Na naszej okręgowej stacji kontroli pojazdów świadczymy profesjonalne badanie techniczne samochodu zabytkowego. Sprawdzamy każdy szczegół, aby upewnić się o zgodności z wymogami prawnymi oraz udzielamy wskazówek serwisowych. Odwiedź naszą stację diagnostyczną i dokonaj przeglądu swojego pojazdu zabytkowego, zapewniając o jego bezpieczeństwie i odpowiednim funkcjonowaniu jego elementów.
Okręgowa stacja kontroli pojazdów Transbud Nowa Huta to rzetelna stacja, która powstała w 1993 roku. Od tego czasu świadczymy usługi diagnostyczne, także badanie techniczne samochodu zabytkowego, na najwyższym poziomie, aby zapewnić o bezpieczeństwie naszych klientów i wszystkich uczestników ruchu drogowego. Wyróżnia nas:
Zapraszamy na badanie techniczne samochodu zabytkowego do naszej stacji diagnostycznej!
Godziny otwarcia
Poniedziałek | 07:00–21:00 |
Wtorek | 07:00–21:00 |
Środa | 07:00–21:00 |
Czwartek | 07:00–21:00 |
Piątek | 07:00–21:00 |
Sobota | 08:00–14:00 |
Niedziela | Zamknięte |
Pojazd zabytkowy to pojazd, który został wpisany do rejestru zabytków lub wojewódzkiej ewidencji zabytków. Aby pojazd kwalifikował się do otrzymania tego statusu musi spełnić kilka warunków:
Na drodze dosyć łatwo taki pojazd rozpoznać, ponieważ posiada on żółte tablice rejestracyjne, które wyróżniają się na tle innych. Oprócz efektu wizualnego, pojazd zabytkowy ma także inne przepisy jeśli chodzi o OC. Możliwe jest tutaj wykupienie OC krótkoterminowego, które obowiązkowym się staje tylko jeśli pojazd jest w użytku. Umowa taka nie musi być zawierana na pełny rok, tak jak ma to miejsce normalnie, ale nie może być krótsza niż 30 dni.
Przed zakwalifikowaniem pojazdu jako zabytkowego, konieczne jest badanie techniczne samochodu zabytkowego, które jest jednym z wymogów.
Procedura rejestracji pojazdu do rejestru zabytków to dosyć kosztowny proces, w którego skład wchodzi kilka etapów.
Pierwszy etap to uzyskanie opinii rzeczoznawcy ds. techniki samochodowej, który stwierdzi czy spełnia on warunki prawne i prezentuje odpowiednią wartość historyczną, aby stać się zabytkiem ruchomym.
Drugim etapem jest wpisanie go do ewidencji zabytków i przeprowadzenie badania technicznego w celu sprawdzenia jego zgodności z warunkami technicznymi.
Tylko po pomyślnym przejściu badania technicznego samochodu zabytkowego, może on zostać zakwalifikowany do tej kategorii.
Koszt badania technicznego samochodu zabytkowego będzie się różnić w zależności od jego typu. W przeciwieństwie do badań okresowych, ceny nie są tutaj ustalone przez Ministerstwo Infrastruktury, a ustalane przez stację kontroli. Poniżej przedstawiamy pełny koszt przeprowadzenia przeglądu pojazdu zabytkowego:
Dla osób chcących zarejestrować samochód zabytkowy, nie jest to niestety jedyny koszt, gdyż muszą się także liczyć z opłaceniem rzeczoznawcy, tzw. “białej kartki” itd.
Pojazdy zabytkowe to specjalny rodzaj pojazdów, które obowiązują inne zasady jeśli chodzi o ich przeglądy okresowe. Mianowicie, są one z niego zwolnione. Konieczne jest przeprowadzenie jedynie jednorazowego badania technicznego samochodu zabytkowego przed pierwszą rejestracją i na jego podstawie będzie on funkcjonował. Jego konkretny zakres można znaleźć w protokole oceny stanu technicznego.
Może być także konieczność przeprowadzenia dodatkowych badań, na skierowanie odpowiedniego oddziału lub starosty, jednak ich zakres będzie się różnił w konkretnych przypadkach.
Wyjątkiem od tej reguły są pojazdy zabytkowe, które świadczą dochód w ramach ruchu transportowego. Ich przeglądu należy dokonywać co roku, tak jak to jest w przypadku standardowych samochodów osobowych o wieku większym niż 5 lat.
Istotne jest także to, że jedynie okręgowe stacje kontroli pojazdów mogą wykonać badanie techniczne samochodu zabytkowego i innych tego typu pojazdów, niezależnie od tego ile to ważą. Podstawowe, nie są do tego uprawnione.
Zapraszamy na naszą okręgową stację kontroli pojazdów w celu dokonania badania technicznego samochodu zabytkowego. Nasi pomocni eksperci, wyposażeni w certyfikowany sprzęt diagnostyczny, sprawdzą zgodność pojazdu z wymogami technicznymi, aby zapewnić Cię o jego bezpiecznym użytkowaniu. Zaufaj nam w przeglądzie Twojego pojazdu zabytkowego i doświadcz profesjonalnej diagnozy i pomocy motoryzacyjnej.
Na przestrzeni naszej działalności sprawdziliśmy poprawność funkcjonowania tysięcy pojazdów. Poniżej znaleźć można kilka opinii jakie uzyskał nasz profil Google Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów poprzez jakość wykonywanych przez nas usług.
Na podstawie: 313 opinii
Poświęć chwilę i podziel się swoimi przemyśleniami na temat naszej stacji. Twoja opinia pomoże nam ulepszyć naszą działalność i zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę.
Dziękujemy za poświęcony czas!
Podstawową korzyścią z rejestracji pojazdu jako zabytek jest brak konieczności wykonywania badań okresowych – wykonuje się wówczas jednorazowe badanie techniczne samochodu zabytkowego przed rejestracją (z wyjątkiem tych pojazdów, które świadczą dochód z transportu). Dodatkowo, mają one możliwość wykupu OC krótkoterminowego kiedy wchodzą w ruch drogowy. Są one także wyłączone ze strefy czystego transportu. Można jeszcze wspomnieć o charakterystycznych żółtych tablicach, chociaż charakteryzacja ich jako korzyści to kwestia gustu.
Nie, do wykonywania badań technicznych samochodów zabytkowych uprawnione są tylko okręgowe stacje kontrole pojazdów. Podstawowe nie mają takiej możliwości, dlatego też istotne jest upewnienie się, czy w danym miejscu wykonamy określone badanie.
Tak, wynika z tego kilka obowiązków. Pierwszym z nich jest konieczność przeprowadzania napraw istotnych części (silnika, skrzyni biegów i mostu napędowego) za zgodą WKZ. Drugim z nich jest obowiązek utrzymywania pojazdu w odpowiednim stanie, gdyż w przeciwnym wypadku grozi kara. Jeśli zmienia się właściciel, należy o tym powiadomić Konserwatora Zabytków. W zależności, czy korzystasz z OC krótkoterminowego, to wraz z jego wygaśnięciem konieczne jest jego przedłużenie, gdyż nie dzieje się to automatycznie.
Dokumenty wymagane na pierwszym przeglądzie rejestracyjnym pojazdu zabytkowego to dowód rejestracyjny, wypełniony wniosek o jego przeprowadzenie, zdjęcie pojazdu z każdej strony oraz wpis do rejestrów zabytków.
Jeśli nie będziemy z niego korzystać lub robić to bardzo rzadko to wówczas tak, będzie się to opłacać, gdyż nie będziemy musieli wykonywać przeglądów okresowych, ani kupować długoterminowego OC. Jeśli pojazd byłby jednak często wykorzystywany to się to opłacać nie będzie.