Uszczelniacze pompowtryskiwaczy – objawy uszkodzenia

Uszczelniacze pompowtryskiwaczy występują w postaci oringów. Uniemożliwiają one przedostawanie się paliwa na połączeniu między wtryskiwaczem a listwą paliwową. Ich uszkodzenie powodować może szereg poważnych konsekwencji.W artykule tym przedstawimy ogólne funkcje uszczelniaczy w pompowtryskiwaczach, objawy ich uszkodzenia oraz jak taką awarię sprawdzić i co ją powoduje. Po przeczytaniu będziesz także wiedział z jakimi kosztami się wiąże i jak wygląda proces wymiany oringów w pompowtryskach.W artykule tym przedstawię ogólne funkcje uszczelniaczy w pompowtryskiwaczach, objawy ich uszkodzenia oraz jak taką awarię sprawdzić i co ją powoduje. Po przeczytaniu będziesz także wiedział z jakimi kosztami się wiąże i jak wygląda proces wymiany oringów w pompowtryskach.
Mechanik w białych rękawicach pracujący przy silniku, aby sprawdzić uszczelnienie pompowtryskiwaczy.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Spis treści

Czym są i za co odpowiadają uszczelniacze w pompowtryskach?

W pompowtryskiwaczu występują 3 uszczelniacze w postaci oringów. Ich główną funkcją jest uszczelnienie połączenia pomiędzy wtryskiwaczem paliwa a listwą paliwową.

Standardowo, w pompowtrysku występuje:

  1. Górny uszczelniacz – Odpowiada za uszczelnienie komory paliwowej.
  2. Środkowy uszczelniacz – Oddziela kanały paliwowe i zapobiega przeciekom paliwa do oleju silnikowego.
  3. Dolny uszczelniacz – Zapobiega wyciekom spalin do głowicy silnika.

 

Dodatkowo, do uszczelnień zalicza się także podkładkę termiczną, która zabezpiecza pompowtryskiwacz od strony dyszy.

Jakie są objawy uszkodzonych gumek na pompowtryskach?

Objawy uszkodzonych gum na pompowtryskach rozpoznać możesz podczas jazdy i po zaglądnięciu pod maskę pojazdu.

  1. Wypadanie zapłonu w silniku – Nie dostarczana będzie wystarczająca dawka paliwa przez co pojazd może mieć trudności z odpaleniem.
  2. Zapach paliwa lub wyciek – Uszkodzony oring może sprawiać wyciek paliwa, co objawiać się może charakterystycznym zapachem lub plamą pod pojazdem.
  3. Zapalona kontrolka silnika – Problemy z uszczelniaczami mogą prowadzić do problemów z pompowtryskami, co skutkować będzie zapaleniem kontrolki Check Engine.
  4. Słaba oszczędność paliwa – W przypadku awarii gumek, zużywana może być większa ilość paliwa.
  5. Nierówna praca na biegu jałowym – Nagłe spadki i wzrosty obrotów na biegu jałowym to częsta objawa problemu z oringami pompowtryskiwaczy.
  6. Zmniejszona moc lub przyspieszenie – Niepoprawnie dawkowane paliwo może skutkować brakiem mocy w pojeździe, co będzie szczególnie widoczne podczas przyspieszania.
  7. Zwiększona emisja spalin – Zbyt duża dawka paliwa dostarczana do układu paliwowego sprawiać będzie jego większe spalanie i zwiększenie zanieczyszczeń.
  8. Olej w paliwie – Nieszczelne pierścienie uszczelniające wtryskiwaczy objawiać się mogą czarnym osadem na filtrze paliwa powstałym w wyniku przedostania się oleju do układu paliwowego.

 

Warto zauważyć, że objawy te mogą oznaczać także szereg innych problemów. Co więcej, niektóre z nich bardzo ciężko dokładnie przypisać do konkretnego problemu, dlatego też istotna może okazać się pomoc specjalisty.

8 najczęstszych objawów uszkodzenia gumek uszczelniających w pompowtryskiwaczach

Jak sprawdzić uszczelniacze na pompowtryskach?

Istnieje kilka metod, aby dokładniej stwierdzić, że to właśnie uszczelniacze na pompowtrysku uległy uszkodzeniu. Zaliczyć do nich można:

  • Sprawdzenie filtra paliwa – Tak jak pisaliśmy wcześniej, jeśli znajdziesz na nim czarny osad (może to także objawiać się dymieniem) to dosyć częsty objaw problemów z uszczelniaczami.
  • Sprawdzenie kontrolki silnika – Jeśli zapala się kontrolka Check Engine to sprawdź jaki kod błędu pokazuje. Może Cię to przybliżyć do źródła Twojego problemu.
  • Przeprowadzenie testu wycieku – Prostym sposobem na to jest spryskanie gniazda pompowtryskiwacza wodą z mydłem podczas pracy silnika. Jeśli zacznie się pienić oznaczać to będzie, że masz wyciek.

Sprawdzenie pompowtryskiwaczy

Do bardziej jednoznacznego określenia, że problemem faktycznie są uszczelki na pompowtryskiwaczu należy ich wizualna kontrola. Brzmi to łatwo, jednak wymagać będzie demontażu (a później także montażu) tego elementu. 

Bardzo prosto tutaj popełnić błąd, gdyż muszą być one zamontowane w określony sposób, dlatego też polecamy to rozwiązanie tylko osobom z wprawą w serwisowaniu własnego pojazdu. W przeciwnym wypadku warto skorzystać z usług serwisu układów wtryskowych.

  1. Demontaż pompowtryskiwaczy – Ściągnij klawiaturę silnika, demontujesz wałki popychające oraz odłączasz wtyczki i wykręcasz śrubki. Co ważne, to żeby nie korzystać podczas tego procesu z narzędzi, gdyż zdecydowanie łatwiej je wtedy uszkodzić (a nie są one potrzebne).
  2. Wizualna kontrola stanu uszczelek – Dokładnie sprawdź, czy na uszczelkach nie występują żadne uszkodzenia mechaniczne, jak np. zadrapania, wygięcia, przecięcia itp. oraz czy nie są zbyt twarde.
  3. Sprawdź także gniazdo pompowtrysków – Przy okazji, mając już rozmontowany pompowtrysk możesz sprawdzić jego gniazdo, czy nie zalega tam paliwo.

 

Dzięki temu będziesz w stanie sprawdzić, czy problemem są faktycznie oringi pompowtryskiwaczy. Jeszcze raz zalecamy wykonanie tego tylko osobom z wprawą w serwisowaniu pojazdów. W innym wypadku zdecydowanie lepiej skorzystać z usług warsztatu.

Jakie są przyczyny uszkodzenia oringów pompowtryskiwaczy?

Do głównych przyczyn uszkodzenia oringów pompowtryskiwaczy zaliczyć można:

  • Naturalne zużycie – Większość oringów przystosowana jest do pracy do 150 000 kilometrów. Większość kierowców jednak wymienia je dopiero, jak zauważą objawy ich uszkodzenia.
  • Niepoprawny montaż – Nieumiejętne wyciągnięcie/założenie pompowtrysków prowadzić może do uszczerbienia uszczelniaczy, przez co wrócisz do punktu wyjścia.
  • Zbyt wysoka temperatura – Jeśli Twój silnik się często przegrzewa, to temperatura ta może powodować awarię oringów – ich utwardzenie, gromadzenie się na nich osadów.
  • Niepoprawny rozmiar – Nadwymiarowe oringi skutkować będą niepoprawnym działaniem i otrzymaniem takich efektów, jakby były one uszkodzone.
  • Zbyt duża/mała siła dokręcania – Zbyt duża siła będzie skutkowała ich szybszym pęknięciem lub innym uszkodzeniem, a zbyt mała powodować będzie tworzenie się luzu.

 

Jak zapewne zauważyłeś większość przyczyn jest związana z ich montażem. Z tego też powodu polecam wykonanie go z pomocą profesjonalnego warsztatu.

5 przyczyn uszkodzenia uszczelniaczy oring w pompowtryskiwaczach

Jak wymienić uszczelniacze na pompowtryskach?

Wymiana uszczelniaczy na pompowtryskach sama w sobie jest dosyć prosta, jednak wiąże się z ich demontażem i montażem. Łatwo wówczas o pomyłkę i dodatkowe uszkodzenie tego elementu, dlatego też jeśli nie czujesz się pewny w samodzielnym serwisowaniu, lepiej będzie to zostawić serwisowi.

