada żadnych mechanicznych uszkodzeń. Zweryfikuj także, czy w przewodzie nie występuje zapach paliwa (może to oznaczać uszkodzoną membranę).
  2. Sprawdź ciśnienie paliwa – Odczytaj ciśnienie na wskaźniku podczas pracy silnika na biegu jałowym i porównaj z poprawnymi wartościami w instrukcji obsługi. Na tym etapie warto też usunąć przewód podciśnienia (jak pisaliśmy wcześniej). Jeśli ciśnienie wzrośnie lub jeśli paliwo zacznie kapać z regulatora to świadczyć to będzie o jego uszkodzeniu.
  3. Sprawdź wycieki – Nie uruchamiając silnika, włącz zapłon pojazdu i zaobserwuj wskaźnik ciśnienia. W przypadku, kiedy zacznie on szybko spadać to oznaczać może obecność wycieku regulatora lub zaworu zwrotnego.
  4. Test manometrem – Zablokuj przewód powrotny (przez ostrożne ściśnięcie go za pomocą odpowiedniego zacisku) i sprawdź jakie ciśnienie pokazuje manometr po uruchomieniu silnika. Zbyt wysokie może oznaczać, że problemem jest właśnie regulator, a sama pompa działa tak jak powinna.

 

Nie są to skomplikowane czynności do wykonania, jednak możliwe jest wówczas uszkodzenie jakiegoś elementu. Jeśli nie chcesz ryzykować, przekaż swój pojazd w ręce dobrego warsztatu samochodowego.

4 sprawdzone sposoby na sprawdzenie sprawności regulatora ciśnienia paliwa, od kontroli wizualnej, aż po test manometrem

Jakie są przyczyny awarii regulatora ciśnienia paliwa?

Do głównych przyczyn awarii regulatora ciśnienia paliwa zaliczamy:

  • Naturalne zużycie – W zależności od modelu i stylu jazdy, regulator wytrzyma ok. 200 000 – 250 000 kilometrów. Po tym czasie konieczna będzie jego wymiana.
  • Wcześniejsze naprawy – Wymiana np. pompy paliwa lub wtryskiwaczy mogła spowodować mechaniczne uszkodzenie regulatora.
  • Wymiana w nieodpowiednich warunkach – Dostanie się kurzu, pyłów lub innych zanieczyszczeń na miejsce regulatora podczas jego wymiany może prowadzić do jego niepoprawnego działania.
  • Zanieczyszczenia – Gromadzenie się różnego rodzaju zanieczyszczeń może utrudnić pracę regulatora.
  • Awaria innych elementów układu paliwowego – Uszkodzenie pompy paliwa lub filtra może sprawić, że regulator będzie zużywał się znacznie szybciej.

Czy można jeździć z uszkodzonym regulatorem ciśnienia paliwa?

Jazda z uszkodzonym regulatorem ciśnienia paliwa jest zdecydowanie niewskazana. Prowadzić może do trudniejszego korzystania z samochodu, awarii wtryskiwaczy i samego silnika oraz problemy z katalizatorem lub sondą lambda.

Same wtryskiwacze to koszt 2000-3500 zł za komplet (4 szt.), w zależności czy jeździsz samochodem z benzyną, czy dieslem. Problemy z silnikiem należą do najbardziej kosztownych, dlatego też zdecydowanie nie polecamy długotrwałej jazdy z uszkodzonym regulatorem ciśnienia paliwa.

Jak wymienić regulator ciśnienia paliwa?

Wymiana regulatora ciśnienia paliwa to dosyć prosta czynność, na którą składa się:

  1. Odłączenie przewodu podciśnieniowego
  2. Wyciągnięcie zawleczki
  3. Demontaż regulatora
  4. Montaż nowego regulatora
  5. Założenie zawleczki
  6. Podłączenie przewodu podciśnieniowego

 

Wymiany należy oczywiście dokonywać po sprawdzeniu jego sprawności, ponieważ jeśli problem jest z pompą paliwa lub filtrem to jedynie stracisz pieniądze i czas.

Jeśli chciałbyś, aby wszystko wykonane było przez profesjonalistów to zapraszamy na Ujastek 11 w Krakowie, gdzie w MaXserwis Transbud Nowa Huta dokonamy profesjonalnej diagnozy i wymiany.

6 kroków w celu bezpiecznego wymienienia regulatora ciśnienia paliwa w pojeździe

Ile kosztuje wymiana regulatora ciśnienia paliwa?

Na koszt wymiany regulatora ciśnienia paliwa będzie składała się cena elementu, który waha się w granicach 100-200 zł oraz robocizny, która wyniesie 100-200 zł. Oznacza to, że suma kosztów wynosi 200-400 zł.

Podczas wyboru konkretnego regulatora koniecznie sprawdź, czy jest odpowiedni dla Twojego pojazdu. 

Wykonaj kompleksowy serwis swojego układu paliwowego w MaXserwis Transbud Nowa Huta!

Jeśli szukasz dobrego serwisu samochodowego, gdzie w kompleksowy sposób dokonasz diagnozy samochodu i regulatora ciśnienia paliwa to nie szukaj dalej niż MaXserwis Transbud Nowa Huta.

Zapraszamy na wizytę w naszym warsztacie znajdującym się przy ul. Ujastek 11 w Krakowie, gdzie w szybki i precyzyjny sposób przywrócimy pełną sprawność Twojego pojazdu!

Umów się już dziś telefonicznie pod numerem 12 681 82 95 lub 881 005 183, mailowo pod adresem maxserwis@tnh.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.