Uszkodzony system Valvetronic – objawy, przyczyny, koszty

System Valvetronic to zaawansowany mechanizm wykorzystywany w samochodach marki BMW, odpowiedzialny za zmienną regulację skoku zaworów ssących. Znajduje zastosowanie m.in. w silnikach N46, N52 (E60, E90), N54 (E85) oraz nowoczesnych jednostkach B58. Jego uszkodzenie może powodować szereg problemów, które będą obniżały komfort jazdy, a mogą także mieć wpływ na stan silnika.W tym artykule przedstawimy za co odpowiada system Valvetronic, jakie są objawy i przyczyny jego uszkodzenia, jak zdiagnozować awarię oraz ile kosztuje wymiana tego zespołu.
Pojazd z uniesioną maską, co może świadczyć o uszkodzeniu systemu Valvetronic i poszukiwanie objawów.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Spis treści

Za co odpowiada system Valvetronic?

System Valvetronic wykorzystywany jest w pojazdach BMW. Odpowiada za zmienną regulację skoku zaworów dolotowych w silniku. Dodatkowo do jego funkcji zaliczamy:

  • Zmienna regulacja skoku zaworów dolotowych – Zamiast tradycyjnej przepustnicy, system Valvetronic precyzyjnie steruje dopływem powietrza w zależności od potrzeb silnika.
  • Obniżenie emisji spalin – Przez kontrolę powietrza, dokładniej spalana jest mieszanka paliwowo-powietrzna, dzięki czemu spalin jest mniej.
  • Optymalizacja spalania – Valvetronic optymalizuje zużycie paliwa w pojeździe przez mniejsze opory zasysania powietrza.
  • Polepszenie komfortu jazdy – Samochód lepiej reaguje na gaz, nie szarpie, działa płynniej i ciszej.
System Valvetronic odpowiada za zmienną regulację skoku zaworów, obniżenie emisji spalin, optymalizację spalania i polepszenie komfortu jazdy.

Jakie są objawy uszkodzonego Valvetronica?

Objawy awarii systemu Valvetronic są najczęściej odczuwalne podczas jazdy. Problemem jest fakt, że często pokrywają się z wieloma innymi awariami w samochodzie, dlatego nie obędzie się bez profesjonalnej diagnostyki (omówimy ją w dalszej części artykułu). Najczęściej spotykanymi objawami awarii Valvetronic są:

  • Szarpanie podczas przyspieszania
  • Braki mocy
  • Trudności z odpalaniem
  • Zapalenie kontrolki Check Engine
  • Większe zużycie paliwa
  • Zwiększenie ilości wydzielanych spalin
  • Kody błędów związane z systemem Valvetronic
7 najczęstszych objawów uszkodzonego systemu Valvetronic, jak np. braki mocy, Check Engine, większe zużycie paliwa itd.

Szarpanie podczas przyspieszania

Szarpanie pojawia się, gdy Valvetronic nieprawidłowo reguluje otwarcie zaworów dolotowych, przez co silnik otrzymuje raz za dużo, raz za mało powietrza.

Powoduje to nierówne spalanie mieszanki i wahanie momentu obrotowego, szczególnie odczuwalne podczas przyspieszania lub przy zmianie biegów.

Braki mocy

Awarii może ulec silniczek Valvetronic lub powiązany z nim mechanizm, co uniemożliwia uzyskanie prawidłowego skoku zaworów (zakres: 0,2-9,8 mm), przez co w komorze spalania nie ma wystarczającej ilości powietrza.

Silnik załączy się wtedy w trybie awaryjnym, co skutkować będzie obniżeniem mocy pojazdu i większym spalaniem.

Trudności z odpalaniem

Skok zaworów dolotowych nie jest ustawiony prawidłowo, przez co powietrze nie jest zasysane w optymalny sposób.

Powoduje to trudności lub brak możliwości zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej, czyli trudności z odpaleniem.

Zapalenie kontrolki Check Engine

Gdy czujnik silnika wykryje zbyt wolną reakcję systemu Valvetronic, zacięcia lub błędne pozycjonowanie zaworów, zapisze kod błędu i uruchomi kontrolkę Check Engine.

W takiej sytuacji konieczne jest odczytanie kodów błędów, które dokładniej wskażą, jaki element systemu uległ uszkodzeniu. Istotne jest, że po przeprowadzeniu serwisu możliwa jest konieczność skasowania błędów, aby pojazd działał prawidłowo.

Większe zużycie paliwa

Główną funkcją Valvetronic jest optymalizacja ilości powietrza dostarczanego do cylindrów, a tym samym też mieszanki paliwowo-powietrznej. W trakcie awarii zawory otwierają się zbyt szeroko lub zbyt wąsko, co skutkuje zubożoną lub wzbogaconą mieszanką.

Uszkodzenie Valvetronic doprowadzi do przejścia samochodu w tryb awaryjny i wykorzystaniem przepustnicy do pracy. Skutkować to będzie większym zużyciem paliwa.

Zwiększenie ilości wydzielanych spalin

Nieprawidłowa praca układu zaburza proporcje mieszanki, przez co spaliny zawierają więcej niespalonych resztek paliwa i szkodliwych gazów. W takim wypadku badanie techniczne może zakończyć się wynikiem negatywnym ze względu na nadmierne emisje.

Skutkować to będzie przeciążeniem katalizatora, zapchaniem filtra cząstek stałych (w silnikach z DPF), a w skrajnych przypadkach nawet ich uszkodzeniem.

Kody błędów związane z systemem Valvetronic

W zależności czy korzystasz z komputera diagnostycznego BMW, czy bardziej ogólnego, format kodów błędów będzie inny. Dla specyficznych dla BMW są to:

  • 2A38 – Valvetronic, serwomotor: powolny ruch lub obwód otwarty
  • 2A39 – Zakres regulacji Valvetronic
  • 2A59 – Czujnik wału mimośrodowego Valvetronic 1
  • 2A5B – Czujnik wału mimośrodowego Valvetronic 1
  • 2A5D – Czujnik wału mimośrodowego Valvetronic 1
  • 2A5F – Czujnik wału mimośrodowego Valvetronic 1
  • 2A61 – Adaptacja Valvetronic 1
  • 2A63 – Serwomotor Valvetronic 1
  • 2A67 – Wewnętrzna usterka Valvetronic
  • 2A69 – Serwomotor zasilania Valvetronic 1
  • 2A6B – Serwomotor ograniczenia mocy Valvetronic
  • 2A6C – Adaptacja Valvetronic
  • 2A6D – Zabezpieczenie przed przeciążeniem elektrycznym Valvetronic 1
  • 2A6F – Przekroczenie minimalnego skoku Valvetronic
  • 2A70 – Serwomotor Valvetronic
  • 2A71 – Przekaźnik nadmiarowy Valvetronic
  • 2E0F – System Valvetronic wyłączony z powodu zbyt wielu usterek
  • 2DCE – Awaria Valvetronic

 

Dla ogólnych komputerów diagnostycznych kody będą w formacie PXXXX. Wyglądać one będą tak:

  • P1014 – Odniesienie czujnika wału mimośrodowego Valvetronic
  • P1017 – Prawdopodobieństwo czujnika wału mimośrodowego Valvetronic
  • P1023 – Zakres regulacji Valvetronic
  • P1030 – Monitorowanie powolnego ruchu Valvetronic
  • P10DF – Wyłączenie układu stopnia wyjściowego zabezpieczenia przeciążeniowego Valvetronic
  • P10E0 – Wyłączenie układu silnika sterującego zabezpieczenia przeciążeniowego Valvetronic
  • P10E1 – Nie wykryto ruchu w systemie Valvetronic
  • P10E7 – Przeciążenie stopnia wyjściowego zabezpieczenia przeciążeniowego Valvetronic
  • P10E8 – Przeciążenie silnika sterującego Valvetronic

Jakie są przyczyny awarii Valvetronic?

W systemie Valvetronic awarii ulega zwykle 1 z 3 elementów:

  • DME (Digital Motors Electronics) – Inaczej ECU (komputer pokładowy sterujący silnikiem). Jego awaria będzie powodowała wyłączenie Valvetronica i uruchomieniem trybu awaryjnego, czyli sterowaniem silnika przez przepustnicę.
  • Serwomotor – Elektryczny silniczek odpowiedzialny za regulację położenia wałka Valvetronic. Jego awaria może być spowodowana zatarciem mechanizmu, zużyciem szczotek, luzem mechanicznym lub problemami połączeń elektrycznych.
  • Czujnik Valvetronic – Zwany także czujnikiem położenia wałka. Odpowiada za informowanie DME o poziomie otwarcia zaworów. Jego awaria może być spowodowana zabrudzeniem, zwarciem i problemami z wiązką elektryczną.

 

W zależności od przyczyny, będą występować następujące objawy:

  • DME – Włączenie trybu awaryjnego, problemy z uruchomieniem silnika, nierówna praca, braki mocy.
  • Serwomotor – Błędy Valvetronic podczas diagnostyki, otwieranie zaworów w stałej pozycji, trudności z uruchomieniem silnika, spadki mocy, większe spalanie.
  • Czujnik Valvetronic – Nierówna praca silnika, zwiększone spalanie, szarpanie, kody błędów Valvetronic, błędne sterowanie otwarciem zaworów.
Najczęstszymi przyczynami awarii Valvetronic są problemy z DME, serwomotorem lub czujnikiem Valvetronic.

Jak zdiagnozować błąd Valvetronic?

W celu zdiagnozowania błędu Valvetronic, wykonaj następujące czynności:

  1. Podłącz samochód do komputera i odczytaj kody błędów.
  2. Zdemontuj elementy blokujące dostęp do silnika i systemu Valvetronic (pokrywa zaworów).
  3. Sprawdź połączenie przewodów i stan elementów. Jeśli nie pokazały się żadne kody błędów, poruszaj przewodami i podgrzej Valvetronic, po czym spróbuj go uruchomić.
  4. Jeśli się nie uruchomi, to na komputerze diagnostycznym pojawią się kody błędów. Po ich odczytaniu podłącz do przewodu Valvetronic żarówkę i uruchom ten system. Jeśli żarówka się zapali, to znaczy, że komputer prawidłowo przekazuje sygnał i wada występuje w serwomotorze. W przypadku nie zapalenia żarówki, usterka jest z DME.

 

Proces naprawczy w przypadku awarii silnika tego systemu będzie polegał na jego wymianie i adaptacji.

Co ważne, to że błędy mogą pokazywać się tylko w określonych sytuacjach, np. przy rozgrzanym silniku, określonych warunkach atmosferycznych.

4-krokowy proces diagnozy błędu Valvetronic, polegający na podłączeniu auta do komputera, demontażu elementów, sprawdzenia połączenia przewodów i podłączeniu żarówki do systemu.

Ile kosztuje wymiana Valvetronic?

Szacunkowy koszt wymiany systemu Valvetronic waha się od 700 do 1700 zł – w zależności od rodzaju usterki, zakresu naprawy oraz użytych części. Sam wariator kosztuje ok. 300 zł, a jeśli doliczymy do tego zestaw uszczelek, to cena ta wzrośnie do 600-700 zł, podczas gdy czujnik Valvetronic to kolejne 300 zł.

Ceny te są oczywiście poglądowe i będą zależeć przede wszystkim od producenta kupowanych części (jeśli będziesz chciał kupić oryginalne części BMW, to mogą one dodatkowo wzrosnąć) i cennika konkretnego warsztatu.

Gdzie można wymienić Valvetronic?

Wymiany Valvetronic dokonasz w MaXserwis Transbud Nowa Huta, gdzie w profesjonalny sposób zadbamy o pełną sprawność tego systemu.

Nasz warsztat samochodowy znajduje się przy ul. Ujastek 11 w Krakowie. Zapraszamy do umówienia wizyty telefonicznie pod numerem 12 681 82 95 lub 881 005 183, mailowo pod adresem maxserwis@tnh.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.

Najczęściej zadawane pytania

Jakie są najczęstsze objawy problemu z Valvetronic?

Szarpanie podczas przyspieszania, braki mocy, trudności z uruchamianiem silnika i zapalanie się kontrolki Check Engine. Co istotne, to że te objawy mogą świadczyć o szeregu innych problemów, dlatego warto odczytać kody błędów.

Najczęstszymi przyczynami awarii jest uszkodzenie serwomotora, DME lub czujnika Valvetronic. Podłączając żarówkę do przewodu tego systemu można zweryfikować, co uległo uszkodzeniu.

Jest to możliwe, chociaż silnik nie będzie wtedy pracował poprawnie. Samochód będzie więcej palił i obniży się komfort jazdy. Zostanie wtedy włączony tryb awaryjny i silnik będzie sterowany przez przepustnicę.

Do poprawnej diagnozy Valvetronic wymagany będzie komputer diagnostyczny i narzędzia umożliwiające demontaż pokrywy silnika. Przydatna będzie także opalarka (może być nawet suszarka) i żarówka.

W MaXserwis Transbud Nowa Huta wykonujemy profesjonalną wymianę Valvetronic. Zapraszamy do naszego serwisu znajdującego się przy ul. Ujastek 11 w Krakowie.

Telefonicznie pod numerem 12 681 82 95 lub 881 005 183, mailowo pod adresem maxserwis@tnh.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.

Przeczytaj także: