Jakie są i czemu służą przyciski na tachografie cyfrowym?
Na tachografie cyfrowym VDO DTCO 4.1 znaleźć można 6 przycisków:
- Strzałkę w tył – przycisk “wstecz”. Pozwala na wyjście z obecnie wybranego menu i powrót do poprzedniego.
- Strzałkę w górę – nawigacja w górę po menu.
- Strzałkę w dół – nawigacja w dół po menu.
- “OK” – zatwierdzenie wyboru.
- Kierowca 1 – zmienia stan pracy kierowcy z kartą w miejscu 1 (po lewej stronie).
- Kierowca 2 – zmienia stan pracy kierowcy z kartą w miejscu 2 (po prawej stronie).
Oprócz powyższych przycisków na tachografie znajduje się także:
- Szuflada na kartę kierowcy 1 – po lewej stronie urządzenia.
- Szuflada na kartę kierowcy 2 – po prawej stronie urządzenia.
- Szuflada na papier do drukarki tachografu – uzupełnia się tam rolki papieru do tworzenia wydruków. Zalecamy posiadanie co najmniej trzech zapasowych rolek papieru w kabinie.
- Wejście diagnostyczne dla serwisantów – tam podczas serwisu podłączane jest urządzenie diagnostyczne w celu odczytania, kalibrowania lub naprawy.
Jeśli pojazd jest przystosowany do przewożenia substancji niebezpiecznych, to nad wyświetlaczem tachografu będzie widniało oznaczenie “Ex”.

Jakie są oznaczenia na tachografie cyfrowym?
Przejdziemy teraz do wyświetlacza tachografu. Poniżej omówimy wszystkie komunikaty, jakie można znaleźć na urządzeniu.
Menu główne - stan spoczynku
- W lewym górnym rogu – obecna godzina, czarna kropka obok niej oznacza czas lokalny, jeśli jej nie ma to czas jest wyświetlany w UTC.
- U góry na środku – tryb pracy. Występują 4 różne:
- Praca – okrągły symbol z kropką w środku. Standardowe wskazanie tachografu po włożeniu lub wyciągnięciu karty kierowcy.
- Firma – kwadrat z 3 kreskami u góry. Pokazuje się po włożeniu karty firmowej.
- Kontrola – prostokąt z czapką z daszkiem. Pokazuje się po włożeniu karty kontrolnej.
- Kalibracja – drogowskaz. Wyświetla się podczas podłączenia karty warsztatowej podczas kalibracji.
- W prawym górnym rogu – obecna prędkość z jaką porusza się pojazd.
- W lewym dolnym rogu – obecnie wykonywana czynność. Wyróżnia się 4:
- Spoczynek – ikona łóżka. Kierowca jest na przerwie lub na dziennym odpoczynku.
- Inna praca – ikona młotków. Praca nie związana z jazdą, np. przygotowanie się do jazdy po przerwie.
- Praca – okrągły symbol z kropką w środku. Oznacza jazdę.
- Dyspozycyjność – kwadrat z jedną przekątną. Oznacza zdolność do pracy, np. kiedy kierowca jest gdzieś dowożony jako pasażer.
- Także w lewym dolnym rogu (obok wykonywanej czynności) – ikona karty. Oznacza, że karta kierowcy została poprawnie zidentyfikowana przez urządzenie. Jeśli się nie świeci lub jest w formie kwadratu, to nie powinno się rozpoczynać jazdy.
- Na dole na środku – przebieg pojazdu.
- W prawym dolnym rogu – obecnie wykonywana czynność kierowcy karty nr 2 (jeśli nie ma włożonej karty kierowcy 2, to powinna ona być ustawiona na “spoczynek”).
Czasy jazdy i odpoczynku - strzałka w dół x1
- W lewym górnym rogu – czas prowadzenia pojazdu od ostatniego okresu odpoczynku.
- W prawym górnym rogu – czas wykorzystanej przerwy od momentu włożenia karty.
- W lewym dolnym rogu – czas trwania 2-tygodniowej jazdy dla kierowcy nr 1 (pokazują się ikony: 1, tryb pracy, 2 kreski i czas trwania w godzinach i minutach).
- W prawym dolnym rogu – czas trwania obecnego trybu (pauzy, dyspozycyjności, pracy lub innej pracy).
Pozostały czas pracy i odpoczynku - strzałka w dół x2
- W lewym górnym rogu – obecnie wykonywana czynność.
- W prawym górnym rogu – pozostały czas jazdy. Jeśli pokazuje się tutaj 00h00, to znaczy, że przysługiwany czas jazdy został zakończony.
- W lewym dolnym rogu – następny obowiązujący okres odpoczynku. Jeśli właśnie jesteś na przerwie, to odliczany tutaj jest czas do jej zakończenia.
- W prawym dolny rogu – oznaczenia będą się różnić w zależności od aktualnego trybu pracy:
- Praca – przysługujący czas jazdy po zachowaniu czasu przerwy.
- Inna praca – odliczany czas do następnego obowiązkowego dziennego wypoczynku.
- Może zostać wyświetlona informacja o czasie, kiedy będzie można rozpocząć pracę. Ikonami będzie strzałka, kreska, ikona trybu pracy i czas.
Wartości dzienne tachografu - strzałka w dół x3
- W prawym górnym rogu – pozostały dzienny czas jazdy.
- W lewym dolnym rogu – długość następnego dziennego okresu odpoczynku.
- W prawym dolnym rogu – odliczany czas, kiedy najpóźniej musi zacząć się dzienny odpoczynek.
Wartości tygodniowe tachografu - strzałka w dół x4
- W prawym górnym rogu – pozostały tygodniowy czas jazdy.
- W lewym dolnym rogu – długość tygodniowego czasu odpoczynku.
- W prawym dolnym rogu – odliczany czas, kiedy najpóźniej musi zacząć się tygodniowy odpoczynek.
Stan licznika VDO Counter - strzałka w dół x5
- Na środku u góry – wskazanie załogi dwuosobowej. Jeśli aktywne są dwie karty kierowcy, to będzie tutaj pokazana ikon dwóch kart.
- W prawym górnym rogu – ile przerw 9h jest jeszcze dostępnych w ciągu tygodnia.
- W lewym dolnym rogu – wyrównanie skróconego czasu odpoczynku. Ile godzin należy oddać za skrócone odpoczynki.
- W prawym dolnym rogu – ile razy w ciągu tygodnia można wydłużyć czas pracy do 10h.
Pozostałe ustawienia
- Ustawienia czasu – można zobaczyć obecny czas i datę tachografu i strefę czasową.
- Wybór języka.
- Menu podstawowe – przenosi użytkownika do podstawowego menu.
Drugi poziom Menu - kliknięcie “OK”
- Wydruk kierowca 1 – wykonujemy wydruk danych z karty kierowcy w slocie nr 1.
- 24h dzień – wydruk pracy dzienny, następnie wybieramy czas (UTC).
- Zdarzenie – jeśli na tachografie pokazują się ikony błędu (np. wykrzyknik), to za pomocą druku można odczytać ich znaczenie.
- Czynności
- Wydruk kierowca 2 – będzie działał tak samo jak dla kierowcy 1.
- Wydruk pojazd – wydrukowanie danych pojazdu z pamięci urządzenia.
- 24h dzień – drukowanie wszystkich zdarzeń za wybrany dzień.
- Zdarzenie – wydruk zdarzeń i usterek.
- Przekroczenie prędkości – wydruk wszystkich przekroczeń prędkości pojazdu.
- Dane techniczne – wydrukowane są dane techniczne pojazdu, czujnika ruchu oraz dane kalibracyjne.
- Karty – wydrukowanie informacji o włożonych kartach tachografowych.
- V-diagram – wydruk przebiegu prędkości od wybranego dnia.
- Status D1/D2 – drukowanie wejść statusu w przeciągu 7 dni od wybranego dnia.
- V-profile – profil prędkości z odbytej jazdy.
- N-profile – profile prędkości obrotowych silnika.
- Wpisz kierowca 1 – wpisywanie danych o pracy kierowcy nr 1.
- Kraj rozpoczęcia – kraj lub region (dla Hiszpanii), w którym rozpoczęta została praca.
- Kraj zakończenia – kraj lub region (dla Hiszpanii), w którym zakończono pracę.
- Ustawienia – wprowadza się tutaj dane osobowe (ITS) i specjalne dane osobowe (VDO).
- Wpisz kierowca 2 – będzie działał tak samo jak dla kierowcy 1.
- Wpisz pojazd – ustawia się specjalne warunki pracy pojazdu.
- OUT start i koniec – ustawia się, kiedy pojazd poruszał się poza obowiązującym zakresem.
- Prom/kolej – ustawia się, kiedy kierowca razem z pojazdem poruszali się promem lub koleją.
- Załadunek/rozładunek – ustawia się czas, kiedy przeprowadza się załadunek, rozładunek lub ich jednoczesne wykonanie w jednym miejscu.
- Czas lokalny – można dostosować godzinę wyświetlaną w tachografie do lokalnej strefy czasowej.
- Czas firma – licznik czasu pracy, który odnosi się do czasu lokalnego w firmie.
- Kod licencyjny – pozwala na włączenie dodatkowych funkcji. Dotyczą one główne wyświetlania na ekranie tachografu danych, które zwykle trzeba drukować (np. z karty kierowcy lub pojazdu).
Jak rozpocząć dzień na tachografie cyfrowym?
W celu rozpoczęcia dnia na tachografie cyfrowym należy wykonać następujące czynności:
- Przytrzymaj przycisk kierowcy numer 1 lub 2 do momentu wysunięcia szuflady na kartę.
- Włóż kartę tachografu do miejsca na to przeznaczonego chipem do góry (jeśli jesteś jedynym kierowcą, to dla kierowcy nr 1 – po lewej stronie). W celu łatwiejszego wkładania i wyciągania karty jej klapkę można obniżyć.
- Na pytanie o wpis manualny, naciśnij “OK”.
- Wyświetlą się 2 daty – ta u góry to moment zakończenia poprzedniego dnia pracy. Pod spodem to moment rozpoczęcia pracy. Domyślnie, zaznaczona będzie ikona odpoczynku, jednak jeśli byłeś np. dowożony do pojazdu, to powinieneś wybrać ikonę dyspozycyjności lub jeśli sam prowadziłeś pojazd, aby dotrzeć do pojazdu to ikonę innej pracy (młotki).
- Wybierz tryb pracy przyciskiem “OK” i w razie konieczności zmień datę i godzinę strzałkami w górę lub dół i także zatwierdź “OK”.
- Jeśli zmienisz godzinę, konieczne będzie ponowne ustawienie daty i godziny, aby w funkcjonowaniu tachografu nie było luk czasowych (będziesz musiał tutaj wybrać okres rozpoczęcia pracy, innej pracy lub dyspozycyjności od czasu wybranego w punkcie 5).
- Wybierz miejsce rozpoczęcia pracy za pomocą strzałek – jeśli wybierzesz Hiszpanię, to automatycznie tachograf zapyta się także o region.
- Potwierdź wpis.
- Poczekaj aż karta kierowcy zostanie aktywowana (z białego kwadratu w lewym dolnym rogu zmieni się ikona na kartę).
- Zmień tryb pracy przy pomocy naciśnięcia przycisku z “1” (jeśli jesteś kierowcą nr 1) na inną pracę – młotki – i przygotuj się do jazdy (warto to zrobić przez jakieś 10-15 minut).
- Jak będziesz gotowy, ponownie naciśnij przycisk odpowiadający numerowi Twojej karty kierowcy i ustaw tryb na pracę (okrąg z kropką w środku).
Jak włączyć i wyłączyć tryb OUT w tachografie cyfrowym?
Aby włączyć lub wyłączyć tryb OUT w tachografie cyfrowym, wykonaj poniższe kroki:
- Wciśnij przycisk “OK”.
- Kliknij strzałkę w dół, dopóki nie zobaczysz “Wpisz pojazd”, wejdź w to przyciskiem “OK”.
- Na ekranie pojawi się opcja „OUT start”. Naciśnij „OK”, aby ją zatwierdzić.
- Po zakończeniu poruszania się poza obowiązującym zakresem, ponownie wejdź do powyższego menu. Zostanie wyświetlony “OUT koniec”, zatwierdź klikając “OK”.
Jak sprawdzić czas jazdy w tachografie cyfrowym?
Aby sprawdzić czas jazdy w tachografie cyfrowym z poziomu wyświetlacza:
- Naciśnij strzałkę w dół.
- W lewym dolnym rogu pokaże się 2-tygodniowy czas jazdy, a w lewym górnym rogu, czas jazdy od ostatniego odpoczynku.
Dodatkowe kliknięcie strzałką w dół przeniesie nas do odliczanego czasu jazdy, gdzie w prawym górnym rogu pokaże się pozostały czas jazdy. Jeśli pokazuje się tutaj 00h00, to znaczy, że przysługiwany czas jazdy został zakończony.
Jak zakończyć dzień na tachografie cyfrowym?
Zakończenie dnia na tachografie cyfrowym polega na:
- Bezpiecznym zaparkowaniu pojazdu.
- Ustawieniu trybu tachografu na odpoczynku (za pomocą przycisku z kierowcą).
- Przytrzymaniu przycisku kierowcy w celu wysunięcia karty.
- Tachograf zapyta o kraj zakończenia jazdy, który wybieramy i zatwierdzamy przyciskiem “OK”.
- Poczekaniu aż skończy on przetwarzać wpis, po czym odebraniu swoją kartę kierowcy.
Co zrobić w przypadku uszkodzenia tachografu cyfrowego?
W przypadku uszkodzenia, zauważenia wadliwego działania lub niepoprawnej godziny tachografu cyfrowego, koniecznie skontaktuj się ze swoją firmą transportową. Jeśli w ciągu 7 najbliższych dni będziesz w siedzibie firmy, to wówczas zostaniesz skierowany na serwis tachografu. Jeśli dotarcie do bazy zajmie dłużej, to będziesz musiał wykonać serwis w drodze. Twój przełożony wskaże warsztat na trasie, gdzie musisz to zrobić.
Gdzie wykonać serwis i kalibrację tachografu cyfrowego?
Profesjonalny serwis i kalibrację tachografu cyfrowego, także 2 generacji, wykonasz w Transbud Nowa Huta znajdującym się przy ul. Ujastek 11 w Krakowie.
Jako autoryzowany serwis tachografów cyfrowych z certyfikatem Głównego Urzędu Miar oferujemy kompleksową kalibrację, serwis i diagnostykę tachografów II generacji (DTCO 4.1).
Umów się na wizytę telefonicznie pod numerem 12 681 82 90, mailowo pod adresem tnhserwis@transbud.com.pl lub przez wypełnienie formularza dostępnego na stronie Kontakt.



