Wymiana uszczelniaczy zaworowych – kiedy, gdzie i za ile

Wymiana uszczelniaczy zaworowych wykonywana jest najczęściej kiedy zauważymy ubywanie oleju silnikowego. Jest ona dosyć uciążliwa, gdyż często wymaga demontowania głowicy oraz innych elementów silnika, jak np. pokrywy zaworów i mechanizmu ich sterowania.Bez obawy! Postaramy się przeprowadzić Cię przez wszystko co musisz wiedzieć na temat wymiany uszczelniaczy zaworowych. Po przeczytaniu tego artykułu będziesz miał pewność, że posiadasz wymaganą wiedzę, aby wybrać między samodzielną naprawą, a powierzeniem jej profesjonalnemu serwisowi samochodowemu.W artykule tym omówimy funkcje uszczelniaczy zaworowych i gdzie się one znajdują, objawy i przyczyny ich uszkodzenia oraz skutki jazdy ze zużytymi. Na końcu przeanalizujemy szacunkowe koszty wymiany oraz czas trwania tej czynności.
Wymontowany silnik leżący na metalowym stanowisku przygotowany do wymiany uszczelniaczy zaworowych.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Spis treści

Za co odpowiadają i gdzie się znajdują uszczelniacze zaworowe?

Uszczelniacze zaworowe to uszczelki znajdujące się na głowicy silnika. Ich głównym zadaniem jest uszczelnianie cylindrów, aby uniemożliwić przedostawanie się oleju do komór spalania.

Co więcej, umożliwiają one smarowanie końcówki zaworu podczas jej ruchu w prowadnicy.

Są one podzielone na 3 typy:

  1. Uszczelki parasolowe – Przymocowane do panewki prowadnicy i funkcjonują jako ściągaczki. Wycierają i dozują olej na końcówce.
  2. Uszczelki typu lip – Są one przymocowane do końcówki zaworu i poruszają się razem z nim, aby ochronić go przed nadmiarem oleju.
  3. O-ringi – Mniejsze uszczelki, które wykorzystywane są głównie na końcówce zaworu.

 

W nowoczesnych silnikach często wykorzystywane są ulepszone technologie uszczelniające. Dzięki temu uszczelki są bardziej odporne na zużycie, a wymiana uszczelniaczy zaworowych jest konieczna z mniejszą częstotliwością.

Objawy uszkodzonych uszczelniaczy zaworowych

Uszkodzone uszczelniacze zaworowe mogą prowadzić do szeregu konsekwencji. Jak jednak rozpoznać ich zużycie i konieczność ich wymiany?

Twój samochód będzie dawał Ci sygnały o tym mówiące. Należą do nich:

  • Zwiększone zużycie oleju silnikowego – Jeśli zauważysz, że Twój silnik zużywa więcej oleju niż dotychczas, to jedną z głównych przyczyn tego mogą być uszczelniacze zaworowe (do pozostałych zaliczyć można m.in. zużyte pierścienie tłokowe, czy uszkodzoną uszczelkę miski olejowej). Przepuszczają one wówczas olej do komory spalania przez co jest go mniej w zbiorniku.
  • Dym z rury wydechowej – Pod wpływem spalania oleju w komorze, gaz po nim przedostaje się do katalizatora, który stara się usunąć zanieczyszczenia. Warto jednak wspomnieć, że czasami dym ten nie musi być niebieski. Może on być także biały lub szary.
  • Zanieczyszczone świece zapłonowe – Olej przepuszczany przez uszczelniacze może spływać do świec, gdzie będzie się gromadzić. Zauważyć to można po ich wykręceniu. Nie musi to od razu oznaczać problemu z uszczelniaczami zaworów, jednak jest tego dobrym wyznacznikiem.
  • Degradacja katalizatora i innych elementów wydechu – Katalizator i inne elementy układu wydechowego, próbując oczyszczać spalane paliwo będą ulegać szybszemu zużyciu, gdyż nie są do tego przystosowane. Ich awaria może objawiać się m.in. zwiększonym zużyciem paliwa i/lub pogorszoną dynamiką pojazdu.
  • Zanieczyszczony olej – Jeśli sprawdzając olej przy pomocy bagnetu zauważymy w nim zanieczyszczenia, to ich skutkiem mogą być zużyte uszczelniacze zaworowe.

 

Istotnym jest regularne sprawdzanie poziomu oleju w samochodzie, gdyż jest to najłatwiejszy sposób na zidentyfikowanie, czy uszkodzone są uszczelniacze zaworowe.

5 najczęstszych objawów uszkodzonych uszczelniaczy zaworowych.

Przyczyny zużytych uszczelniaczy zaworowych

Zużyte uszczelniacze zaworowe mogą brać się z kilku różnych czynników. Niektóre są naturalne, inne związane mogą być z użytkowaniem pojazdu. 

  1. Naturalna eksploatacja – Pod wpływem czasu, uszczelniacze będą się zużywać. Istotne jest trzymanie się zaleceń producenta o ich regularnej wymianie (zwykle co ok. 150 000 kilometrów).
  2. Styl jazdy kierowcy – Agresywny styl jazdy, jak np. gwałtowne hamowania i przyspieszania oraz częsta jazda na wysokich obrotach, będą sprawiać ich szybsze zużywanie się.
  3. Niepoprawnie dobrany olej i jego nieregularna wymiana – Słaba jakość oleju i niestosowanie się do cyklów jego wymiany sprawia, że uszczelniacze będą się szybciej zużywać.
  4. Słaba jakość uszczelniaczy – Niektórzy producenci są lepsi od innych, co najlepiej odzwierciedla cena samych uszczelniaczy, która waha się od kilkunastu do kilkuset złotych.
  5. Niepoprawne założenie – Źle założone elementy będą się szybciej zużywać i przepuszczać większe ilości oleju do komory spalania.

Jak sprawdzić uszczelniacze zaworowe?

Do sprawdzenia uszczelniaczy zaworowych i weryfikacji konieczności ich wymiany wykorzystuje się kilka metod. 

Problem jest taki:

Najprostsze z nich nie wymagają wyspecjalizowanego sprzętu, jednak nie określą, że problem jest dokładnie z uszczelniaczami. 

Są metody, które w bardziej rzetelny sposób zapewnią nas o faktycznym problemie, jednak wymagać będą demontażu części silnika (czasami głowicy). Do tego z kolei potrzebny jest podnośnik.

Jaki jest zatem sposób na uszczelniacze zaworowe i metody ich sprawdzenia? Otóż:

5 sprawdzonych sposobów jak sprawdzić uszczelniacze zaworowe i zapewnić się o ich sprawności.

Sprawdzenie poziomu oleju bagnetem

Najprostsza metoda, nie wymagająca ani specjalistycznej wiedzy, ani sprzętu (oprócz bagnetu). Sprawdzamy wówczas poziom oleju oraz jego stan – czy się zmniejsza pod wpływem jazdy i w jakim stopniu oraz czy nie ma w nim zanieczyszczeń.

Jest to metoda, która może stwierdzić, że mamy problem, ale uszczelniacze są wtedy jedną z wielu możliwych jego przyczyn.

Diagnostyka komputerowa

Dzięki niej sprawdzimy ciśnienie w cylindrach. Jeśli jest nieprawidłowe to wiemy wówczas, że występuje problem, jednak w dalszym ciągu nie wiemy, czy jest to dokładnie problem z uszczelniaczem zaworowym.

Chcąc samemu sprawdzić uszczelniacze, raczej odradzamy diagnostykę komputerową – wymaga ona specjalistycznego sprzętu oraz wiedzy, jak te wyniki zinterpretować, a nie pokazuje dokładnie, gdzie występuje problem (w tym przypadku).

Istotne są tutaj także testy kompresji i testy wycieku (leak-down test), które mogą dokładniej wskazać, czy problem dotyczy głowicy, czy uszczelniaczy zaworowych.

Test szczelności cylindrów

Za jego pomocą sprawdzimy, czy głowica utrzymuje odpowiednie wartości.

Jeśli są nieprawidłowe to konieczna może okazać się jej naprawa lub wymiana. 

Nie jest tutaj potrzebna zbyt specjalistyczna wiedza, chociaż sam taki próbnik to koszt rzędu 1000-2000 zł. Są na rynku oczywiście dostępne o wiele tańsze urządzenia (w granicach 100-200 zł), jednak często nie pokazują one wiarygodnych wartości.

Demontaż zaworów

Jest to najbardziej skuteczna metoda do sprawdzenia poprawności działania uszczelniaczy zaworowych, ale jednocześnie najtrudniejsza. 

Wymaga ona dużej wiedzy specjalistycznej, gdyż konieczne jest rozmontowanie pokrywy zaworów i mechanizmu ich sterowania, prowadnic zaworowych, a bardzo często także głowicy. Nieumiejętne zrobienie tego może doprowadzić do dodatkowych problemów. 

Musimy także wspomnieć o wymaganym sprzęcie. Konieczny jest tutaj podnośnik oraz szereg innych, specjalistycznych narzędzi. Jeśli demontowaliśmy głowicę to musimy wykonać także jej adaptację.

Endoskopy

Wykorzystywane są do weryfikacji wizualnej wewnętrznej części komory spalania. Pozwalają na wgląd i zobaczenie stanu uszczelek bez potrzeby demontażu. Jest to oczywiście tylko metoda poglądowa, jednak czasami potrafi skutecznie zawęzić możliwe problemy.

Sam endoskop nie jest urządzeniem zbyt drogim, gdyż można go dostać za ok. 300 zł. Istotna jest jednak wiedza, aby zinterpretować wyniki na nim pokazane. Nie zastąpi on także dokładnych testów mechanicznych.

Jakie są skutki uszkodzonych uszczelniaczy zaworowych?

Jazda z uszkodzonymi uszczelniaczami zaworowymi może prowadzić do kilku przykrych konsekwencji, a mianowicie:

  • Awarii sondy lambda
  • Uszkodzenia świec zapłonowych
  • Szybszego zużywania katalizatora
  • Awarii silnika
  • Większego zużywania oleju

 

Istotne jest, aby poważnie podejść do zauważonych objawów awarii uszczelniaczy zaworowych i szybkie dokonanie ich wymiany.

Wczesne zauważenie problemów pozwoli na zminimalizowanie obrażeń do jednostki napędowej i silnika oraz uniknięcie poważniejszych napraw.

Koszt wymiany uszczelniaczy zaworowych

Koszt wymiany uszczelniaczy zaworowych będzie się różnić w zależności od kilku czynników:

  • Jakie uszczelniacze chcesz kupić?
  • Czy wykonujesz wymianę samodzielnie?
  • Czy możesz przeprowadzić wymianę bez zdejmowania głowicy?

 

Uszczelki mają bardzo różne ceny. Niektóre z nich są dostępne za kilkadziesiąt złoty, a inna sięgają nawet 350 zł za zestaw (zwykle 20 szt.). Różnica w cenie wynika nie tylko od samych producentów, ale także od specyfikacji – które uszczelniacze są właściwe dla których silników. Warto korzystać z oryginalnych części producenta, gdyż zapewniają one dłuższą żywotność naprawy.

Inna sprawa to robocizna. Naprawa ta jest skomplikowana, ponieważ znaczna większość mechaników będzie chciała zdejmować głowicę, gdyż jest wówczas lepszy dostęp do wszystkich komponentów i jest ona bezpieczniejsza.

Po demontażu głowicy możliwe jest wykrycie z kolei innych problemów, jak np. zużycie zaworów, konieczność regulacji luzu zaworowego, czy nawet naprawy jej uszkodzenia. Z tego powodu cena wymiany uszczelniaczy zaworowych (robocizny) mogą się tutaj od siebie znacząco różnić.

Co więcej:

W ramach wymiany, zdejmowany jest także szereg innych elementów, jak np. pokrywy zaworów, świece zapłonowe, wałki rozrządu i odkręca się śruby.

Oznacza to, że zakres prac będzie zależeć od konkretnego przypadku. Koszty samej robocizny zaczynają się wówczas od 500 zł, ale sięgać mogą nawet więcej niż 1000 zł, jeśli konieczna będzie wymiana uszczelki pod głowicą oraz planowanie.

A to nie wszystko:

Jeśli przeprowadzasz wymianę samodzielnie to w niektórych silnikach możliwa będzie wymiana uszczelniaczy zaworowych bez demontażu głowicy, dzięki czemu można trochę oszczędzić na kosztach.

Niewłaściwy montaż uszczelniaczy (bez pełnego dostępu do głowicy) może skutkować niewłaściwym dociskiem uszczelki, co z kolei może prowadzić do nieszczelności lub uszkodzenia innych elementów układu zaworowego.

Samodzielnie koszt ten wyniesie zapewne ok. 300-400 zł i mnóstwo czasu. Konieczna jest jednak specjalistyczna wiedza, gdyż nie jest to łatwa wymiana, a łatwo o niedopatrzenie.

Z tego powodu, zdecydowanie zalecamy skorzystanie z usług profesjonalnego warsztatu, który w kompleksowy sposób sprawdzi, czy faktycznie występuje awaria uszczelniaczy zaworowych i jeśli tak, to przeprowadzi ich wymianę.

Brak odpowiednich narzędzi może skutkować poważnymi uszkodzeniami i kosztownymi naprawami silnika (np. uszkodzenia głowicy, czy zaworów). Czyni to zlecenie naprawy specjalistom bardziej opłacalną opcją.

Szacowanie koszty wymiany uszczelniaczy zaworowych przedstawione w tabeli z podziałem na elementy, koszt i informacje.

Ile trwa wymiana uszczelniaczy zaworowych?

Czas trwania wymiany uszczelniaczy zaworowych zależeć będzie od umiejętności, wprawy osoby wymieniającej oraz koniecznych czynności demontażowych.

W niektórych przypadkach można to zrobić nawet w 4 godziny, jednak bardziej powszechnym czasem jaki należy poświęcić to ok. 8 godzin. Są to jednak czasy szacunkowe, gdyż niejednokrotnie może się zdarzyć, że wymiana może trwać nawet cały dzień.

Warto jednak zauważyć, że może się ona przedłużyć jeśli wykryte zostaną inne problemy pokrewne (np. z głowicą).

Gdzie wykonać wymianę uszczelniaczy zaworowych?

Jeśli szukasz warsztatu, gdzie w kompleksowy sposób wykonasz wymianę uszczelniaczy zaworowych to zapraszamy na Ujastek 11 w Krakowie do MaXserwis Transbud Nowa Huta.

W profesjonalny sposób przeprowadzimy diagnostykę oraz dokonamy wszelkich napraw w sposób szybki i precyzyjny, abyś miał pewność, że Twój układ napędowy działa dokładnie tak jak powinien.

Umów się na wizytę w naszym serwisie telefonicznie pod numerem 12 681 82 95 lub 881 005 183, mailowo pod adresem maxserwis@tnh.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.