Wymiana osłony przegubu: jak to zrobić, ile kosztuje, objawy

Wymiana osłony przegubu to proces czasochłonny, który eliminuje stuki i wibracje, zwiększając komfort i bezpieczeństwo jazdy. Osobie bez doświadczenia mechanicznego może on wydać się skomplikowany, ale znajomość kluczowych etapów pozwoli świadomie ocenić potrzebę naprawy.W tym artykule przedstawimy, do czego służy i gdzie się znajduje przegub, jakie są przyczyny i objawy uszkodzenia jego osłony, czy możliwa jest jazda z taką awarią, jaka jest różnica między osłoną wewnętrzną, a zewnętrzną, jak wygląda proces naprawy oraz ile kosztuje.
Element zawieszenia pojazdu przed wymianą osłony przegubu.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Spis treści

Do czego służy przegub i gdzie się znajduje?

Przegub to element układu napędowego odpowiedzialny za płynne przenoszenie momentu obrotowego pomiędzy wałem napędowym a półosią, umożliwiając jednocześnie ruch zawieszenia.

Wyróżniamy 2 rodzaje przegubu – wewnętrzny i zewnętrzny (więcej o tym w dalszej części artykułu). Znajdują się one w różnych miejscach. Wewnętrzny jest w pobliżu skrzyni biegów, łączy wał napędowy z przegubem zewnętrznym. Przegub zewnętrzny jest przy kole, na końcu wału napędowego.

Jakie są objawy uszkodzenia osłony przegubu?

Do głównych objawów uszkodzenia osłony przegubu zaliczamy:

  • Wyciek smaru – Może on się przedostać do sworznia lub nawet do koła. Wynika z nieszczelności połączenia obudowy przegubu.
  • Stuki i nietypowe dźwięki – Słyszalne zwłaszcza podczas ruszania i skręcania, wynikają z niedostatecznej ilości smaru.
  • Wibracje podczas jazdy – W wyniku uszkodzenia przegubu i/lub jego osłony, odczuwalne będą wibracje na kierownicy lub w całym pojeździe.
  • Obniżenie łatwości prowadzenia – Podczas skręcania, elementy pojazdu nie będą obracać się tak jak powinny przez co będzie ono trudniejsze i mniej komfortowe dla kierowcy.
  • Nierównomierne zużycie opon – Przegub ma bezpośredni wpływ na zawieszenie. Jego uszkodzenie może spowodować nierówny nacisk na koła, przez co opony będą się zużywać nierównomiernie.
Objawy uszkodzonej osłony przegubu takie jak wyciek smaru, nietypowe dźwięki, wibracje, trudniejsze prowadzenie i nierównomierne zużycie opon.

Jakie są przyczyny uszkodzenia osłony przegubu?

Głównymi przyczynami uszkodzenia osłony przegubu są:

  • Zużycie naturalne – Pod wpływem czasu, osłona będzie traciła swoje właściwości uszczelniające, dlatego też warto ją wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta.
  • Uszkodzenie przegubu – Awaria przegubu będzie miała bezpośredni wpływ na jego osłonę, która także nie będzie działać poprawnie.
  • Niepoprawny montaż – Błędy podczas instalacji osłony mogą powodować nieszczelności lub zbyt duże napięcie materiału.
  • Niewystarczająca ilość smaru – Nałożenie zbyt małej ilości smaru na wewnętrzną i zewnętrzną część przegubu sprawi, że jego elementy nie będą działać poprawnie.
  • Ekstremalne temperatury – Długotrwałe działanie mrozu powoduje stwardnienie gumy, natomiast wysokie upały mogą prowadzić do utraty elastyczności i pękania osłony.
Przyczyny uszkodzenia osłony przegubu to zużycie naturalne, awaria przegubu, niepoprawny montaż, ekstremalne temperatury i niewystarczająca ilość smaru.

Czy można jeździć z uszkodzoną osłoną przegubu?

Jazda z uszkodzoną osłoną nie jest zalecana, gdyż może utrudnić prowadzenie i obniżyć komfort, a w skrajnych przypadkach doprowadzić do całkowitej utraty napędu.

Ponieważ demontaż półosi jest najbardziej pracochłonnym etapem, często opłaca się wymienić jednocześnie przegub i jego osłonę, by uniknąć ponownych napraw.

Jaka jest różnica między zewnętrzną a wewnętrzną osłoną przegubu?

Podstawowymi różnicami między przegubem wewnętrznym i zewnętrznym jest ich położenie i funkcje.

  • Przegub wewnętrzny – Znajduje się w pobliżu skrzyni biegów i łączy wał napędowy z półosią. Pozwala on na przenoszenie momentu obrotowego, przy jednoczesnym ruchu zawieszenia.
  • Przegub zewnętrzny – Jest położony przy piastach kół, na końcu wału napędowego. Jego głównym zadaniem jest umożliwienie skręcanie kół oraz kompensowanie ruchów zawieszenia.


Wymiana ich będzie się nieco różniła, jednak opierać się będzie o te same czynności.

Różnice między zewnętrzną a wewnętrzną osłoną przegubu, ze względu na jej położenie i funkcje przygotowane przez Transbud Nowa Huta.

Jak wygląda proces wymiany osłony przegubu?

Proces wymiany osłony przegubu jest pracochłonny z uwagi na konieczność demontażu sporej ilości pobliskich elementów. Wyróżnimy 3 podstawowe metody tej usługi: dla przegubu wewnętrznego, zewnętrznego oraz bez konieczności demontażu. W profesjonalnym serwisie samochodowym, wyglądać one będą w następujący sposób:

Wymiana osłony przegubu zewnętrznego

1. Przygotowanie

  • Zabezpiecz pojazd: Upewnij się, że pojazd jest stabilnie podparty (na podnośniku lub lewarku) i zablokuj koła.
  • Odkręcenie koła: Jeśli to konieczne, zdejmij koło, aby uzyskać lepszy dostęp do przegubu.

2. Demontaż przegubu

  • Zdejmowanie osłony przegubu: Zlokalizuj i zdejmij opaski zaciskowe, a następnie zdejmij starą osłonę.
  • Odkręcanie przegubu od piasty: Odkręć śrubę mocującą przegub do piasty. Jeśli przegub nie chce wyjść, użyj młotka lub ściągacza.
  • Oddzielanie zwrotnicy od amortyzatora: Zdemontuj zwrotnicę, pamiętając o bezpieczeństwie swoim i pojazdu.
  • Usuwanie przegubu napędowego: Ostrożnie odłącz przegub z półosi. W przypadku trudności użyj ściągacza.

3. Rozbiórka przegubu

  • Usuwanie smaru: Oczyść przegub, usuwając stary smar przy pomocy środka czyszczącego.
  • Wymiana pierścienia zabezpieczającego: Sprawdź stan pierścienia zabezpieczającego na półosi i wymień go, jeśli jest zużyty.
  • Wyjęcie elementów przegubu: Zdejmij podkładkę oporową, tuleję plastikową i wyjmij kulki łożyskowe. Zapamiętaj orientację elementów.
  • Kontrola stanu przegubu: Sprawdź stan elementów wewnętrznych przegubu i wymień uszkodzone części.

4. Montaż przegubu i nowej osłony

  • Przygotowanie do montażu: Oczyść wszystkie elementy przegubu.
  • Montaż przegubu: Złóż wszystkie elementy przegubu (kulki łożyskowe, bieżnię, koszyk, podkładkę oporową, tuleję), zachowując pierwotną orientację.
  • Nałożenie smaru: Po złożeniu przegubu, nałóż odpowiednią ilość smaru do jego wnętrza (unikając smarowania zewnętrznych powierzchni).
  • Montaż osłony: Umieść nową osłonę na półosi i zabezpiecz ją opaskami zaciskowymi.
  • Montaż przegubu do piasty: Włóż przegub do piasty koła, dokręć śrubę mocującą zgodnie z zalecanym momentem obrotowym.

5. Finalizacja

  • Testowanie: Obróć koło ręcznie, aby upewnić się, że przegub działa płynnie.
  • Jazda testowa: Wykonaj jazdę testową, aby sprawdzić, czy wszystko działa poprawnie i nie ma luzów ani hałasów.

Wymiana osłony przegubu wewnętrznego

1. Demontaż

  • Zdejmij zacisk osłony przegubu: Zdejmij większy zacisk, który trzyma osłonę przegubu.
  • Zdemontuj półoś z przegubem: Wyciągnij półoś z obudowy wewnętrznego przegubu napędowego.
  • Zdejmij pierścień zabezpieczający: Usuń pierścień zabezpieczający z przegubu napędowego.
  • Oddziel przegub trójpalczasty: Delikatnie zdejmij przegub trójpalczasty z półosi.

2. Czyszczenie

  • Wyczyść przegub: Usuń brud i zanieczyszczenia z wnętrza przegubu oraz jego elementów.
  • Czyszczenie półosi: Wyczyść miejsce montażu na półosi, usuwając resztki smaru i zabrudzeń.

3. Montaż

  • Załóż nową osłonę: Upewnij się, że nowa osłona pasuje dokładnie do kształtu półosi.
  • Montaż przegubu trójpalczastego: Załóż przegub trójpalczasty na półosi, umieszczając go w odpowiedniej pozycji.
  • Załóż pierścień zabezpieczający: Zamocuj pierścień zabezpieczający na przegubie.
  • Dopasowanie osłony: Ustaw osłonę tak, aby jej wgłębienia pasowały do rolek przegubu.
  • Nałożenie smaru: Nałóż smar na obudowę przegubu napędowego, dbając o równomierne pokrycie.

4. Finalizacja

  • Montaż półosi z przegubem: Włóż półoś z przegubem, a następnie obracaj ją ręką, aby równomiernie rozprowadzić smar.
  • Zabezpiecz osłonę: Dokręć obejmy osłony, upewniając się, że są dobrze zamocowane.
  • Zamontuj elementy zawieszenia: Przywróć wszystkie wcześniej zdemontowane elementy zawieszenia do pierwotnego stanu.

Wymiana osłony przegubu bez demontażu (z lejkiem)

Proces ten będzie wyglądał tak samo, jak przy wymianie osłon przegubu wewnętrznego lub zewnętrznego do momentu uzyskania dostępu do przegubu. Wówczas:

  1. Ściągnij starą osłonę i wszystkie jej obejmy (uważaj na smar znajdujący się w środku).
  2. Aplikuj smar silikonowy na lejek i nałóż na niego odwróconą na lewą stronę nową gumę (ją także posmaruj).
  3. Nałóż lejek na przegub i przeciskaj osłonę, aby znalazła się na odpowiednim miejscu.
  4. Obróć osłonę przegubu na odpowiednią stronę.
  5. Wyczyść stary smar w przegubie i nałóż nowy.
  6. Załóż wszystkie obejmy.
  7. Zamontuj wszystkie wcześniej zdemontowane elementy.


Nie polecamy tej usługi przeprowadzać w ten sposób, gdyż zdecydowaną większość pracy (demontaż innych części) i tak musimy wykonać, a zdecydowanie ciężej jest wtedy odpowiednio wyczyścić przegub ze wszystkich zanieczyszczeń.

Ile kosztuje wymiana osłony przegubu?

Wymiana osłony przegubu to koszt 300-500 zł. W cenę wliczono robociznę, której koszt to 250-450 zł, podczas gdy nowa osłona to koszt ok. 50 zł.

Jest to cena za wymianę jednej osłony przegubu. W przypadku chęci wymiany całego elementu, to należy do niej doliczyć tylko koszt tej części (100-200 zł), gdyż robocizna pozostanie na tym samym poziomie. Da to w sumie koszt 500-700 zł.

Ceny te będą się oczywiście różnić w zależności od konkretnego pojazdu i łatwości dostępu do elementów, a także stawek warsztatu za roboczogodzinę.

Profesjonalna wymiana osłony przegubu w MaXserwis Transbud Nowa Huta

W MaXserwis Transbud Nowa Huta wykonujemy kompleksową wymianę osłony przegubu (jak i jego samego) w sposób szybki i dokładny. Nasi doświadczeni mechanicy zapewniają o pełnej sprawności Twojego układu napędowego.

Umów się na wizytę w naszym serwisie samochodowym znajdującym się przy ul. Ujastek 11 w Krakowie telefonicznie pod numerem 12 681 82 95 lub 881 005 183, mailowo pod adresem maxserwis@tnh.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.

Najczęściej zadawane pytania

Czy po wymianie osłony przegubu trzeba ustawiać zbieżność?

Zwykle nie jest to konieczne, chociaż warto ją sprawdzić. Będziesz to musiał zrobić przede wszystkim po ingerencji w drążki kierownicze.

Usługa ta zajmuje zwykle 1-2 godziny, chociaż zależeć będzie od konkretnego pojazdu i łatwości demontażu jego elementów.

Nie, nie spełni to swojego zadania. Osłona “naprawiona” w ten sposób w krótkim czasie ponownie ulegnie zużyciu.

Jest to możliwe, chociaż bardzo czasochłonne. Wymaga to demontażu kilku elementów znajdujących się w pobliżu przegubu. Konieczny może być także lewarek lub kanał i szereg kluczy nasadowych.

Jest to możliwe, chociaż ta opcja może być dostępna tylko w przypadku osłon gumowych. Ich plastikowe odpowiedniki mogą być zbyt twarde i mało plastyczne, aby było to wykonalne.

Zapraszamy do MaXserwis Transbud Nowa Huta znajdującym się przy ul. Ujastek 11 w Krakowie. W szybki i dokładny sposób zapewnimy pełną sprawność Twojego pojazdu.

Zapraszamy do kontaktu z nami telefonicznie pod numerem 12 681 82 95 lub 881 005 183, mailowo pod adresem maxserwis@tnh.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.

Przeczytaj także: