Do czego służy wysprzęglik?
Wysprzęglik umożliwia płynne rozłączenie tarczy sprzęgła od docisku, co jest niezbędne do zmiany biegów i zapobiega uszkodzeniom przekładni. Jest on aktywowany po naciśnięciu pedału sprzęgła.
Oznacza to, że jeśli stojąc w korku na pierwszym biegu trzymamy pedał sprzęgła zamiast ustawić pojazd na bieg naturalny, to wysprzęglik będzie cały czas w użyciu. Powodować to będzie jego szybsze zużywanie i większe prawdopodobieństwo jego uszkodzenia.
Wyróżnia się wysprzęglik tradycyjny, do którego dostęp będzie stosunkowo łatwy i wysprzęglik centralny (CSC – Concentric Slave Cylinders). Żeby się do niego dostać konieczny będzie demontaż całej skrzyni biegów.
Kiedy konieczna będzie wymiana wysprzęglika?
Wymiana wysprzęglika to proces, którego konieczność przeprowadzenia dosyć łatwo zidentyfikować (w porównaniu z innymi objawami niepoprawnego działania samochodu). Objawy tego to:
- Nietypowe dźwięki podczas używania sprzęgła
- Wyższe lub niższe branie sprzęgła
- Wyciek płynu hamulcowego (zwykle pod dywanikiem samochodu)
- Cięższe wchodzenie biegów
- Wibracje pedału sprzęgła
- Poślizg sprzęgła
- Opór sprzęgła
Najczęściej zauważalnym sygnałem są dźwięki dochodzące z okolicy wysprzęglika. Istotne jest wówczas zorientowanie się, czy to on jest faktycznie problemem, a czy nie jest to wina skrzyni biegów.

Jak to sprawdzić?
Istnieje kilka sposobów na weryfikację, czy awarii uległ wysprzęglik, czy powiązany z nim element.
- Sprawdź, czy nie ma wycieków w okolicy sprzęgła i jego pedału.
- Na płaskiej powierzchni i pierwszym biegu, trzymając pedał sprzęgła, sprawdź czy pojazd się porusza, czy stoi w miejscu. Jeśli będzie się przemieszczał (nawet minimalnie) to jest to oznaka awarii wysprzęglika.
- Podczas jazdy, jeśli nietypowe dźwięki ustają, kiedy aktywujesz pedał sprzęgła to winą jest prawdopodobnie skrzynia biegów, a jeśli dalej je słychać to problem może być z wysprzęglikiem.

Czy można jeździć z uszkodzonym wysprzęglikiem?
Teoretycznie tak, chociaż zależne to będzie od fazy uszkodzenia i typu pojazdu. Problem z wysprzęglikiem będzie utrudniał wrzucanie biegów. Na początku objawiać się to może nietypowym momentem aktywacji, ale wraz z postępem jego awarii może całkowicie uniemożliwić ich zmianę.
Jeśli chodzi o kwestie bezpieczeństwa, to będzie to wyglądać podobnie. Na początkowych etapach awarii nie powinien on mieć na nie znaczącego wpływu, chociaż w przypadku długotrwałej jazdy może skutkować szybszym zużywaniem pobliskich elementów.
Jak wymienić wysprzęglik?
Położenie wysprzęglika może się różnić w zależności od pojazdu. W przypadku wysprzęglika centralnego, jego wymiana będzie się wiązać z koniecznością demontażu skrzyni biegów.
Do wykonania tego procesu potrzebny może być śrubokręt i klucz nasadowy.
Poniżej opisaliśmy proces wymiany wysprzęglika tradycyjnego.
- Wyjmij akumulator – Zanim przystąpisz do demontażu, upewnij się, że akumulator jest całkowicie rozładowany, aby uniknąć zwarcia. Najpierw odłącz klemy, a następnie ostrożnie wyjmij go wraz z plastikowym denkiem.
- Zdejmij pokrywę skrzynki bezpieczników – Otwórz skrzynkę bezpieczników i ostrożnie wypnij płytkę oraz odciągnij ją na tyle, aby mieć dostęp do nakrętki znajdującej się na dnie skrzynki.
- Odłącz dolną część skrzynki bezpieczników – Pociągnij dolną część skrzynki do góry – powinna wyskoczyć z czterech płaskich wsuwanych bolców.
- Usuń metalową część mocującą – Pod spodem zobaczysz dwie nakrętki. Odkręć je i usuń metalowy element, który jest połączony z płaskimi bolcami.
- Odkręć kolejną nakrętkę – Po zdjęciu metalowej części pojawi się jeszcze jedna nakrętka. Odkręć ją.
- Odkręć śruby mocujące podstawę akumulatora – Po prawej stronie podstawy akumulatora znajdują się cztery śruby z podkładkami. Odkręć je wszystkie.
- Wyjmij podstawę akumulatora – Po usunięciu śrub możesz wyjąć podstawę akumulatora.
- Zdemontuj wysprzęglik – Odłącz przewód zasilający wysprzęglik w płyn i siłownik od obudowy skrzyni biegów.
- Zamontuj nowy wysprzęglik – Upewniając się, że pasuje on do pojazdu, zamontuj go. Aby ułatwić sobie montaż można go ścisnąć.
- Odpowietrz sprzęgło – W celu zapewnienia odpowiedniego działania sprzęgła. Koniecznie je odpowietrz.
Tak jak pisaliśmy wcześniej, w różnych pojazdach, konkretne czynności mogą się między sobą różnić. Jest to ogólny proces wymiany wysprzęglika.
Jeśli kupiłeś wysprzęglik zamienny, a nie oryginalny to przed zamontowaniem zwróć uwagę, czy dobrze pasuje do pojazdu (nie tylko sam element, ale także np. jego tłoczek).

Ile kosztuje wymiana wysprzęglika?
Koszt wymiany wysprzęglika będzie wahać się od 50 zł do 400 zł. Jeśli posiadasz wysprzęglik centralny to cena ta może wzrosnąć nawet do 700 zł.
Co ważne, to są to koszty robocizny. Cena samego elementu zależeć będzie od producenta. Zamienniki gorszej jakości zaczynają się od ok. 60 zł, podczas gdy oryginalne mogą sięgać 200 zł. Wysprzęgliki centralne to koszt 150-600 zł.
Jako, że nie wymagane są tutaj specjalistyczne narzędzia, to koszt samodzielnej wymiany wysprzęglika będzie równy cenie części. Nie polecamy kupować używanych elementów, gdyż ciężko jest stwierdzić w jakim są one stanie.
Skorzystaj z kompleksowej obsługi w MaXserwis Transbud Nowa Huta – zadbaj o bezpieczeństwo i komfort jazdy już dziś!
Zapewnij odpowiednie funkcjonowanie swojego pojazdu dzięki wymianie wysprzęglika w MaXserwis Transbud Nowa Huta w Krakowie!
Wykonujemy kompleksowe czynności serwisowe, które zapewnią Twoje bezpieczeństwo i komfort podczas jazdy. Zapraszamy do naszego warsztatu samochodowego znajdującego się przy ul. Ujastek 11 w Krakowie.
Od diagnostyki komputerowej, przez wymianę wysprzęglika, aż po całkowitą wymianę sprzęgła. Obsłużymy Twój pojazd od A do Z – umów się telefonicznie pod numerem 12 681 82 95 lub 881 005 183, mailowo pod adresem maxserwis@tnh.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt
Najczęściej zadawane pytania
Ile czasu zajmuje wymiana wysprzęglika?
W przypadku wysprzęglików tradycyjnych to jego wymiana nie powinna być dłuższa niż 1 godzinę (zwykle trwa bliżej 30 minut). Wysprzęgliki centralne wymagają dłuższego czasu, który może wzrosnąć do 2-3 godzin.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze nowego wysprzęglika?
Przede wszystkim na jego wymiary. Nie tylko samego wysprzęglika, ale także jego zaworu. Może się zdarzyć, że według informacji, konkretny model będzie pasować do Twojego pojazdu, jednak jego zawór będzie większy/mniejszy przez co nie będzie on poprawnie funkcjonował.
Jak rozpoznam, że muszę wymienić wysprzęglik?
Do najczęstszych objawów konieczności wymiany wysprzęglika zaliczyć można nietypowe dźwięki po naciśnięciu sprzęgła. Taką awarię można zauważyć także przez wyższe lub niższe branie sprzęgła, jego ślizganie lub opór i wyciek.
Czy można wymienić sam wysprzęglik?
Tak. Sama wymiana wysprzęglika jest zwykle także stosowana przy naprawie sprzęgła, gdyż sam demontaż jest kosztowny (w szczególności przy wysprzęglikach centralnych).
Czy odpowietrzanie jest konieczne?
Tak, po wymianie wysprzęglika koniecznie będziesz musiał odpowietrzyć sprzęgło, aby poprawnie funkcjonowało.
Gdzie mogę wykonać wymianę wysprzęglika?
Zapraszamy do MaXserwis Transbud Nowa Huta znajdującego się przy ul. Ujastek 11 w Krakowie, gdzie w kompleksowy sposób zapewnimy sprawność Twojego pojazdu!
Jak mogę umówić się na wizytę w Waszym serwisie?
Umówić się u nas można telefonicznie pod numerem 12 681 82 95 lub 881 005 183, mailowo pod adresem maxserwis@tnh.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.