Wymiana przebiega następująco:

  1. Demontaż wałka rozrządu i pokrywy
  2. Odkręcenie górnej klawiatury
  3. Zdjęcie wałków popychających
  4. Odłączenie wtyczek cewki zamka elektromagnetycznego
  5. Wykręcenie śrubek pompowtrysków
  6. Demontaż pompowtrysków
  7. Demontaż uszczelek pompowtrysków
  8. Zamontowanie nowych oringów i podkładki termicznej
  9. Czyszczenie pompowtrysku
  10. Wyciągnięcie oleju z gniazd pompowtryskiwaczy
  11. Posmarowanie pompowtrysków olejem napędowym lub silnikowym (ułatwi to montaż)
  12. Zamontowanie pompowtryskiwaczy z zachowaniem odpowiednich odległości (dokładne wartości znaleźć możesz w specyfikacji swojego silnika). Resztę czynności należy wykonać odwrotnie do demontażu.
  13. Dostrojenie ich do pracy wałka rozrządu
  14. Ustawienie skoku dźwigienki

 

W procesie tym łatwo popełnić błąd, np. poprzez zastosowanie zbyt dużej siły, dokręcenie z nieodpowiednim momentem lub ustawieniem złej odległości.

Ile kosztuje uszczelnienie pompowtryskiwaczy?

Zestaw nowych uszczelniaczy to koszt rzędu ok. 70 zł. Zestawy naprawcze, w których skład wchodzą oringi, śruby i dysze to koszt ok. 150-200 zł. Jeśli proces ten chcesz wykonać samodzielnie to zamkniesz się, w którejś z tych kwot (w zależności, czy będą potrzebne Ci same uszczelniacze, czy także inne elementy).

W profesjonalnym warsztacie za wymianę uszczelniaczy pompowtryskiwaczy zapłacisz ok. 150-250 zł. Koszt ten będzie się różnić w zależności od konkretnego modelu tego elementu, a także od marki i modelu Twojego pojazdu.

Proces ten jest wykonywany także w ramach regeneracji pompowtryskiwaczy, jednak jest to droższe, gdyż kosztuje ok. 800-1000 zł za sztukę (włącznie z wszystkimi częściami). Korzystając z niego masz jednak pewność sprawności swoich pompowtrysków.

Zapewnij maksymalną sprawność swoich pompowtrysków korzystając z usług Bosch Diesel Centrum Transbud Nowa Huta!

Jeśli chcesz mieć pewność pełnej sprawności pompowtryskiwaczy i ich uszczelniaczy to przekaż ten podzespół autoryzowanemu serwisowi układów wtryskowych Bosch Diesel Centrum Transbud Nowa Huta.

W profesjonalny sposób przywrócimy optymalne działanie Twoich pompowtrysków, a naszą naprawę dodatkowo zabezpieczamy 24-miesięczną gwarancją. Zaufaj nam i zapewnij sobie maksymalny komfort i bezpieczeństwo podczas jazdy!

Zapraszamy do kontaktu z nami pod numerem 12 681 82 54 lub 693 912 811 i wysłaniem swojego podzespołu do naszego serwisu znajdującego się przy ul. Ujastek 11 w Krakowie.

Najczęściej zadawane pytania

Jak rozpoznać uszkodzone uszczelniacze pompowtrysków?

Najskuteczniejszym sposobem rozpoznania uszkodzonych uszczelniaczy pompowtryskiwaczy jest ich dokładne sprawdzenie po demontażu. Jeśli są one twarde lub widać na nich jakieś uszkodzenia mechaniczne (pęknięcia, zadrapania itp.) to oznacza, że są uszkodzone.

Jeśli robimy to sami to zapłacimy ok. 70 zł (za materiały). W przypadku skorzystania z usług profesjonalnego warsztatu to koszt ten może wahać się w granicach 150-250 zł.

Przed montażem pompowtrysków warto posmarować je olejem silnikowym lub napędowym. Ułatwi to montaż bez użycia dużej siły, dzięki czemu zminimalizujesz ryzyko ich uszkodzenia.

Żywotność uszczelniaczy pompowtryskiwaczy szacuje się na 150 000 kilometrów. Jeśli zauważysz jednak objawy ich uszkodzenia to warto to zweryfikować i w razie potrzeby wymienić je wcześniej.

W Bosch Diesel Centrum Transbud Nowa Huta wykonujemy profesjonalną regenerację pompowtryskiwaczy, w ramach której także wymieniamy uszczelniacze. Nasze procesy naprawcze objęte są 24-miesięczną gwarancją.

Zapraszamy do kontaktu z nami telefonicznie pod numerem 12 681 82 54 lub 693 912 811, mailowo pod adresem bosch@tnh.pl lub poprzez wypełnienie formularza kontaktowego dostępnego na stronie Kontakt.

Przeczytaj także: