Czym jest kodowanie wtryskiwaczy?
Kodowanie wtryskiwaczy to nadanie wtryskom unikalnych wartości, dzięki którym sterownik silnika (ECU) poznaje dokładne informacje o dawce paliwa, jaką musi dostarczyć do układu paliwowego.
Zostanie to zrobione przez nadanie wtryskom kodu IMA przy pomocy testera diagnostycznego i specjalnego programu. Czynność ta wykonywana jest zwykle bezpośrednio po regeneracji wtryskiwaczy w tym samym warsztacie.
Dlaczego?
Otóż dokonując regeneracji zmieniają się parametry wtrysku. Oznacza to, że bez kodowania, jednostka sterująca będzie stosowała takie same właściwości co wcześniej. Skutkować to będzie objawami, jak gdyby wtryskiwacze były uszkodzone.
Różnice między kodowaniem, programowaniem, a adaptacją wtryskiwaczy
Pojęcia kodowania, programowania i adaptacji wtryskiwaczy są powszechnie używane zamiennie. Są one jak najbardziej pokrewne, jednak występują między nimi pewne różnice:
- Kodowanie wtryskiwaczy – Wprowadzenie unikalnego kodu wtryskiwacza do ECU.
- Adaptacja wtryskiwaczy – Dostosowanie sterownika do rzeczywistych warunków pracy wtryskiwaczy.
- Programowanie wtryskiwaczy – Może obejmować oba powyższe procesy oraz zmiany w mapach paliwowych.
Na potrzeby tego artykułu my także będziemy używać tych pojęć zamiennie, jednak chcieliśmy zaznaczyć czym się one różnią.

Jakie są objawy nie zakodowanych lub źle zakodowanych wtryskiwaczy?
Objawy nie zakodowanych, jak i źle zakodowanych wtryskiwaczy będą takie same co w przypadku ich uszkodzenia. Zaliczyć do nich można:
- Nierówną pracę silnika – Występować mogą problemy z zapłonem, szarpaniem, czy spadki mocy. Będzie to znacząco obniżać komfort prowadzenia.
- Większe zużycie paliwa – Nieoptymalna dawka paliwa sprawiać będzie dostarczanie jej większej ilości, przez co też szybsze jego zużywanie.
- Większa emisja spalin – Poprawna regulacja zapewnia czystsze spalanie zanieczyszczeń, dzięki czemu można w łatwiejszy sposób spełnić normy prawne.
- Brak mocy – Dostarczanie zbyt małej dawki paliwa może prowadzić do problemów z zapłonem lub spadków mocy podczas jazdy.
- Szarpanie podczas przyspieszania – Brak regulacji skutkować może niewłaściwym czasem wtrysku, czego konsekwencją może być szarpanie.
Warto zauważyć, że objawy te mogą świadczyć nie tylko o uszkodzeniu wtryskiwaczy lub braku ich adaptacji. Większe zanieczyszczenie powodować może zapchany filtr DPF, większe zużycie paliwa oznaczać może nieszczelności w układzie paliwowym itp.
Co daje programowanie wtryskiwaczy?
Poprawnie zaprogramowane wtryskiwacze pozwalają przede wszystkim na uniknięcie dalszych problemów z układem paliwowym. Dzięki temu wtryski działać będą w należyty sposób, a do komory spalania dostarczana będzie optymalna dawka paliwa.
Przejawiać się to będzie większym komfortem jazdy, mniejszą emisją spalin i mniejszym spalaniem pojazdu. Dzięki temu nie tylko zaoszczędzisz na wizytach na stacji benzynowej, ale także w dłuższej perspektywie.
Dlaczego?
Długotrwała jazda ze źle zaprogramowanymi wtryskiwaczami może prowadzić do szybszego zużywania się nie tylko ich samych (a są to kosztowne elementy), ale także innych zespołów układu paliwowego i samego silnika.
Jak czytać kody wtryskiwaczy?
Kody wtryskiwaczy będą się różnić między sobą. Dla 4 głównych producentów wyglądają one tak:
- Bosch – Typowa długość kodu wynosi 6-10 cyfr i znajduje się na głowicy wtryskiwacza.
- Denso – Typowa długość kodu to 16-30 znaków alfanumerycznych w zależności od marki pojazdu. Kod zazwyczaj znajduje się na głowicy wtryskiwacza.
- Delphi – 16-20 znaków. Kod znajduje się na końcówce wtryskiwacza.
- Siemens – Typowa długość to 6 znaków alfanumerycznych i znajduje się na głowicy wtryskiwacza.
Nie wszystkie z nich trzeba kodować. Zasada zwykle brzmi: jeśli na głowicy wtryskiwacza znajduje się kod IMA, to oznacza, że jednak powinno się to robić.
Interpretacja kodów wtryskiwaczy na przykładzie Denso
W kodach DENSO pierwsze 2 cyfry informują ECU o protokole kalibracji. Często są one stosowane do identyfikacji numerów części wtryskiwaczy.
26 cyfr w „środku” kodu to 2-cyfrowe grupy, które mają różne punkty testowe (ciśnienia na szynie i czas otwarcia). Najczęściej spotykane są zatem wartości “00” (oznaczają brak zmiany).
Ostatnie 2 cyfry, obok charakterystycznego kształtu to „CheckSum8 Xor” – jest to kodowanie oprogramowania.
Co one oznaczają?
Kod 00 oznacza brak potrzeby dodania lub odjęcia mikrosekund do otrzymania optymalnej ilości paliwa. 0b oznacza dodanie 11 mikrosekund, kod 22 dodanie 35 mikrosekund, kod F0 odjęcie 16 mikrosekund, EF to odjęcie 17 mikrosekund, 2A to dodanie 42 mikrosekund itp.
Do czego Ci to potrzebne?
Jeśli chcesz sam zakodować wtryskiwacze to konieczny będzie odpowiedni tester diagnostyczny. Normalnie podpina się wtryskiwacze do odpowiedniego programu i on to wykonuje za Ciebie, jednak jeśli chcesz to zrobić samodzielnie to konieczne będzie poznanie specyfikacji dla konkretnego producenta.
Niepoprawne programowanie wtryskiwaczy powodować może problemy z układem paliwowym i samym silnikiem, dlatego też, jeśli nie masz wpraw w serwisowaniu samochodu, zdecydowanie zalecamy Ci abyś oddał pojazd w ręce profesjonalnego serwisu układów wtryskowych.
Jak przebiega kodowanie wtryskiwaczy?
Kodowanie wtryskiwaczy będzie się różnić w specyfice w zależności od konkretnego modelu samego wtrysku (kody IMA, producenta itp.), jak i silnika w którym będą one wykorzystywane.
Przed przystąpieniem do kodowania zdecydowanie zalecamy upewnienie się, który wtryskiwacz będzie zamontowany, w którym cylindrze. Pozwoli to uniknąć późniejszych problemów.
- Zapisz kody wtryskiwaczy – Zapisz kody każdego wtryskiwacza ze specjalnym uwzględnieniem ich miejsca na cylindrach.
- Podłącz skaner OBD2 – Podłącz skaner samochodowy do portu diagnostycznego pojazdu (znajduje się on przeważnie pod deską rozdzielczą po stronie kierowcy). Wybierz markę i model swojego pojazdu.
- Podłącz skaner do elektronicznej jednostki sterującej – Konieczne może być tutaj podanie numeru VIN, aby uzyskać dostęp do kodowania.
- Wprowadź kody wtryskiwaczy – Uważnie wprowadź wszystkie kody wtrysków do odpowiedniego cylindra. Upewnij się kilka razy, że wszystko jest w porządku.
- Ponownie uruchom pojazd i sprawdź jego funkcjonowanie – Wyłącz i włącz swój pojazd i udaj się na jazdę testową. Sprawdź, czy wszystko jest w porządku zarówno na niskich, jak i wysokich obrotach.

Ile kosztuje programowanie wtryskiwaczy?
Programowanie wtryskiwaczy wykonywane samodzielnie wiąże się przede wszystkim z zakupem profesjonalnego sprzętu diagnostycznego, który kosztować może 1500-2500 zł.
W przypadku samego kodowania w profesjonalnym warsztacie to musisz liczyć się z kwotą ok. 100-150 zł. Cena ta nie będzie zależna od ich ilości, gdyż wykonuje się je tylko raz.
Warto jednak wspomnieć, że kodowanie stosuje się przede wszystkim po regeneracji wtryskiwaczy. Cena tej usługi jest za to wyższa, gdyż może sięgać nawet 1000 zł za sztukę (włącznie z wszystkimi częściami). W porządnych warsztatach, zabieg programowania jest jednak w tym uwzględniony.
Kompleksowe kodowanie wtryskiwaczy w Bosch Diesel Centrum Transbud Nowa Huta!
Jeśli wolisz swoje wtryskiwacze zostawić profesjonalistom, którzy zadbają o ich optymalne działanie to nie szukaj dalej niż Bosch Diesel Centrum Transbud Nowa Huta.
Przeprowadzimy profesjonalne kodowanie Twoich wtryskiwaczy, które gwarantuje ich maksymalną sprawność, komfort podczas jazdy i bezpieczeństwo.
Jeśli korzystasz u nas z regeneracji wtryskiwaczy to oprócz 24-miesięcznej gwarancji, programowanie przeprowadzimy w ramach wcześniej uzgodnionej ceny, abyś miał pewność, że Twoje wtryskiwacze są jak nowe!
Najczęściej zadawane pytania
Czy po wymianie lub regeneracji wtryski trzeba kodować?
Tak jest konieczne. Zapisany w sterowniku kod IMA, ISA, C4I itd. będzie dotyczył zdemontowanego starego wtryskiwacza. Jeżeli w jego miejsce założymy nowy z innymi parametrami pracy zapisanymi innym kodem klasyfikacyjnym, nie będzie on pracował prawidłowo. Niezależnie czy będzie to nowy wtryskiwacz czy wtryskiwacz po naprawie.
Czym jest samoadaptacja wtryskiwaczy?
Samoadaptacja wtryskiwaczy to proces działający w niektórych pojazdach, gdzie wtryski pod wpływem jazdy na wysokich obrotach ustawiają się same. Nie jest on w 100% sprawny, ale w niektórych przypadkach okazuje się wartościowy.
Ile kosztuje kodowanie wtryskiwaczy?
Kodowanie wtryskiwaczy w profesjonalnym serwisie układów wtryskowych to koszt rzędu 100-150 zł. Zależeć on będzie od konkretnego wtryskiwacza (producenta, modelu), a także modelu pojazdu.
Co się stanie jeśli nie zakoduje wtryskiwaczy?
W większości przypadkach nie zakodowane wtryskiwacze objawiać się będą podobnie co uszkodzone, czyli nierówną pracą silnika, brakiem mocy, szarpaniem podczas przyspieszania, większym zużyciem paliwa, czy zwiększoną emisją spalin.
Czy programowanie, adaptacja i kodowanie wtryskiwaczy to jest to samo?
W teorii nie, w praktyce pojęcia te stosowane są naprzemiennie. Kodowanie to nadanie unikalnego kodu wtryskiwaczowi, adaptacja to jego przystosowanie do warunków podczas jazdy, a programowanie to obydwa te pojęcia + zmiany w mapach paliwowych.
Gdzie mogę wykonać kodowanie wtryskiwaczy?
Na kodowanie wtryskiwaczy zapraszamy do Bosch Diesel Centrum Transbud Nowa Huta w Krakowie przy ul. Ujastek 11. Nasz autoryzowany serwis Bosch w kompleksowy sposób zapewni maksymalną sprawność Twoich wtrysków.
Jak mogę się z Wami skontaktować?
Zapraszamy do kontaktu telefonicznego pod numerem 12 681 82 54 lub 693 912 811, mailowego pod adresem bosch@tnh.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego znajdującego się na stronie Kontakt.